03
Април 2019
В поредица от няколко части Ви представяме въпроси и отговори за електронните винетки - какво е важно да знаем, какви казуси възникват и как държавата отговаря на притесненията на шофьорите.
(въпросите и отговорите са извадка от интервю на представители на СБА с Проф. Олег Асенов – и.д. шеф на Националното тол управление)
В: Има ли достатъчно достатъчно места за закупуване на електронна винетка към момента?
О: В момента покритието от точки, откъдето могат да бъдат закупени електронни винетки, е на практика два пъти по-голямо, отколкото покритието от точки, откъдето са се закупували хартиени винетки. Комбинирайки това с възможността за закупуване на електронни винетки от сайта www.bgtoll.bg и чрез мобилното приложение, смятам, че осигуряваме една необходима достъпност за хората.
В: Как протича проверката на ТОЛ полицията? Хората, чиито автомобили са с хартиена винетка, понякога се чудят защо не ги спират екипите от тол контрола. Притесняват се да не ги снимат с камера и след време да получат електронен фиш, когато вече винетката им е с изтекла валидност.
О: Проверките стават по следния начин: Засичат ви с камерата и следва автоматично проверяване дали имате валидна винетка или пък дали колата е от списъка с хората с увреждания. Ако сте без винетка, следва спиране. Има и риск анализ. Имаме критерии, които сме почерпили от КАТ – стар автомобил, с лош общ външен вид и тогава предстои т. нар. ръчна проверка. Засега електронни фишове не издаваме, проверката е на място.
В: Какво се случва с конвертирането на винетките?
О: Процесът на конвертиране не е спрял. Всяка кола, която спираме и няма електронна винетка, но същевременно има валидна хартиена винетка, ние служебно я конвертираме.
В: Тъй като автомобилният поток е голям, как един екип може да се справи в дадена отсечка? Един ще бъде спрян, десет ще минат метър.
О: Винаги работят по две контролни единици. Едната не може да поеме целия трафик. Когато бъде спряна една кола без винетка, а след нея има друга, информацията за този нарушител се подава към следващия екип по маршрута. Има пълна координация. В събота турски тир, шофиран от арменски гражданин, не спря на две наши палки. Понеже видяхме, че мястото за оттегляне е Дунав мост 2, информирахме Гранична полиция и митниците. Там човекът беше спрян и проверен. Нямаше винетка и му бе наложена компенсаторна такса от 175 лв., колкото е по закон.
В: Кога ще започне да се издава електронен фиш и за липсваща винетка?
О: Най-вероятно системата с електронния фиш ще я стартираме с въвеждането на тол системата, или към края на годината. Ние сме съобразили факта, че към момента има немалко хартиени винетки. За да не създаваме неудобства на хората на пътя да получават фишове, когато са си платили реалното право, сме отложили този процес. Всъщност това ни спира директно да преминем към автоматизирано правоприлагане. Когато броят на хартиените винетки намалее, ще го активираме. Според прогнозите през ноември ще има към 30 000 автомобила с хартиени винетки. В момента начинът за правоприлагане е чрез АУАН на място. Съответно се заплаща компенсаторна такса, ако потребителят реши, че не иска да има наказателно производство и да му бъде издаван акт. Тя се плаща на място само с банкова карта. Или по банков път в 14-дневен срок, когато му бъде връчен акт за административно нарушение. Ако в рамките на 14 дни бъде платена компенсаторната такса, не се издава наказателно постановление.
В Част 2 отговаряме на въпросите може ли е-винетка да се прехвърли върху друг автомобил и каква е процедурата при смяна на регистрационен номер - научете повече тук.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!