27
Май 2021
Настъпва ли краят на хибридните автомобили и то по-скоро от очакваното? Като преходна технология и алтернатива на масовите коли с двигатели с вътрешно горене, те бяха давани за пример, а покупката им насърчавана от екологични групи. И ако автопроизводителите планират и се надяват да продължат да ги произвеждат през следващите десет години, то в Европейската комисия са започнали да преосмислят бъдещето на хибридите.
В авто индустрията…
Има компании, които не са определили крайна дата, след която да преминат изцяло към производството на електрически возила, което ги поставя в групата на привържениците на хибридите. За някои компании пазар за тези коли ще продължи да има независимо дали ще бъдат осигурени субсидии или не. Те биха били по-печеливш продукт спрямо автомобилите с двигатели с вътрешно горене, твърдят някои от изпълнителните директори на водещи европейски автопроизводители. Въпреки разочарованието обаче, в други централи са насочили погледа си към инвестициите в инфраструктура за зареждане и опитите на ЕС да стимулира този процес. Възможно е инвестициите в ускорено производство на електрически автомобили да създаде и по-сигурна инвестиционна среда за изграждане на станции за зареждане.
Задачите пред Брюксел
Още през настоящата година Европейската комисия трябва да предложи редица законодателни актове във връзка с намаляването на емисиите във всички икономически отрасли. В настоящия си вид, проекта на ЕС ще извади хибридите от списъка на стоките предлагани и продавани като устойчива инвестиция след 2026 г. Това може да възпре купувачите, търсещи практично превозно средство, което да замърсява по-малко околната среда. От Европейската комисия все още не дават подробности, но заявяват, че провежданите политики са технологично неутрални. Но е възможно промените да ограничат публичното финансиране, ако правителствата предприемат стъпки, за да се съобразят с новото европейски законодателство.
В момента много страни в Европа подпомагат хибридите, но се забелязват и промени. В Ирландия вече е прието решение за намаляване на безвъзмездната финансова подкрепа при покупка на хибрид наполовина – от пет на четири хиляди евро, което влиза в сила от 1 юли 2021 г. Интересна е ситуацията в Нидерландия, където още през 2016 г. са намалени данъчните облекчения. Не бихме искали да правим прибързани заключения, но трябва да се посочи факта, че за периода до 2020 г. статистиката сочи, че са продадени осем пъти повече електрически автомобили, спрямо хибриди. Не такава е била картината при предходния четиригодишен период (2012-2016 г.), когато са продадени четири пъти повече хибриди, спрямо електрически коли. Видимо е, че държавната политика по отношение на автомобилните технологии би могла да изиграе важна роля върху потребителското поведение.
Изследователският консорциум CLOVE, препоръча на ЕС да затегне критериите по новия стандарт Евро 7 за емисиите от автомобили, включително азотни оксиди и въглероден моноксид още от 2025 г. Тези най-нови препоръки, нямат обвързващ характер за европейските институции, но имат информационна цел и биха могли да повлияят на предложенията, които ще представи Европейската комисия, почти сигурно през втората половина на годината. Ако това се случи е възможно автомобилните компании да бъдат принудени да създават хибриди, с допълнителни и по-скъпи технологии, които да ограничават емисиите от двигателите с вътрешно горене. Това ще бъде на границата на технологично постижимото, според немската асоциация на автомобилната индустрия, откъдето смятат, че трябва да се подходи с голямо внимание, за да не остане технологията на двигателя с вътрешно горене невъзможна при предстоящия нов европейски стандарт.
Аз, потребителят
Подобно на дизеловите коли, срещу които също се надигна вълна от екологични съображения, за тяхното ограничаване и възможно най-скорошно спиране от употреба, и при хибридите ситуацията за редовия потребител не бива да води до внезапна промяна в решенията. Какво имаме предвид? Независимо дали сте собственик или планирате да закупите такъв автомобил в близко бъдеще, възприемете новите проекторегламенти спокойно. Европейският съюз фактически няма да забрани използването на хибриди, дори и след 2030 г., и ако притежавате такава кола, която служи добре на нуждите, за които сте я закупили, няма регламент, който да ви ограничи. Промяната е важна за автомобилната индустрия на Европа, която е една от най-значимите за икономиката на общността. Новите правила биха могли да се отразят на потребителския избор в страни, в които има държавно подпомагане за закупуване на по-екологично чисти коли. У нас не се предоставя такава помощ. Все пак, ако в бъдеще тя бъде предоставяна, то ще бъде само за напълно електрически автомобили и по-този начин хибридите биха могли да станат непривлекателни за определена част от купувачите.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!