07
Февруари 2019
На 17 декември 2018 г., цели пет месеца преди предвиденото, автомагистрала „Струма“ порасна с 24 км.
Новият участък Кресна-Сандански бе открит тържествено с думите, че „дава шанс на всички български граждани, гости на страната и транзитно преминаващи да пътуват безопасно по него.“
От официално съобщение в сайта на АПИ по повод събитието народът научи, че имаме някакво транспортно чудо - първият магистрален участък в България с изградена „Интелигентна транспортна система”, включваща станции за броене и управление на трафика, диспечери, които при необходимост ще пренасочват трафика чрез пътни знаци, информационни табла, метеорологични станции, които отчитат температурата и влажността на въздуха, валежите, видимостта на пътя и др.
Месец и половина по-късно тежка верижна катастрофа между Сандански и с. Дамяница окървави новото трасе. Само няколко метра след пожеланието, изписано на едно от информационните табла „140 км. Лек път“, при спускане на стръмен участък със завой пътуващите по аутобана попаднали в гъста мъгла с видимост 2-3 метра. Според разкази на очевидци автомобил и бус се ударили, последвало меле. 30 коли, камиони, бусове и автобуси се нанизали един в друг. Един човек опитал да предупреди идващите шофьори на намалят, но бил ударен смъртоносно от камион. Близо 15 души са ранени, трима от които остават в тежко състояние.
От Обединените арабски емирства /ОАЕ/ главният прокурор Цацаров разпореди случаят да се поеме от Националната следствена служба. Вече имаме и първоначални версии за катастрофата – шофиране с несъобразена скорост при гъста мъгла и намалена видимост. Шофьорите е трябвало да карат по-бавно и да се съобразят с пътните условия.
Подценяването на времето и незачитане на състоянието на пътя от страна на водачите е нещо, с което КАТ не може да се пребори. Няма сила, която да накара някои автомобилисти да спазват дистанция и да не правят резки маневри, когато вали сняг, дъжд или има поледица. И за катастрофата на „Струма“ много хора в социалните мрежи се разгневиха как може в такъв „облак“ да се шофира с над 90 км в час? Правилно се възмущават, подобно поведение зад волана е самоубийствено.
Участници в катастрофата обаче твърдят, че попаднали в мъглата изведнъж. Сякаш въздухът бил разцепен на две - от ясно време изведнъж се озовали в бял капан, все едно „потънали в мляко“.
Дали е така тепърва разследването ще доказва. Но страшното е, ако те са били подведени от информационното табло, което пак според очевидци е работело и на него било изписано „140 км. Лек път“. Регионален сайт пък публикува снимка от електронно табло с надпис „Карай внимателно, някой те обича.“
За всеки случай предупреждение за мъгла и за хлъзгав път липсвали.
Защо съоръженията не са сработили при условие, че пак според АПИ метеорологичните станции на „Струма“ отчитат температурата и влажността на въздуха, видимостта на пътя, дебелината на водния слой върху асфалта, точка на замръзване на пътната настилка, температурата на повърхността на пътя и 5 см под асфалта и т.н.?
Отговорът може би се крие в днешното съобщение на агенцията, която по повод критиките излезе с изявление: „Участъкът между Кресна и Сандански от автомагистрала „Струма“ има изградена техническа инфраструктура за интелигентна транспортна система. Тя ще продължи да се надгражда, тъй като е част от цялостния проект за интелигентна транспортна система за лотове - 3.1, 3.2 и 3.3 от АМ „Струма“. Системата ще има общ център за управление на трафика и той ще започне работа със завършването на лот 3.1 между Благоевград и Крупник (...). Тъй като изграждането на лот 3.3 от Кресна до Сандански завърши предсрочно, а лот 3.1 е в строителство АПИ предприе стъпки за изграждането на временен контролен център за управление на трафика, който ще е в сградата на Областното пътно управление в Благоевград“.
Тоест, все още нямаме контролен център, който да управлява „умната“ система.
От АПИ дори призоваха експерти и анализатори да не ги обвиняват без конкретни доказателства и напомниха на шофьорите „при гъста мъгла и намалена видимост да карат с по-ниска скорост, да спазват по-голяма дистанция и да не предприемат резки маневри, изпреварвания или внезапно спиране“.
Както се казва, благодарим за напомнянето. По-добре щеше да бъде, ако в мъгливото утро някой беше предупредил шофьорите за тежките метеорологични условия.
По традиция при тежък пътен инцидент отговорността в почти 100% от случаите е прехвърлена върху водача и така удобната „несъобразена скорост“. Ако обаче веднъж се потърси отговорност от институциите, дали няма да се поразмърдат? В случая на „Струма“ защо не са били изпратени екипи на КАТ или АПИ да предупреждават за опасното време?
У нас се разчита предимно на „умни“, но неработещи системи.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!