18
Април 2019
В навечерието на Нова година една новина предизвика сериозно медийно и обществено оживление. Държавната Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ) възложи на държавното дружество „Автомагистрали” ЕАД изграждането на 134 км от магистрала „Хемус” за 1,35 млрд. лева (това е участъкът от Боаза до пресичането с пътя Русе - Велико Търново). В този случай законът позволява да не се провежда обществена поръчка. Последваха обаче много въпроси главно около две неща. Първо, липсата на публичен търг всъщност няма ли да позволи парите да бъдат изхарчени на тъмно, като например част от дейностите бъдат възложени чрез договори или рамкови споразумения на частни фирми, избрани по непрозрачен начин.
И второ, има ли капацитет „Автомагистрали” да се справи с проектирането и строежа на един от най-сложните и мащабни пътни участъци, след като досега основно се е занимавала със зимно снегопочистване и поддръжка на вече построени пътища.
От парламентарната трибуна регионалният министър Петя Аврамова трябваше да отговаря на въпроса с каква численост и техника разполага държавната пътна компания. Стана ясно, че служителите заедно с ръководството са под 300 души, а машините 236 (вероятно повечето са снегопочистващи). В тв интервю Аврамова сподели, че тази „държавна фирма ще надгради своя капацитет със строителството на „Хемус”. Тоест ще се учи в движение. За да изпълни своя ангажимент, тези дни „Автомагистрали” ЕАД купи тежка специализирана техника.
С нарочно прессъобщение АПИ се опита да въздигне имиджа на компанията, като уточни, че в "последните години държавното дружество е изпълнило редица обекти с висока обществена значимост като тунели, виадукти, мостове, асфалто-бетонови настилки на автомагистралите "Хемус", "Тракия", "Люлин", "Струма" и "Марица".
В тази връзка Съюзът на българските автомобилисти (СБА) поиска по Закона за достъп до обществена информация подробности в кои точно инфраструктурни проекти е участвало държавното дружество, на каква стойност са те и за кои от тях е сключвало договори с подизпълнители или рамкови споразумения?
В периода 2010-2014 г. „Автомагистрали” ЕАД е изпълнявало само възлагани текущи дейности по поддръжка на автомагистралите, става ясно от отговора на държавното дружество.
След това, за периода 2015-2018 г., компанията е участвала в много повече проекти по магистралите „Тракия”, „Хемус”, „Люлин” (тогава все още със статут на магистрала) и „Струма”. Всички те обаче са за извършване на ремонтно-възстановителни дейности и строително монтажни работи на участъци, виадукти, мостове, съоръжения и др. Но не и за проектиране и строеж на магистрала.
Така например, в посочения период държавната фирма е работила на магистрала „Тракия”, както следва: от км 5, 500 до 10+000 км, от км 60+000 до 90+000 и от 119+000 до 134+000, после от 53-ти км до 61-ви км и др. На виадукта при 20-ти км са извършвали дейност по подобряване на пътната безопасност, а на моста над река Елшишка са извършвали ремонтно-възстановителни дейности.
На „Хемус” са правили ремонт на няколко виадукта, сред които „Елешница” при 15-ти км ляво платно, ремонт на пътен възел „Пловдив-Изток”, ремонтно-възстановителни дейности на тунел „Витиня” дясна тръба при 32-ри км и др. Работили са и на участъци от „Люлин” и „Струма”, както и по обслужващи и временни пътища.
Общата стойност на изброените проекти е 191 578 356, 74 лв. без ДДС.
По-интересното тук е дали за въпросните ремонти държавната компания е ползвала услугите на други фирми. Оказва се, че да. Без да навлизат в каквато и да е конкретика, от фирмата, ръководена от Стоян Беличев, отговорят следното:
„За реализацията на посочените по-горе проекти „Автомагистрали” ЕАД е участвало в процедури по реда на ЗОП, като за някои, съобразно спецификата на извършваните строително-монтажни работи, е сключвало както рамкови споразумения за доставки и услуги, така и договори с подизпълнители (...)”.
Въпреки изричното ни запитване, от държавната компания не съобщават имената на фирмите, както и на каква стойност е извършената от тях работа. Вместо конкретен отговор посочват, че информацията е публично достъпна. На сайтовете на „Автомагистрали” ЕАД и на АПИ трудно може да се намери конкретна информация.
Интересното е, че журналисти от популярен новинарски сайт също са поискали рамковите споразумения, сключени в периода от 1 януари 2015 г. до 15 януари 2019 г., по реда на Закона за достъп до обществена информация. На тях от "Автомагистрали" са им отговорили, че чакат становища от заинтересованите лица. Т.е. фирмите, с които имат договори, дали може да се представи подобна информация.
Строителството на магистрала „Хемус” започва през далечната 1974 г. Към този момент са построени близо 170 от 400-километровото трасе. Управляващите обещават аутобанът да е готов през 2024 г.
снимка: БГНЕС
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!