10
Март 2015
Разглеждането на настоящия казус не може да бъде извършено едностранчиво. Законовите норми трябва да бъдат представени и тълкувани в тяхната комулативност. Редно е текстовете, уреждащи подобно положение, да се приемат в тяхното единство. В Закона за движението по пътищата, в чл.105 е уреден въпросът с възможността за потъмняване на стъклата на моторните превозни средства. Там се казва, че се забранява ограничаване на видимостта през челното стъкло и през страничните стъкла на автомобила, осигуряващи видимостта на водача към пътя, както и намаляване на прозрачността им. В следващата алинея се уточнява - ограничаване на видимостта през стъклата на задните врати на леките автомобили, както и намаляване на прозрачността им, се допуска само при наличие на огледала за виждане назад от двете страни на автомобила. Както вече беше казано, текстовете трябва да се тълкуват в тяхното единство. В закона има както забранителни, така и разрешителни правила. И двата вида са еднакво задължителни за изпълнение от участниците в движението. Следователно е налице от една страна категорична забрана за ограничаване на видимостта през челното стъкло и през страничните стъкла на автомобила, а от друга е налице единственото разрешение за подобно ограничение на видимостта през стъклата на задните врати на леките автомобили. Въпросът за задното стъкло на автомобила остава недоизяснен. Това стъкло не присъства сред изброените, за които е налице изрична забрана, но също не е и в кръга на разрешеното. Имайки предвид, че реализирането на движение по пътищата на страната е дейност, която се осъществява под висок контрол, тълкуването би следвало да клони по-скоро към отсъствието на пряко разрешение. Споменаването на всичко това обаче се прави под впечатлението за отсъствието на ясно и конкретно нормативно изяснение. От друга страна, при разглеждането на възможността за принудително спиране на автомобила от органите на реда е редно да се разгледат няколко фундаментални елемента. Принудителното временно спиране на автомобил е принудителна административна мярка. То се налага със заповед на съответния оправомощен административен орган. Съгласно разпоредбите на Административнопроцесулния кодекс тази заповед е административен акт. Този акт е различен от наказателното постановление, с което при установено административно нарушение чрез АУАН /акт за установяване на административно нарушение/ се налага съответното административно наказание. В чл.171 т.2 от Закона за движението по пътищата детайлно са изброени случаите, при които е възможно да се приложи принудителната административна мярка временно спиране от движение на пътно превозно средство. Случаят, при който е констатирано ограничаване на видимостта или потъмняване на задното стъкло на автомобила, не е сред тях. Следователно, коментираната принудителна административна мярка не е редно да се налага за нещо, за което не е предвидена. Настоящият коментар се прави обаче с уточнението, че става въпрос единствено за задното стъкло, предвид разгледаното положение в чл.105 от Закона и констатираното в него несъвършенство. До отстраняване на този недостатък, разширително тълкуване винаги е предполагаемо, предвид разпоредбата на чл.171 т.2 буква /а/ - временно спиране от движение на пътно превозно средство се прилага до отстраняване на неизправността, когато пътното превозно средство е технически неизправно.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!