03
Септември 2019
Регулировчикът в България е спорна фигура. Например, листовките за придобиване на свидетелство за МПС наблягат съществено на неговите функции и начина, по който той се вписва в движението на пътя при необходимост. Но всеки шофьор, попаднал в ситуация, когато трябва да проследи и разчете правилно движения на регулировчика, листовките оказва се не са свършили необходимото. Обикновено в такива моменти водачът не знае как да реагира, което води до импровизиране от страна на регулировчика.
Историята
Пътната полиция съществува в някаква форма от вече близо три века. Пътният трафик започва да се увеличава по обем и скорост през осемнадесети век, което води до явна нужда от някои законови правила. В отговор през 1722 г. лорд-кметът на Лондон назначава трима мъже, които да спомагат движението и така Лондонският мост да остане отворен. Вероятно именно тогава се формира първата пътна полиция в света.
Закон за движението по пътищата в България
Българският закон за движение по пътищата осигурява съществена роля на регулировчика още в чл. 4, който гласи "При необходимост движението по пътищата се регулира от упълномощени за това длъжностни лица". А когато са съпоставени пътни знаци, светлинни сигнали и регулировчик, то според Закона водачите на МПС трябва задължително да се съобразяват със сигналите на регулировчика.
Справка: Чл. 7. (1) Когато има несъответствие между сигналите на регулировчика и светлинните сигнали или пътните знаци относно предимството, участниците в движението са длъжни да се съобразяват със сигналите на регулировчика.
Сигнали на регулировчика
Законът утвърждава и всички сигнали на регулировчика, когато именно той регулира по пътищата. Сигналите на регулировчика се определят по неговите положения на тялото и ръцете му както следва:
дясна ръка, вдигната вертикално
1. дясна ръка, вдигната вертикално - означава "ВНИМАНИЕ, СПРИ!" - при подаване на този сигнал на кръстовище участниците в движението, които са навлезли в кръстовището, трябва да го освободят
2. ръка или ръце, протегнати хоризонтално встрани - след като е направил този жест, регулировчикът може да свали ръката или ръцете си.
протегнати хоризонтално встрани или свалени ръце
a) "ПРЕМИНАВАНЕТО Е РАЗРЕШЕНО" за водачите, които се намират срещу лявото или дясното рамо на регулировчика и ще преминат направо или ще завият надясно, както и за пешеходците, които искат да преминат пред гърдите или зад гърба на регулировчика;
б) "ПРЕМИНАВАНЕТО Е ЗАБРАНЕНО" за всички останали участници в движението;
3. дясна ръка, протегната хоризонтално напред, означава:
дясна ръка, протегната хоризонтално напред
а) "ПРЕМИНАВАНЕТО Е РАЗРЕШЕНО" за водачите на пътни превозни средства, които се намират срещу лявото рамо на регулировчика, и за пешеходците, които искат да преминат зад гърба му;
б) "ПРЕМИНАВАНЕТО Е ЗАБРАНЕНО" за всички останали участници в движението.
Разбира се, Законът дава известна свобода на регулировчика като според чл. 10, ал. 3 "Освен сигналите, посочени в чл. 10, ал. 2, регулировчикът може да използва и допълнителни разбираеми жестове за даване на други указания и разпореждания на участниците в движението".
За финал
Регулировчикът е важна част за безопасността на движението. За да му помогнем да изпълни ролята си обаче, всички ние трябва да сме добре запознати с изброените по-горе правила. И макар че в България, която според Евростат е първа в ЕС по брой на загинали при катастрофи с коли, това изглежда непостижимо, ние вярваме, че зависи от всеки участник в движението да го превърне в реалност.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!