15
Април 2018
И още въпроси след катастрофата с 6 жертви.
Коалиция между три от великите сили удари Сирия със 103 ракети и рани... трима.
Часове преди ракетния огън в размирната държава у нас, в мирна България, на магистрала „Тракия” млада жена блъсна с автомобила си автобус. В следствие на катастрофата пътническото возило се обърна, шестима загинаха, а над 20 бяха ранени.
На нас истинска война не ни трябва. У нас войната е по пътищата!
Фаталният петък, 13-ти, се оказа съдбовен. За жертвите, пострадалите, за техните близки... Предстоят месеци на дълго и сложно разследване, което трябва да установи всички обстоятелства и да посочи кой каква вина има за инцидента. Въпросите са много:
Възможно ли е лека кола с тегло около един тон да обърне цял автобус, пълен с хора, багаж и гориво?
Само шофьорката на автомобила ли е виновна или и водачът на автобуса, който с неправилна реакция е спомогнал превозното средство да заоре в канавката?
Ако имаше мантинела на този участък от магистралата, можеше ли тя да предотврати обръщането на автобуса?
Каква е била скоростта на автомобила? И логично ли е в България разрешената скорост по магистралите да е 140 км в час, докато в много други държави с равни като тава аутобани максимално допустимата скорост е по-ниска?
Разследването е съвсем в начален етап. В събота обвинение за причиняване на катастрофа с повече от двама загинали получи водачката на Реното. Какво ще стане по-нататък, предстои да узнаем. И ако оставим (засега) настрана конкретиката около този инцидент, то има още много други факти, които сочат, че трагедията можеше да има доста по-ограничени последици.
Ако пътниците бяха използвали обезопасителни колани, можеше да има по-малко пострадали. Почти новият автобус е бил оборудван с колани. И в сегашния Закон за движение по пътищата е записано, че всички пътници трябва да използват системите за обезопасяване, когато обществените превозни средства са фабрично оборудвани с тях. Само че кой се препасва, когато се качи в обществен транспорт? Някой дори и не знаят за коланите, защото не са получили инструктаж от шофьора или стюарда в автобуса.
Тези, които са пътували в чужбина с автобус обаче, много добре знаят, че още на излизане от България водачът предупреждава всички да си сложат коланите, защото глобите в другите държави са солени и компромиси няма. Извън страната, пасажерите са изпълнителни. Не поемат излишен риск. На родна територия обаче сме свикнали винаги да минаваме метър.
Притеснителното е също, че у нас сигурно 80% от пътниците в леките автомобили също не използват коланите на задните седалки. Има и такива, които все още дори не знаят, че те са задължителни!
По принцип нормите у нас не се спазват, защото няма ефективен контрол. Досега не се е чуло да има глобен шофьор на автобус или пътник затова, че не си е сложил обезопасителното средство, с което е оборудвана седалката му. Ако обаче имаше редовни проверки, може би те щяха да възпитат у пътниците това тяхно елементарно задължение.
За затягането на контрола по използването на колани в автобусите се заговори още след катастрофата с автобус край село Микре, в която отново загинаха много хора. Половин година по-късно се оказва, че нищо от уж набелязаните спешни мерки не е свършено. Но затова сега пък ни обещаха нова порция законодателни промени.
Според експерти причината за тежката катастрофа с толкова загинали е и фактът, че в този участък на магистралата не е имало мантинела.
Дали е толкова важна и би ли предотвратила тежка катастрофа? Вижте във видеото какво може да направи наличието на еластична ограда на пътя при катастрофа с автобус:
Разбира се, почти невъзможно е да се предвиди какво би се случило, ако беше налице едно или друго обстоятелство. Още повече, че у нас не малка част от мантинелите са стари, ниски и ръждясали и не отговарят на стандартите за безопасност. Даже има и такива, които направо са опасни. Например с краища, които стърчат не надолу, а нагоре и направо можеш да се нанижеш на тях.
В България законите се движат от трагедиите. Вероятно, след тази случка, много скоро ще има нови правила, по които да се движим. Хубаво е обаче държавата и общините да свършат своите задължения и да премахнат онези опасности, които ни дебнат отвсякъде. Като например липсата на мантинели или пък наличието на опасни такива, да оправят пътищата, да поставят пътна маркировка и правилна сигнализация, да преразгледат пътните знаци, които будят недоумения сред автомобилистите и др. Едно от тия неща да оправят, все могат да спасят нечий човешки живот.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
В продължението на статията ще Ви обясним, как да паркирате "успоредно". Нещо, което притеснява водачите най - много.
Можем ли да очакваме скоро пълна дигитализация на шофьорската си книжка и какви други промени готви ЕС.
София и други големи градове у нас ежедневно изискват умения за паркиране от всеки автомобилист. Движението на заден ход може да бъде обезсърчително както за нови шофьори, така дори и за опитни водачи. Има няколко прости съвета, които ще ви помогнат да се