03
Февруари 2020
Общественият многоетажен паркинг "Obilićev venac" в Белград, който единствен в Европа притежава сертификат Parksmart за зелен гараж.
Колко време губим, колко гориво харчи автомобилът ни и колко вредни емисии отделя, докато въртим напразно в час пик из център на София, за да си намерим място за паркиране. Ако работата ни изисква да правим това упражнение два пъти дневно, на годишна база се получава много. На ден стотици автомобилисти са в нашето положение. При непрекъснато растящия брой на возила в столицата търсенето на умни решения за паркиране е жизнено необходимо.
Въпреки че преди 20 години Белград понесе въздушните ракетни удари на НАТО, днес пътната инфраструктурата е възстановена, а в някои отношения, свързани с организацията на движение и паркирането, сръбската столица дори може да ни служи за пример. И не само това. В цялостната концепция за „умно паркиране“ в динамичната градска среда присъства и силен социален елемент, който също можем да „откраднем“ - част от приходите, които се събират от шофьорите, отиват за купуване на учебни помагала за учениците и медицинска апаратура за бебета. Но за това след малко.
Белград все още няма метро, а само план, който предвижда първите линии да бъдат пуснати през 2025 година. Липсата на подземна железница играе твърде неблагоприятна роля върху наземния транспорт, особено в центъра, където трафикът е много оживен, а паркирането не толкова лесно. Концепцията на градската управа е не да разширява или стеснява „синя“ и „зелена“ зона, а да заложи на нещо по-глобално като решение, за да бъде в крайна сметка и по-удобно за гражданите. А то е в поддържането и модернизирането на обществените гаражи и паркинги.
Днес в Белград има 8 обществени многоетажни гаражи с капацитет около 2800 паркоместа и 15 паркинга, разположени във вътрешния и по-широк център на града, където още 4250 паркоместа са на разположение на потребителите. Отделно е паркинг зоната, където според сайта на белградското кметство има 27 000 паркоместа.
Само в рамките на две години (2015-2017 г.) белградското комунално дружество Parking servis е реконструирала три от тези осем многоетажни гаражи в централен Белград, създадени през 70-те години на миналия век. В нашата столица няма нито един построен етажен обществен паркинг и то при положение, че годишно се събират милиони от „синя“ и „зелена“ зона.
Как изглежда един съвременен многоетажен гараж в държава, която е извън ЕС и не разчита на европейско дотиране по всевъзможни програми? Представител на Съюза на българските автомобилисти посети най-големият и модерен гараж „Обиличев венец“ ("Obilićev venac"), за да се убеди от първа ръка дали наистина това е първият „смарт“ паркинг в Европа, както твърдят сърбите. И ето, че в периода между нашето посещение и писането на този текст, съоръжението получи награда за най-добър реконструиран гараж на Стария континент. Конкурсът се организира от Европейската асоциация за паркиране (EPA) и бе проведен в Малага, Испания. Това е състезание за най-големите постижения в паркирането, което EPA публикува на всеки две години в пет различни категории. Интересното е, че в надпреварата са участвали 40 гаража все от страни от ЕС, а във финалния кръг сръбското съоръжение е надделяло над два проекта от Белгия (Брюксел и Завентем).
Многоетажният гараж "Obilićev venac" се намира в сърцето на Белград, на метри от пешеходната зона. Оставяш си автомобила и се вливаш в човекопотока по най-привлекателните улички, за да стигнеш до най-големите забележителности на града. Има и изградени връзки с градския транспорт. Първата мисъл на човек от България е как в най-скъпата част на столицата са построили обществен паркинг вместо да продадат този „златен“ парцел и на негово място да бъде вдигнат например търговски център.
Старият паркинг от соцвремената е бил затворен за реконструкция и разширяване през 2015 г. и в рамките на 14 месеца е създадено ново, екологично, устойчиво, високоефективно обществено съоръжение. Изградени са четири полу-нива, а ремонтът включва още въвеждането на интелигентни компоненти като слънчева електроцентрала, LED светлини със сензори за движение, такси за електрически автомобили, осветление, екологично здрава боя и др. Пластмасовите фасади са подменени с модерни естествени материали, които осигуряват естествена вентилация.
Според оценката на проекта реконструкцията на гаража, въвеждането на LED светлини и слънчева електроцентрала в гаража ще доведе до 75% от икономията на енергия и ще намали разходите за поддръжка с около 25 процента.
Съоръжението е със соларни панели. След изграждането му част от паркоместата по улиците са премахнати.
След обновяването съоръжението става на 7 етажа + партер. Има 804 места за паркиране, като са предвидени места на хора с увреждания, за семейни автомобили и бременни жени. Навсякъде има напомнящи табели, че възрастните трябва да държат децата за ръка на територията на гаража. Освен това има паркинг за велосипеди, както и велосипеди под наем. Има асансьор, компресор за гуми, станция за ремонт на велосипеди, както и за зареждане на електромобили. Жителите на пешеходната зона Obilićev venac имат право на привилегирован месечен абонамент. Иначе цените са 120 динара (около 2 лв.) на час за леки коли, а за денонощие таксата е 1500 динара (25 лв.). Месечният абонамент е 17000 динара (287 лв.). За алтернативни и хибридни автомобили цените са малко по-ниски. Освен всичко има изградени електронни табла, които дават информация не само за този, но и за останалите седем многоетажни паркинга в Белград. През 2018 г. гаражът Obilićev venac е получил сертификат Parksmart за първия зелен гараж в Европа. Белград е трябвало да изпълни над 150 условия, за да получим този престижен документ. С такъв сертификат могат да се похвалят много малко държави в света - освен в Сърбия, в Америка има 15 такива гаража и един в Китай.
Как е решено зоновото паркиране? В топцентъра и по-широката централна част на Белград платеното паркиране в зоните е по-удължено, отколкото в нашата столица - от 7.00 до 21.00 часа в делнични дни и в събота от 07 до 14 часа. Това вероятно не е много удачно за жителите, които имат жилища в централната част, но както стана ясно те имат алтернативи.
Въведени са следните зони:
Червена зона (първа) - 60 минути, с възможност за удължено време за паркиране от 30 минути;
Жълта зона (втора) - 120 минути, с възможност за удължено паркиране от 60 минути;
Зелена зона (трета) - 180 минути, с възможност за удължено паркиране от 60 минути.
Има и лилава зона A - 30 минути
Удълженото време за паркиране може да бъде заплатено от водача само 5 минути преди да изтече времето, за което е платил, на специална цена. След това е длъжен да напусне паркомястото и не може да плати за паркиране в същата зона в рамките на следващите 30 минути.
Удълженото време за паркиране е значително по-скъпо. Например в червена зона (първа) първите 60 минути струват 56 динара (под 1 лев), но ако ползвате 30-те минути удължено паркиране трябва да платите още 100 динара (близо 1,70 лв.). Освен с есемес (ако имате сръбски телефонен номер), паркомястото може да се плати и с почасов билет. Има и дневни карти, които често се поставят от контрольори при просрочване на времето или при липса на билет за посачово паркиране. Белградчани наричат тези дневни карти наказание за шофьора. За различните зони цените на картите са различни и важат само за зоната, за която са издадени. Например за паркиране в една от зоните в широк център получаваш под чистачката на колата дневен билет за 1870 динара, но ако го платиш в рамките на осем дни (посочена е точната дата), сумата се намалява с 50% от редовната цена и излиза към 7,5 евро.
След 17 ч. паркирането е безплатно в приблизително 400 места за паркиране в по-периферната трета зона.
В зоналната част на града близо до 25-те основни училища има специално маркирани места, постъпленията от които биват отклонявани за закупуване на учебните помагала, необходими на училищата. Също така пред четири родилни отделения има маркирани „места за паркиране на автомобили с бебета“, приходите от които са предназначени за закупуване на медицинско оборудване за АГ болниците.
Общите паркинги извън зонираната част (т. нар. синя зона) предоставят възможност на шофьорите да паркират за толкова часове, колкото желаят. Паркирането може да се плаща до час или чрез закупуване на многочасов билет за паркиране. Таксата за паркиране в Нов Белград се прилага в работни дни от 8 до 17 часа и в събота от 8 до 14 часа. След 17:00 паркирането е безплатно. В Земун таксата за паркиране се прилага в работни дни от 08 - 21, а в събота от 8 - 14 часа.
Междувременно общественото предприятие „Пътища на Сърбия“ публикува нови цени на пътните такси по републиканската пътна мрежа на Сърбия, както и промени в пунктовете за тяхното заплащане. Новите условия важат и за новооткрития Коридор 10: Залцбург – Любляна – Загреб – Белград – Ниш – Скопие – Велес – Солун, съобщи българското Външно министерство.
Актуалните пътни такси по основните направления за пътуване са:
- За МПС до 3500 кг. по маршрута Цариброд-Белград – 1290 сръбски динара или 11 евро;
- За МПС над 3500 кг. по маршрута Цариброд-Белград – 7720 сръбски динара или 65,50 евро;
- За МПС до 3500 кг. по маршрута Белград-Шид (за Хърватия) – 410 сръбски динара или 3,5 евро (отчитането започва от пункт за заплащане Шимановци);
- За МПС над 3500 кг. по маршрута Белград-Шид (за Хърватия) – 2530 сръбски динара или 21,5 евро (отчитането започва от пункт за заплащане Шимановци);
- За МПС до 3500 кг. по маршрута Белград-Суботица (за Унгария) – 630 сръбски динара или 5,5 евро (отчитането започва от пункт за заплащане Стара Пазова);
- За МПС над 3500 кг. по маршрута Белград-Суботица(за Унгария) – 3740 сръбски динара или 32 евро (отчитането започва от пункт за заплащане Стара Пазова);
При пътуване само в района на Ниш и използване на един и същ пункт за заплащане на тол такси, таксуването става с единна тарифа в размер на 40 сръбски динара.
Повече информация ще намерите ТУК
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!