01
Февруари 2018
Магистралите в България са рожби на много правителства. И като такива спокойно могат да кандидатстват за рекордите на Гинес. Например, ако има категория „най-злощастни достижения на пътното строителство”. Заради темповете, с които се градят, и бързината, с която се рушат.
Общо девет са предвидените за изграждане автомагистрали в страната като общата им дължина е 1370 km. Към днешна дата завършени и пуснати в експлоатация са горе-долу половината от тези километри (777 км), а други 32 км са в строеж.
Още през далечната 1964 г. българското правителство взема решение за изграждане на автомагистрален пръстен, който да се състои от магистралите „Тракия”, „Хемус” и „Черно море”. Изпълнението на този план започва с изграждането през 1973 г. на пътните отсечки София-Ихтиман и Варна-Девня. Демокрацията заварва едва 274 km готови магистрални пътища, изградени при социализма. Тоест средно по 17 км на година.
В следващите 16 години до влизането на страната в ЕС през 2007 г. са построени още около 150 km, което прави средно по 9,3 км на година.
В по-ново време бумът на магистралното строителство е през 2015 г., когато са пуснати в употреба цели 124 км. Тези участъци обаче са започнати да се строят по различно време и при различни правителства. Според експерти, те са приключени в 2015 г. заради изтичащите срокове по европейските фондове.
Деветте магистрали, които би трябвало да ни накарат да се чувстваме европейци, са: „Тракия”, „Хемус”, „Струма”, „Марица”, „Черно море”, „Люлин”, „Калотина”, Северна скоростна тангента на София, Велико Търново – Русе.
В началото на 2018 година картината на магистралния пръстен е следната:
Напълно завършени са четири магистрали с обща дължина около 512 км.
Най-дълго е трасето на магистрала „Тракия”. Нейните 360 км са били строени рекодно дълго време – цели 42 години.
100% в експлоатация е още „Марица”, дълга 117 км, „Люлин” с нейните 19 км, както и Северната тангента (16,5 км).
През настоящата година, поне такова е уверението на управляващите, ще започнат да се строят нови участъци по магистрала „Хемус”. Това са отсечките между Ябланица и Боаза (с дължина от 9.3 км) и Буховци–Белокопитово (16 км). Тези близо 25 км трябва да бъдат готови до 2020 година. Това няма да облекчи кой знае колко шофьорите, защото ще останат за изграждане още над 220 км трасе, или почни половината магистрала.
Към момента са изградени участъците София – Ябланица и Белокопитово – Варна или общо 165 км.
Другият приоритет на правителството за 2018 година е магистрала „Струма”, като очакванията са, че ЛОТ 3.3 от Кресна до Сандански ще бъде готов до края на настоящата година. До средата на годината пък ще трябва да се избере изпълнител за най-тежкия участък – през Кресненското дефиле.
Започва подготовката за строителство и за други две магистрали „Калотина” и „Велико Търново-Русе”.
В края на 2018-та ще видим реално какво е построено.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.
Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.
София и други големи градове у нас ежедневно изискват умения за паркиране от всеки автомобилист. Движението на заден ход може да бъде обезсърчително както за нови шофьори, така дори и за опитни водачи. Има няколко прости съвета, които ще ви помогнат да се