29
Юли 2019
След продължително обсъждане през последните години най-накрая предстои Законът за движение по пътищата да бъде разделен на три части.
Накратко целта на това предложение е да има по-ясни правила, санкции за нарушителите, както и да бъдат отделени правилата за шофьорите в отделен нормативен акт, както и изискванията към превозните средства. Така бе мотивирано по-рано днес разделянето на Закона в коментар на директора на ИА "Автомобилна администрация" Бойко Рановски по бТВ.
Какво обаче реално е предвидено да се промени?
Една от идеите е младите шофьори да карат с придружител през първите 6 месеца зад волана. Неопитните водачи също така няма да имат право да возят пътници нощем. За нов водач се смята този, който придобива правоспособност за първи път и не са изминали две години от придобиване на първата му категория.
Предлага се също повишаване на глобите за водачи без книжки и при преминаване на червено. Глобата за шофиране без книжка в момента е 300 лв., като се предвижда тя да се повиши двойно. Също така ще се прекратява и регистрацията на МПС-то, с което се е движел нарушителят.
Друга идея е, ако даден водач извърши седем нарушения в рамките на две години, да му бъде отнемана книжката. След това ще трябва да премине през процедура за възстановяване на правоспособността и контролните точки.
И още всички автомобили нов внос - с паспорт. Забраняват се някои категории МПС с десен волан
Пътни превозни средства, които са употребявани и са нов внос, още преди първа регистрация ще минават през специални пунктове за идентификация и проверка за оборудването, след което ще получават паспорт с техническите данни на автомобила. След това ще минават и на технически преглед за допускане в движение, но това няма да става в Пътна полиция.
Тези дейности ще бъдат извършвани само в лицензирани пунктове, които отговарят на определени условия и за които има издадено разрешение от министъра на транспорта. МВР също ще може да извършва идентификация и проверка за техническа изправност на ППС, но само за техните служебни возила и за автомобилите на други ведомства, свързани с националната сигурност и борбата с престъпността.
За новите автомобили пък Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” направо ще издава паспорт с техническите данни на возилото, удостоверение за техническата изправност и посочена дата за следващ технически преглед.
Това са само част от новостите, залегнали в проектозакона за пътните превозни средства, който бе публикуван за обществено обсъждане в разгара на лятото след шестмесечно очакване. От документа не става категорично ясно дали и занапред монтирането на регистрационните табели ще става в Пътна полиция, но се уточнява, че редът за регистрацията, отчетът, спиране от движение и др. ще бъде определен със специална министерска наредба.
Според авторите на проекта, аварийността, както и качеството на въздуха и състоянието на автопарка е много сериозен проблем, затова е необходимо да се затегне контролът над превозните средства, които за пръв път се регистрират в страната. В България към 2018 г. има регистрирани 3 628 720 превозни средства, се посочва в мотивите към законопроекта. От тях малко над 5% са нови превозни средства до 5 години, около 8% са до 10 години, а 20% са до 15 години. Останалите около 60 % са над 15 години. Годишно в България се извършват 300 000 нови регистрации на превозни средства, от които около 40 000 са фабрично нови, а останалите са нов внос на употребявани превозни средства.
В Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ ще бъде създаден регистър за техническите данни на пътните превозни средства, става ясно още от законопроекта. В него ще се вписват: данните от извършената идентификация; изменения в конструкцията, ако има такива; технически параметри и маркировки на возилото; показания от техническия преглед и от километража; данни за извършените ремонти и техническо обслужване; сведения за пътнотранспортни произшествия с превозното средство и др.
В МВР ще продължи да съществува националният регистър на пътните превозни средства, където освен информация за регистрираните в България МПС, техните собственици ще има и данни за шофьорските досиета. И занапред Пътна полиция ще издава малък и голям талон – част I и част II на свидетелството за регистрация. Проектът обаче предвижда забрана за регистрация на превозни средства от категория М2, М3, N2 и N3, произведени и предназначени за ляво движение (тоест с десен волан), а също и за возила с манипулиран километраж.
Друг важен момент е, че остава нотариалната заверка при сделки с автомобили – нещо, за което много автомобилисти настояват да бъде отменено, тъй като надува разходите им при покупко-продажба.
Автоморгите и автосервизите също в регистри
Всички търговци, които продават употребявани авточасти, ще бъдат вписани в регистър. Сделките с такива части може да се извършват между лица, от които поне едното лице е регистрирано за такава дейност, регистрирано е да извършва ремонт на МПС или да изкупува коли за скрап.
Регистрацията на автоморгите, складовете, магазините и др. обекти, където се продават автомобилни части втора ръка, е прехвърлено като отговорност на кметовете, които освен разрешение, трябва да водят и регистър на заетите в този бизнес.
От своя страна търговецът е длъжен ежедневно да води опис за всяка сключена сделка във всеки свой обект, като вписва и данните на купувача. Дневниците ще се пазят 3 години. За всяка продадена част търговецът е длъжен да дава и гаранция. Глобите за некоректните търговци достигат до 7000 лв. за различните нарушения.
Всеки автосервиз в страната също трябва да се регистрира, само, че този регистър ще се поддържа от ДАИ. В момента голяма част от работилниците, цеховете, гаражите, които се занимават с ремонтна дейност, работят в сивия сектор. Авторите на проекта смятат, че с подобна регулация ще изкарат бизнеса на светло.
Дейностите по ремонт и техническо обслужване на пътни превозни средства може да се извършват от регистрирани физически или юридически лица, учебни заведения по Закона за професионалното образование и обучение и Закона за висшето образование, министерства и други ведомства – за техните служебни пътни превозни средства.
Фирмите и лицата, които извършват ремонт и техническо обслужване на МПС, ще бъдат вписани в регистър. В този регистър ИААА ще вкарва дори имената на техническите специалисти, тяхното образование и квалификация.
Автосервизите ще се регистрират по следните дейности:
1. механични ремонти и техническо обслужване на пътни превозни средства;
2. ремонт, възстановяване и подмяна на автомобилни гуми;
3. авторепаратура — каросерийни ремонти, възстановяване на покритията, смяна и ремонт на автостъкла;
4. монтаж, ремонт и техническо обслужване на системите на втечнен нефтен газ и сгъстен природен газ;
5. ремонтно-възстановителни работи на възли, агрегати и детайли;
6. диагностика и електро-ремонтни работи;
7. автоключарски дейности;
8. мобилна автосервизна дейност в допълнение на една от горните дейности
По силата на този закон автомонтьорите ще трябва да въвеждат данни за всяко едно обслужено от тях МПС, какъв точно ремонт или техническо обслужване са извършили, като са длъжни да предоставят поне 6 месеца гаранция.
За нарушителите има предвидени сурови наказания. Например, за извършена услуга без издадено удостоверение глобата е от 1000 до 5000 лева. 1000 лв. е санкцията, ако търговецът не предостави на клиента си документ за извършения ремонт, вложените материали или не му даде фактура.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Съюзът на българските автомобилисти в партньорство със ЗД „ДЗИ“, проведе дискусия на тема “Опасното поведение на водачите и безопасността на пътя”.
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!