15
Април 2018
И още въпроси след катастрофата с 6 жертви.
Коалиция между три от великите сили удари Сирия със 103 ракети и рани... трима.
Часове преди ракетния огън в размирната държава у нас, в мирна България, на магистрала „Тракия” млада жена блъсна с автомобила си автобус. В следствие на катастрофата пътническото возило се обърна, шестима загинаха, а над 20 бяха ранени.
На нас истинска война не ни трябва. У нас войната е по пътищата!
Фаталният петък, 13-ти, се оказа съдбовен. За жертвите, пострадалите, за техните близки... Предстоят месеци на дълго и сложно разследване, което трябва да установи всички обстоятелства и да посочи кой каква вина има за инцидента. Въпросите са много:
Възможно ли е лека кола с тегло около един тон да обърне цял автобус, пълен с хора, багаж и гориво?
Само шофьорката на автомобила ли е виновна или и водачът на автобуса, който с неправилна реакция е спомогнал превозното средство да заоре в канавката?
Ако имаше мантинела на този участък от магистралата, можеше ли тя да предотврати обръщането на автобуса?
Каква е била скоростта на автомобила? И логично ли е в България разрешената скорост по магистралите да е 140 км в час, докато в много други държави с равни като тава аутобани максимално допустимата скорост е по-ниска?
Разследването е съвсем в начален етап. В събота обвинение за причиняване на катастрофа с повече от двама загинали получи водачката на Реното. Какво ще стане по-нататък, предстои да узнаем. И ако оставим (засега) настрана конкретиката около този инцидент, то има още много други факти, които сочат, че трагедията можеше да има доста по-ограничени последици.
Ако пътниците бяха използвали обезопасителни колани, можеше да има по-малко пострадали. Почти новият автобус е бил оборудван с колани. И в сегашния Закон за движение по пътищата е записано, че всички пътници трябва да използват системите за обезопасяване, когато обществените превозни средства са фабрично оборудвани с тях. Само че кой се препасва, когато се качи в обществен транспорт? Някой дори и не знаят за коланите, защото не са получили инструктаж от шофьора или стюарда в автобуса.
Тези, които са пътували в чужбина с автобус обаче, много добре знаят, че още на излизане от България водачът предупреждава всички да си сложат коланите, защото глобите в другите държави са солени и компромиси няма. Извън страната, пасажерите са изпълнителни. Не поемат излишен риск. На родна територия обаче сме свикнали винаги да минаваме метър.
Притеснителното е също, че у нас сигурно 80% от пътниците в леките автомобили също не използват коланите на задните седалки. Има и такива, които все още дори не знаят, че те са задължителни!
По принцип нормите у нас не се спазват, защото няма ефективен контрол. Досега не се е чуло да има глобен шофьор на автобус или пътник затова, че не си е сложил обезопасителното средство, с което е оборудвана седалката му. Ако обаче имаше редовни проверки, може би те щяха да възпитат у пътниците това тяхно елементарно задължение.
За затягането на контрола по използването на колани в автобусите се заговори още след катастрофата с автобус край село Микре, в която отново загинаха много хора. Половин година по-късно се оказва, че нищо от уж набелязаните спешни мерки не е свършено. Но затова сега пък ни обещаха нова порция законодателни промени.
Според експерти причината за тежката катастрофа с толкова загинали е и фактът, че в този участък на магистралата не е имало мантинела.
Дали е толкова важна и би ли предотвратила тежка катастрофа? Вижте във видеото какво може да направи наличието на еластична ограда на пътя при катастрофа с автобус:
Разбира се, почти невъзможно е да се предвиди какво би се случило, ако беше налице едно или друго обстоятелство. Още повече, че у нас не малка част от мантинелите са стари, ниски и ръждясали и не отговарят на стандартите за безопасност. Даже има и такива, които направо са опасни. Например с краища, които стърчат не надолу, а нагоре и направо можеш да се нанижеш на тях.
В България законите се движат от трагедиите. Вероятно, след тази случка, много скоро ще има нови правила, по които да се движим. Хубаво е обаче държавата и общините да свършат своите задължения и да премахнат онези опасности, които ни дебнат отвсякъде. Като например липсата на мантинели или пък наличието на опасни такива, да оправят пътищата, да поставят пътна маркировка и правилна сигнализация, да преразгледат пътните знаци, които будят недоумения сред автомобилистите и др. Едно от тия неща да оправят, все могат да спасят нечий човешки живот.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 11 до 15.11.2024 г. (вкл.).
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!