18
Май 2018
Най-добрият млад шофьор на България: Влязох като резерва, а завърших като победител!
От няколко дни чисто нов кросоувър Renault CAPTUR с надпис „Аз съм най-добрият млад шофьор на България” събира погледите в София и Пловдивско. „Какво означава това?”- питат заинтригувано минувачи, чиято първа реакция е, че някой самозванец е решил по евтин начин да направи силно впечатление. Всъщност зад волана на елегантния френски автомобил наистина е „най-добрият млад шофьор” у нас - Андрей Анастасов. Той спечели първото по рода си състезание в България, организирано от Съюза на българските автомобилисти. А наградата му е една година безплатно шофиране на Renault CAPTUR.
Кой е победителят? Андрей е 19-годишен младеж от пловдивското село Христо Даново. По професия е ресторантьор, но не и по призвание. Скоро му предстои да се влее в редиците на българската армия. Ще бъде автоматчик, но ако трябва (и му позволят) може да подкара и пустинна котка.
Въпреки че е млад, предпочита да шофира не агресивно, а разумно. Не пие, не пуши. Като характер е по-скоро скромен и премерен. Движи се по правилата – не само като шофьор, а изобщо. А най-любопитното е, че изобщо можеше и да не стигне до финалния кръг. Вижте защо?
- Каква е кратката визитка на момчето, което спечели приза „Най-добър млад шофьор на България”?
- Аз съм момче като всички останали. Миналата година бях абитуриент, завърших средно образование със специалност „Кетъринг и ресторантьорство”. Работил съм на няколко места временно. В момента съм безработен. Два дни преди състезанието, организирато от СБА, се явих на армейски изпит. Преминах го успешно и очаквам да бъда назначен в 61-а Стрямска механизирана бригада в Карлово.
- Значи в рамките на два дни постигна две големи, съдбовни победи. Това е успех, който мнозина не постигат дори за няколко години. Чувстваш ли се късметлия?
- Може би... Да.
- Комфортна ли е наградата? Знам, че вече получи автомобила.
- О, да... Комфортен е и още как. Досега карах 20-годишен „Нисан”, но това „Рено Каптур” е чисто ново, луксозно и адски удобно. Все още не съм разучил всичките му екстри. Всичко ми харесва, дори цветът, на което аз лично много държа. Усетих каква е разликата между новата кола и 20-годишната кола.
- Как доби увереност, самочувствие и сили да се явиш в това състезание?
- Научих за инициативата от Фейсбук страницата на Съюза на българските автомобилисти. Следвам страницата отдавна, защото има полезни статии и важна информация за автомобилистите. И така един ден, докато чаках в стария си автомобил, през телефона си видях в интернет тест с листовки. Спонтанно реших да го попълня. Не бях прочел докрай информацията, че този тест е всъщност етап от състезанието „Най-добър млад шофьор на България”, че има още кръгове, че победителят ще получи автомобил „Рено”, който ще може да кара една година безплатно. Просто се регистрирах и реших теста. За съжаление се оказа, че от 30 въпроса имам три грешни отговора. Въпросите за мен бяха лесни – и трите ми грешки обаче са от недочитане, не от незнание.
- А как стигна до финалния кръг? Все пак в теста се включиха общо 3500 души.
- Първоначално от СБА ми се обадиха, че съм резерва – втори или трета , и преди мен има 30 финалисти. Друг участник обаче се беше отказал няколко дни преди финала на пистата в Калояново на 12 май. ОТ СБА отново ми се обадиха и ме попитаха дали искам да участвам на негово място. Аз, разбира се, се съгласих. И така се озовах там, на пистата в надпревара с още 29 души.
- Как протече самото състезание? Трудно ли беше?
- Не беше трудно, но времето ме притискаше. То беше най-големият ми съперник. Във финалния кръг бяхме допуснати 30 участници. Имаше шест различни етапа. Бяхме разделени на отбори. Всеки отбор се движи на отделни етапи. Първият етап беше решаване на листовки, вторият – оказване на долекарска помощ при катастрофа, после смяна на гума, преглед на автомобил и две практически състезания. Те трябваше да изпитат опита на и умения на водачите. Задните гуми бяха пластмасови и с цел да се симулира лоши метеорологични условия. Трябваше за определено време да преминеш през конуси. Този, които премине през препятствията най-бързо и се доближи най-много до определеното за етапа време, той взима най-много точки. Не трябва нито да надвишаваш времето, нито да слизаш под него. Точно на определена секунда трябва да завършиш.
- Как преценяваше с какъв темп да се движиш?
- До мен имаше рали пилот –Григор Григоров, той ми беше навигатор. Шестият етап беше шофиране по дадена схема. Там на мен и на останалите участници ни помагаха инструктори от СБА.
- Как беше формирано класирането? С колко точки победи?
- Аз до последно не знаех, че съм победител. След края на състезанието започнаха да съобщават имената на състезателите и да ги канят на сцената. Накрая останах последен. Стана ясно, че аз съм пръв и водачът на нашия отбор в състезанието, който е от СБА, ми вдигна ръката. Моят резултат беше 168 точки, с две повече от втория в класирането. Останах крайно изненадан. Въобще не го очаквах. На състезанието с мен беше баща ми, той също не го очакваше. Когато пък се обадих на майка ми, тя първо не повярва. После естествено се зарадва много, беше безкрайно щастлива. Моите приятели също се радваха. Първото място за мен беше нещо, за което дори не съм мечтал.
- Има хора, които цял живот управляват автомобили и не са добри шофьори. Как ти с година и половина стаж и само на 19 години имаш толкова правилно поведение зад волана?
- Според мен уменията не се определят от стажа, може и от 10 години да имаш книжка, но като си минал малко километри ефект никакъв.
- Спират ли те от КАТ?
- Първата половин година като взех книжка карах на баща ми колата. Случвало се е на ден да ме спират по два-три пъти. Явно много е подозрителен неговият автомобил. Но откакто карам моята, за една година са ме проверявали два пъти. Рутинно, не защото съм направил някакво нарушение. Пазя си дрегерчетата от всички проверки за алкохол - правя си колекция.
- Позволяваш ли си да правиш нарушения? Ти живееш в Пловдивско. Знаем, че катаджиите не достигат, за да покриват пътищата, камерите също са малко. Казваш ли си сега тук кой ще ме хване? Агресивен шофьор ли си?
- Не, не карам агресивно. Спокоен шофьор съм. Никога не допускам да правя нарушения. Този месец правя една година, откакто си купих колата. Направил съм 30 000 км. Най-често ходя на Шипка и на Бузлуджа, харесват ми тези местности. Никога не съм карал пил, аз дори не пия и не пуша.
- Сега ти си Посланик на пътната безопасност на СБА. Това е голяма отговорност, ще се справиш ли?
- Да, наистина отговорността е голяма. На първо място се иска да бъда пример за останалите водачи. Вече записах клипче с послание за БГ радио към водачите и то ще започне да се върти в скоро време. В бъдеще ще участвам и в други инициативи на СБА, свързани с безопасността на движение. Те ще са насочени към младите водачи, тъй като доколкото знам, според данни на ФИА най-застрашени и най-много жертви има сред водачите на възраст между 18 и 26 години.
- Ще позволиш ли на твоята приятелка да тества колата, да покара малко?
- Не, тя все още няма книжка.
- Какво си пожелаваш в следващата една година, докато реното ще е на твое разположение?
- Безаварийно каране.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!