05
Януари 2019
Преди няма и месец в сайта на СБА публикувахме материал „Българският шофьор в ерата на електронните услуги”. Накратко, ставаше дума как можеш лесно, бързо и сигурно да си утежниш живота, ако се довериш да ползваш някои групи електронни услуги, ръководени от аналогови BG чиновници.
Сагата с електронните винетки, която се разиграва от няколко дни, още по-категорично разкрива хаотичните действия на държавните институции. Пряко отговорните за внедряването на системата лица на държавна служба „тупкаха топката” в медиите, че проблем няма, нужно е само малко търпение. Провалът обаче е налице и въпреки опитите за замазване, премиерът Борисов го призна с поисканите три оставки в събота рано сутринта.
Провалът има цена и тя е няколко милиона
През 2018 г. АПИ избра австрийския консорциум „КАПШ Трафик Солюънс” да изгради цялата електронна система за събиране на такси за ползване на републиканската пътна мрежа. Стойността на договора възлиза на 180 млн. лв. с ДДС, платени от изпълнителя, който пък ще си възвърне парите от бъдещите постъпления от такси.
Замечтани в бъдещия над 1 милиард лева приход от тол системата, българските ръководители на разни администрации сякаш забравиха да организират въвеждането в експлоатация на електронната винетка. Досега са налице само огромни разходи. Към момента официално никой не е казал колко струва първият етап от тол системата. Но не е малко. Защото, освен изграждането на „най-сложната в България информационна система” – по думите на шеф от АПИ - беше създадена една изцяло нова структура в агенцията – Национално тол управление с над 920 души служители, чийто шеф Антон Антонов бе скоропостижно уволнен заради тоталния провал.
За новоназначените държавни чиновници бяха закупени 105 автомобила, оборудвани с камери, които да следят за шофьори без винетки. Въобще направена е една огромна инвестиция, която ако допуснем, че към настоящия момент не е обезпечена с пари от държавната хазна, все пак ще бъде платена от нашите данъци.
И не само това. В чест на новата електронна система бяха променени закони и наредби. Въведоха се нови санкции. Изобщо един куп дейности, но какъв е резултатът?
Незнайно по какви причини АПИ са правили тестове на „най-сложната в България информационна система” реално само през декември, което е прекалено нищожно като време, за да се изчистват грешки. Въпреки това началници и ръководители не спираха да дават възторжени интервюта за това как ще работи същата тази система, която още при същинския си старт зрелищно се „бъгна”.
В първите дни от новата година какво се оказа:
Казусът съвсем се заплете от последните медийни изяви по въпроса. За да тушират нарастващото недоволство, от АПИ дадоха 15-дневен толеранс на шофьорите и обявиха, че тол полицията няма да глобява за липсваща винетка, а ще насочва откъде да се закупи. Все пак обаче автомобилистите трябвало да знаят, че са длъжни да имат винетка. Отделно пътна полиция можело да глобява за липса на действаща книжна винетка, при положение, че няма друга. Иди го разтълкувай! Друг въпрос е какви са загубите от нефункционирането на системата и честно ли е един да кара с винетка, а друг за ползването на същите пътища – не, защото просто в държавната администрация цари някакъв хаос.
Над 80% от действащите хартиени стикери са със срок до края на месеца. Тоест голямото пазаруване тепърва предстои. Не знам какви факирски способности трябва да покажат отговорните чиновници, за да се справят със задаващите се проблеми, които като лавина ще ги затрупат, а може би и „пометат” от началническите кресла. Нямат много време. Фирмата изпълнител също, защото - ако перифразираме думите на шефа на АПИ - софтуерът не издържа.
Сагата с електронните винетки е само първо действие. Второ действие предстои през август, когато ще бъде въведена тол системата за превозни средства над 3,5 т.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!