20
Юни 2019
Този въпрос предизвика бурни полемики в социалните мрежи след изказване на председателя на новата Държавна агенция за безопасност на движението Малина Крумова. Тогава в публичното пространство се тиражираше информацията, че промяната засяга шофьорите над 60-годишна възраст, но всъщност промените касаят водачите, навършили 70 години.
На първо място много водачи се почувстваха засегнати, защото сметнаха, че след няколко години ще им забранят да шофират. Други повдигнаха въпроса за възрастните хора, които живеят в малки и отдалечени населени места, където автомобилът е без алтернатива. В крайна сметка се оказа, че не става въпрос за забрана за шофиране, а за по-често подновяване на шофьорската книжка и съответно медицински контрол.
В Япония се обсъждат редица ограничения за възрастните шофьори, след официална статистика, че през 2017 година в 15% от всички пътни инциденти в страната са участвали шофьори в пенсионна възраст. Промените са следствие и от трагичен инцидент в страната през май 2019 година, при който възрастен шофьор блъсна група деца, а две от тях загинаха, а през април моторист на 87 години блъсна и уби жена и 3-годишната ѝ дъщеря в Токио.
Обсъжда се изцяло нова нормативна уредба за възрастните шофьори, според която да бъдат длъжни да карат само автомобили с функция за автоматично спиране. Мерките включват и проактивни мерки като популяризирането от страна на властите на споделеното пътуване и дори на автономните автомобили в по-гъстонаселените места.
В Дания шофьорите над 80 години подновяват своите шофьорски книжки всяка година, а във Финландия шофьори, навършили 45 години, подновяват свидетелството си на всеки 5 години.
В други европейски държави като Франция и Белгия шофьорската книжка е безсрочна.
Във Великобритания се обсъждат по-строги мерки, след като тази година съпругът на кралицата - принц Филип (97г.), участва в катастрофа и в последствие сам се отказа от шофьорската си книжка. На този етап шофьорската книжка на британските шофьори изтича автоматично в деня, в който навършат 70 години. След това трябва да попълнят декларация, че са физически годни и могат да шофират активно. След това преминават кратък изпит. След като се справят с всичко това, трябва да подновяват шофьорската си книжка на всеки 3 години.
За момента няма конкретна статистика, която да покаже какъв е броят на шофьорите над 70 години в България и в какъв брой пътни инциденти са замесени те.
Според проучване на Университета Суонси от 2016 година шофьорите над 70 години участват между 3 и 4 пъти по-рядко в катастрофи в сравнение с водачите на възраст между 17 и 21 години.
Въпреки това е важно да се отбележат определени промени във физическото състояние на хората с напредване на възрастта, които определено биха могли да попречат на правилната реакция на шофьора. Такива са например:
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!