15
Април 2025
Промени за всички европейски шофьори
Преди време писахме за намеренията на Брюксел, а сега наскоро бе направена нова стъпка към промени отнасящи се до всички водачи в Европа. Европейският парламент и Съвета на Европейския съюз постигнаха предварително споразумение за осъвременяване и хармонизиране на европейските правила за получаване на шофьорска книжка. Промените бихме казали са за добро – ето какви са те.
Дигитална шофьорска книжка
Много от нас вече са дигитализирали банковите си карта, ако си спомняте и ковид сертификатите имаха удобен дигитален вариант. Затова дигиталната шофьорска книжка е навременна стъпка към един толкова модерен и цифров свят. Подобно на много други дигитализирани карти за пазаруване и свидетелството за МПС ще може да бъде достъпно от телефона ни. Това ще бъде документ, така както сега са пластиките, с който ще може да докажем нашата правоспособност, а ще служи и за самоличност. Ако все пак не искате, пластики ще се издават също.
Разбира се, основната цел остава пътната безопасност и то с амбициозна цел до 2030 г. Тоест до пет години да бъде намален броя на случаите на пътен травматизъм и отнет живот вследствие на катастрофи наполовина. Дигитализирането на шофьорската книжка само по себе си няма да реши този проблем, но ви напомняме, че целта е нарушители на правилата за движение да бъдат още по-лесно установявани и наказвани за безотговорни си действия. С директива Европейският съюз ще хармонизира разнородните правила и изисквания към водачите, т.е. Свидетелствата за управление на МПС ще отговарят на еднакви стандарти за уменията на кандидат-притежателите им.
Дигитализирани свидетелства за управление са възможни в няколко американски щата, но Европа може да бъде първата, която да въведе електронния документ за толкова много граждани и територия в света.
Кога ще бъде въведена дигиталната шофьорска книжка?
Не толкова скоро, колкото бихме искали да се случи. Причината е, че трябва да се свърши още много работа - не само законодателна, но и транспониране на директивата в местните закони, но и техническа - да се изгради общ дигитален портфейл за цяла Европа. Това ще отнеме до пет години и половина, след приемане на законодателството.
Младите водачи и пътната безопасност
Европейските институции искат да се погрижат за по-младите водачи – към тях ще има по-високи изисквания. Това е в синхрон с политиката за нулева толерантност и концепцията за нула жертви вследствие на пътни инциденти. Конкретно органите на реда ще бъдат безкомпромисни към онези, които шофират без предпазен колан или под въздействието на алкохол. Те ще имат и изпитателен срок – не по-малко от две години, в който да докажат, че са съвестни и отговорни.
Подготовката също ще претърпи промени като кандидат-шофьорите ще трябва да наблегнат на безопасността на уязвимите участници в движението – пешеходци и велосипедисти. За щастие има някои статии по темата, които препоръчваме да прочетете:
Топ 3 пътни нарушения, които пренебрегват правата на пешеходците
Нидерландското правило за пътна безопасност да се прилага в цяла Европа
Отново на училище - съвети за водачите, които да следват през цялата година
Възрастови промени и срокове
Най-важното за абсолютно всички притежатели на свидетелство за управление за любителска категория е, че този документ освен дигитален ще се обновява не на всеки десет години, а на петнадесет години. От друга страна за водачите на възраст над седемдесет години ще се подновява на пет години и то след медицински преглед. На всеки пет години ще се подновява и за тежкотоварните автомобили и автобусите.
Заради проблема с недостига на професионални шофьори Европейският съюз възнамерява да намали минималната възраст за придобиване на професионална шофьорска книжка – 21 години за автобуси и 18 години за получаване на професионален лиценз.
Обобщение
Въпреки принципното споразумение между двете европейски институции, Европейският парламент трябва да го одобри. След това ще трябва да бъде гласувано и в националните парламенти. Затова, ако сте ентусиазирани за дигиталната шофьорска книжка ще трябва да почакате още няколко години.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
София и други големи градове у нас ежедневно изискват умения за паркиране от всеки автомобилист. Движението на заден ход може да бъде обезсърчително както за нови шофьори, така дори и за опитни водачи. Има няколко прости съвета, които ще ви помогнат да се
Във втората част представяме глобите в още няколко европейски държави, както и какво може да се случи, ако не си платите глобата в чужбина.
На среща в общината по покана на кмета се обсъдиха актуалите предизвикателства пред Приложното колоездене и безопасността на движението сред децата.