25
Януари 2018
Между 30% и 50% от всички автомобили, които са били продадени и минали през границите, е възможно да са били с манипулирани километражи.
Това се посочва в проектодоклад от 21 декември м. г. на Комисията по транспорт и туризъм към ЕК. В документа се казва още, че „манипулирането на километражите на моторните превозни средства е широко разпространено явление, което представлява сериозна заплаха за пътната безопасност, екологичните показатели и правилното функциониране на вътрешния пазар“.
Още преди две години Съюзът на българските автомобилисти (СБА) заостри вниманието върху сериозността на проблема и призова за законодателни решения срещу този тип измами. Потърпевши са стотици хиляди граждани, които заради заблуждение при закупуване на автомобили са принудени да плащат много по-големи суми, отколкото реално струва автомобилът.
В доклада на Комисията по транспорт и туризъм се правят сходни заключения за разпространението на това явление, само че в европейски мащаб. Посочват се и препоръки. На първо място се призовава към намирането на технически способи, които да бъдат приложени за всички нови превозни средства, за да се възпрепятстват напълно манипулациите чрез софтуер и хардуер. Освен това се настоява и за институционална намеса - докладът призовава държавите-членки да прилагат ефективни, възпиращи и недискриминационни санкции за измамите с километражи.
Това, което се обмисля и което действително може сериозно да ограничи престъпното явление, е създаването на европейска база данни за километража, подобна на информационната система CarPass, която в момента е в сила в Белгия и в Холандия. В тези две държави отчитанията на километража на всички леки пътнически автомобили се въвеждат в национална база данни при всяка поддръжка, сервиз, ремонт или годишен технически преглед.
Сходно като предложение е разработването на програмата O.R.E.L., която миналата година бе прокарана в ЕК от българския евродепутат Андрей Новаков.
O.R.E.L. е система за обмен на информация за километражите на автомобилите в страните членки на ЕС. Чрез онлайн платформа тази информация ще бъде достъпна до купувачите на автомобили без значение в коя страна е произведена или използвана колата и къде се осъществява покупко-продажбата впоследствие. Същевременно ще се повиши и сигурността на пътя поради намаляване риска от технически неизправности.
Според директивата на ЕК относно годишните технически прегледи, от 20 май 2018 г. и най-късно до 20 май 2021 г. контролно-техническите пунктове ще са задължени да започнат изпращането по електронен път на компетентния орган на съответната държава-членка на информацията, съдържаща се в удостоверенията за техническа изправност, които те издават. От същата дата те вече ще бъдат задължени да включват в удостоверенията и показанията на километражите.
България вече направи крачка напред в ограничаването на измамите с прикриването на реалния пробег на автомобилите. След упоритите усилия на СБА да се криминализира това престъпление, управляващите обърнаха внимание на проблема и гласуваха важни законодателни промени, които са в сила от 3 януари тази година. Според ЗДвП с глоба от 2000 до 7000 лв. ще се наказва всеки, който манипулира и/или измени показанията на километропоказателя на моторното превозно средство.
Засега промяната е само на хартия. Очакваме в следващите месеци да видим как ще сработи законът.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пунктът за Периодични технически прегледи в СБА Карнобат, няма да работи от 11 до 15.11.2024 г. (вкл.).
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!