26
Юни 2019
Готови ли сте за дълго чаканата лятна отпуска и поредното пътуване извън страната? В суматохата и нетърпението понякога може да пропуснем нещо важно. По-долу ще откриете няколко полезни съвета, а в края на текста вече ще остане да мислите само за топлото море или пък прохладната планина.
В началото на активния летен сезон хиляди българи плануват пътувания зад граница с лек автомобил. Какви документи и застраховки трябва да имат, за да си осигурят от една страна защита срещу евентуални рискове на пътя, и от друга да избегнат да бъдат санкционирани от властите в съответната държава?
- На първо място това е задължителната застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите, неразделна част от която е сертификатът „Зелена карта”. Всъщност този сертификат е необходим при преминаването на гранични пунктове извън територията на Европейския съюз, тъй като на територията на ЕС наличието на държавен регистрационен номер е гаранция, че конкретният автомобил има задължителната застраховка „Гражданска отговорност”. Така че, ако пътуваме в съседните държави като Македония, Сърбия и Турция например, които са извън ЕС, граничните власти в тези държави ще изискват сертификат „Зелена карта”. Тук ще направя една вметка, ако сте сключили застраховката си на вноски и скоро предстои падеж, направете по-рано следващата си вноска, за да не се окаже, че при връщането си вече ще сте с изтекъл сертификат. На сертификата се отбелязва периода, за който е платена застраховката, и независимо, че по закон при неплащане на поредна вноска, полицата се прекратява автоматично в 24:00 ч. на 15-тия ден от датата на падежа, граничните власти няма да приемат това обяснение, а ще ви третират, че сте без застраховка.
Много важно е водачът да носи всички важни документи на автомобила, включително и големия талон.
Защо? Знаем, че в Гърция вече не се изисква, а в Македония се изисква големият талон, но за товарни автомобили.
- Както е известно, у нас е задължително при пътна проверка да се представя само малкият талон, но не и големия. Директивата за крайпътните проверки обаче изисква да се знае технически допустимата максимална маса на превозното средство, натоварването на осите, масата на превозното средство, за да е реална проверката. До скоро в част II на нашето свидетелство или т. нар. малък талон тези данни липсваха, затова и бяха направени промените в малкия талон и сега в него се вписват почти всички технически параметри на автомобила. Гражданите, които са си извадили от новия образец талон, спокойно могат да пътуват с него. Онези, които карат с малък талон по стария образец, а има доста такива, е добре за всеки случай да си вземат и големия талон. За товарните автомобили е повече от задължително.
Какво е важно да знаем, ако пътуваме с фирмена кола или колата на наш роднина или приятел?
- Ако собственикът на автомобила не пътува с нас, трябва да имаме нотариално заверено пълномощно. Тоест към документите за автомобила, които включват полицата „Гражданска отговорност” и сертификата „Зелена карта”, малък талон, голям талон, за който казахме в кои случаи е препоръчително да се носи, и документа за преминат технически преглед, трябва да добавим и пълномощно.
Много важно е да се знае на какъв език трябва да бъде пълномощното, ако пътуваме в страни от ЕС и извън ЕС. Например, Турция изисква този документ да е преведен на техния език, а не на английски.
- Когато говорим за територията на Европейския съюз, както знаем всеки от езиците на страните членки е официален. Но когато пътуваме в Турция, пълномощното трябва да е на турски език. Добре е, когато пътуваме в страни извън ЕС, пълномощното да бъде на езика на държавата, която ще посетим, за да си спестим евентуални главоболия.
А за Македония и Сърбия какъв език се изисква? Все пак имаме по-облекчен режим за преминаване на границата с тези съседни държави.
- От практиката, а и от това, което знаем от наши клиенти, пълномощното може да е и на английски език, за разлика от Турция, където пълномощното задължително следва да е преведено на турски език.
В случай, че пътуваме с автомобил на лизинг трябва ли да представяме допълнителен набор от документи пред властите в съответната държава?
- Когато автомобилът е на лизинг, вие сте записан като ползвател в документите на автомобила, имам предвид част I от свидетелството за регистрация т. нар. голям талон. Ако поради някаква причина, в големия талон фигурират само данните на лизинговата компания като собственик на автомобила, задължително следва да имате пълномощно.
Ако шофьорът не е вписан като ползвател на лизинговия автомобил, но ползвателят пътува в колата, може ли властите в съответната държава да ни санкционират или ако стане ПТП, застрахователната компания може ли да откаже изплащане на щетата?
- В случай на пътнотранспортно произшествие застрахователната компания не би следвало да откаже изплащането на обезщетение, ако автомобилът е управляван от съпруга/съпругата или друг член на семейството. В останалите случаи обаче застрахователят трябва предварително да е информиран, че и други лица ще управляват автомобила особено когато говорим за пътувания извън граница.
Знаете, че когато излизате в чужбина, при наемането на автомобил рент а кар, задължително се вписват водачите, които ще управляват автомобила. Това е много важно да се знае. Там няма как съответното лице без да е вписано в документите да управлява съответния автомобил, тъй като и застраховката ще бъде невалидна.
При пътуване в чужбина по отношение на „Каското“ трябва ли да сключим допълнителна застраховка за периода на пребиваване зад граница?
- Много важно е добре да познаваме общите условия по застраховката, която сме сключили. „Каското“ важи за територията на Европейския съюз и оттук започват разликите. Някои от застрахователите към територията на ЕС включват европейското икономическо пространство и Швейцария. Други добавят и Турция. Трети към страните от ЕС включват страните членки на споразумението „Зелена карта“.
Има и компания на българския пазар, чието „Каско“ стандартно важи само за територията на България. Действието на застраховката може да бъде разширено и за чужбина при специално договаряне.
Много и различни са общите условия на застрахователните компании. Така че изключително важно е какво покритие има нашата полица. Може да се наложи да направим добавък за страната, в която отиваме. Тук много важна е ролята на застрахователния брокер, който да консултира своя клиент по най-добрия начин и да го посъветва дали е необходимо да се направи някакво разширение на покритието по „Каско“. Но дори да се издаде такъв добавък, винаги трябва да имаме едно наум, че в някои случаи за страните извън Европейския съюз нямаме покритие по риска „Кражба“ на автомобила.
Моля да уточним - „Каското“ не важи при кражба на автомобил или при кражба от автомобил?
- Възможно е кражбата на автомобила да не е покрит риск. Важно е да се знаят тези неща. Но пък винаги има опция да се договорят индивидуални условия, ако сте склонни да платите за това.
При сключване на анекс за разширяване на покритието той се сключва за времето на пребиваване на автомобила в съответната държава или не?
- В повечето случаи това покритие важи за оставащия период от срока на валидност на застраховката. Вие може да добавите това покритие и при самото сключване на застраховката, но и на по-късен етап. Не изключвам и варианти, при които се търси по-специфично покритие за конкретен регион и тогава застрахователят би могъл да предложи покритие за срока на пребиваване.
Да се върнем отново към застраховката „Гражданска отговорност”. Има държави, в които сертификатът „Зелена карта” не важи. Какво следва да се направи в тези случаи?
- В сертификата „Зелена карта” са упоменати страните, за които той важи. Например, Косово не е част от многостранния гаранционен договор, тоест не е член на системата „Зелена карта”. Когато отиваме там, на границата трябва да сключим т. нар. „гранична застраховка”. Тя важи само за територията на Косово. Има и други такива държави, които не фигурират в сертификата „Зелена карта” и за тях трябва да сключим застраховка, която ще важи за периода на пребиваването ни в съответната държава.
Какво още е добре да направим при пътуванията в чужбина?
- Да сключим медицинска застраховка или застраховка „Помощ при пътуване”. И двете наименования са популярни. Това е т.нар. застраховка, която ще ни покрие разходите, ако не дай боже се наложи да ползваме спешна и неотложна здравна (медицинска и дентална) помощ.
Преди пътуване в чужбина може да си извадим европейска здравна карта от поделенията на НЗОК. Този карта обаче ни гарантира спешна и неотложна помощ в държавните болници на територията на Европейския съюз. Много често на местата, на които се намираме, е възможно да няма държавно лечебно заведение. Затова препоръчваме, когато излизаме извън територията на България, да сключваме такава застраховка. Тя не струва много - от порядъка на няколко лева е, но е изключително важна. При нея имаме два варианта: застраховка с асистанс и застраховка без асистанс. Винаги препоръчваме първия вариант. При него, ако се наложи спешна помощ има телефон, на който да се обадите. Асистанс компанията ви насочва към кое лечебно заведение да се обърнете, тя се разплаща с него, не се налага вие да плащате за прегледи, изследвания и др. Единственият разход, който може да се наложи да направите, е закупуването на медикаменти. Клиентът обаче следва да си запази касовия бон и прибирайки се в България, като заведе претенция, застрахователят ще му осребри разхода. Докато ако полицата е без асистанс, клиентът трябва да се разплаща и да чака впоследствие застрахователят да му осребри направените разходи. В някои случаи не е по силите на клиента да плати направените разноски, защото извън България здравните услуги са изключително скъпи. Има страни, в които един рутинен преглед и изследване са от порядъка на 200-300 евро. Така че ние като застрахователен брокер препоръчваме, излизайки извън България, да се направи и такава застраховка. Много е важно да кажем и в коя страна отиваме, тъй като има застрахователни компании, при които покритието по тази полица е за цял свят, но има и такива, при които покритието е за Европа и отделно за САЩ и Канада. Тук отново идва моментът да четем внимателно общите условия и да обясним къде отиваме, за да сключим застраховката, която ще ни е от полза.
Основното покритие по тази застраховка са медицински разходи вследствие злополука и акутно заболяване.
В понятието „акутно заболяване” какви болести са включени?
- В акутното заболяване влизат всички спешни състояния, включително грип.
Ще добавя, че към тази полица допълнително може да бъдат покрити и рискове като дневни пари за болничен престой; кражба, загуба и забавяне на личен багаж; кражба на лични документи; спасителни разноски и други.
Интервюто е с Гергана Иванова, Ръководител направление "Застрахователна дейност" в Съюза на българските автомобилисти (СБА).
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.
Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.
София и други големи градове у нас ежедневно изискват умения за паркиране от всеки автомобилист. Движението на заден ход може да бъде обезсърчително както за нови шофьори, така дори и за опитни водачи. Има няколко прости съвета, които ще ви помогнат да се