04
Юли 2022
Новите промени в Закона за движение по пътищата се отнасят до минаването на психотест само от водачи извършили тежко пътнотранспортно произшествие (ТПТП), след което е било отнето и свидетелството за управление. Внесените за обществено обсъждане изменения ще засегнат и кандидатите за категориите C1, C, D1, и D и желаещите да предлагат таксиметрови услуги, които също ще подлежат на психотест. Вносителите от Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА) искат през проверка на психичното здраве да минават и представителите в изпитните комисия за взимане на книжка.
Какво налага промяната?
Предложението за законодателното изменение идва вследствие на предложения от браншови организации. В мотивите си вносителите изтъкват, че според статистически данни през цялата 2021 г. са проведени над 72 хил. психотеста. Почти 71 хил. от тях са на водачи на МПС-та. За дванадесетте месеца на миналата година едва 73-ма души не са получили удостоверение, че са психично здрави. До момента шофьорите на обществен превоз трябва да разполагат с документ за психическа годност, подновяван между една и три години. Според ИААА обаче тази практика не спомага за намаляване на пътния травматизъм. Вместо това е административна тежест, което е повод да се иска и премахването ѝ от закона.
Още една промяна за категория D
Желаещите да се сдобият с категория D ще трябва да имат правоспособност и стаж от категория B. По сега действащото законодателство те трябва да разполагат с категория C.
От агенцията искат още автомобилните компании да предоставят техническа информация на ИААА. Тя ще им послужи при извършване на годишния технически преглед – задължителен за всички коли в движение. Но как ще се случи това към момента остава неясно – ще бъде разписано по-късно в отделна наредба.
Какви са шансовете предложенията да бъдат обнародвани?
Общественото обсъждане ще продължи един месец, което означава, че преди август не може да се очаква измененията да достигнат до Народното събрание. През този период ще се случи и връчването на проучвателни мандати от президента – последователно на три парламентарно представени партии за съставяне на нов кабинет. Всеки мандат има максимален срок от една седмица, в което съответната партия да представи предложения за състав на Министерски съвет. Ако не се стигне до избор на ново правителство ще последват нов парламентарен вот, а с това и разпускане на настоящото Народно събрание. При такъв сценарий промените в Закона за движение по пътищата не биха могли да бъдат гласувани от сега действащия парламент. Това би могло да се случи едва след избирането на нови народни представители.
Разбира се, при съставяне на ново правителство в рамките на сегашното 47-мо Народно събрание бихме могли да очакваме, че промени ще минат през парламентарната процедура и вероятно с определени поправки биха били обнародвани.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!