Вижте първа част – за опитите на Берлин да се справи с мръсния въздух.
Вижте втора част – защо европейците няма да слязат от колите си.
Впускане в надпреварата
Наличната инфраструктура остава един от основните проблеми пред масовата употреба на електромобилите. За пример ще вземем Испания, която подобно на страните от Източна Европа, успешно използва присъединяването си към ЕС, за да подобри стандарта на живот на своите граждани. В иберийската страна недостигът на места за зареждане в сравнение със Западна и Северна Европа и цената на електрическите автомобили я поставя в групата на изоставащите държави, докато континентът се надпреварва да осигури чиста и здравословна среда за гражданите си.
С цел да повиши ентусиазмът на испанците към екологичното бъдеще, правителството планира да използва част от 140-те милиарда евро, които Испания ще получи от плана за възстановяване от пандемията на Европейския съюз, за да стимулира индустрията за електрически автомобили. Мадрид все още очаква одобрението на плана си от Брюксел, но ако не настъпи промяна, 5 милиарда евро през следващите три години, ще бъдат насочени по тази линия.
Впрягане на индустриалната мощ
В страната са произведени повече от 2 милиона леки и товарни автомобила през изминалата година – на второ място след Германия на континента. Испания е и лидер във високоскоростните електрически влакове. Но едва 140 хил. са електрически или хибридни, сочат данните на испанската асоциация на производителите на автомобили и камиони ANFAC. Целта е по пътища на страната да има още 250 хил. електромобила до две години, към настоящите 96 хил. Официалните прогнози предполагат намаляване на емисиите на въглероден диоксид с 450 хил. тона, което ще приближи страната ѝ по пътя към постигане на въглеродно неутралната икономика до 2050 г.
От гледна точка на производството на електромобилите, страната разчита на възобновяеми енергийни източници – вятърна и слънчева енергия. В сравнение със страните от Централна и Източна Европа, които остават зависими от изкопаемите горива, или други държави, разчитащи на ядрена енергия. Освен силната автомобилна индустрия, Испания разполага и със залежи на литий – ключов за производството на батерии за производство на електромобили.
Предизвикателствата
Успехът на инициативата обаче е изправен пред препятствия. Испания има по-малко от 2 обществени зарядни станции на 100 000 квадратни километра в сравнение с над 10 в Германия, Белгия и Нидерландия, според доклад на Европейската сметна палата за 2020 г. Всъщност от Асоциацията на европейските автомобилни производители отчитат, че от близо 200 хил. зарядни станции, 75% от тях се намират в едва четири страни: Нидерландия, Германия, Франция и Обединеното кралство. А тези страни покриват едва 27% от площта на Европейския съюз.* Друго сравнение, което показва огромния контраст между водещите и изоставащите страни е броя зарядни станции в шест пъти по-голямата Румъния – с 344 станции, спрямо Нидерландия, където се намират четвърт от всички зарядни станции в Европа – почти 50 хил. Поради това потребителския избор не е в полза на електромобилите, тъй като няма достатъчно места за зареждане, нито в Испания, нито у нас, където са налични под 140 станции. А онези, които избират електрическите коли в Испания трябва да се справят със сложна и бавна бюрокрация. Мадрид желае да увеличи общия брой точки за презареждане в цялата страна от 11 500 на 100 000 в следващите три години, но е възможно и те да не са напълно достатъчни – 340 хил. до 2030 г. вероятно ще помогнат на правителството да убеди гражданите, че зареждането на електромобил е толкова лесно, колкото и зареждането с бензин или дизел.
Цената на електрическите коли също е проблем за много испанци. Средният годишен доход е 15 000 евро – под средния за ЕС. Луксозните автомобили не са честа гледка в испанските градове, където се предпочитат икономични модели или мотоциклети. Така че, докато електрическите превозни средства могат да привлекат по-заможните европейци, те предизвикват шок за редица граждани на иберийския полуостров - подобна е ситуацията и в Португалия. Отговорът на правителството – заделени 400 милиона евро за отстъпки до 7000 евро за покупка на електрически и хибридни превозни средства.
*-Визира се страните от ЕС и напусналото общността Обединено кралство.
Следва продължение.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!