07
Декември 2018
Първата година след въвеждането на системата "бонус-малус" ще бъде нулева. След това 2 755 392 или 87,7% от шофьорите в България ще плащат по-ниска застраховка "Гражданска отговорност". Сред санкционираните най-много ще са тези, които ще плащат между 10 и 30% по-скъпа полица. Едва 0,4 от водачите ще плащат максималното оскъпяване от 400%.
Разчетите бяха оповестени по време на обществено обсъждане за новата методика за изчисление на задължителната за автомобилистите застраховка, организирана от Комисията за финансов надзор. Част от присъстващите на дискусията обаче се усъмниха в тези сметки.
Както знаете, българският прочит на системата „бонус-малус“ предизвика остри коментари в обществото, като най-неприемливи за хората се оказаха предвиденият 400% малус и едва 25% бонус, както и идеята нарушенията на водача да се трупат като малуси върху автомобила.
Днес на форума председателката на КФН Карина Караиванова заяви, че системата няма за цел да ощетява болшинството от българските шофьори, които са дисциплинирани. По думите й целта е да се притиснат нарушителите на пътя.
Стана ясно също, че все пак КФН обмисля вариант да се прецизира натрупването на оскъпяващи застраховката точки върху автомобила - това, което силно възмути граждани и експерти. За да проработи този вариант трябвало да се променят Кодекса на застраховането и Законът за движение по пътищата, за да се предвиди списък водачи, които имат право да управляват един автомобил. По този начин на всеки един от тях ще се трупат бонус и малус точки, които ще образуват крайната цена на полицата.
Тъй или инак, все още няма готовност системата „бонус-малус“ да бъде въведена. Освен изчистване на някои спорни текстове, спънка представлява и фактът, че на този етап няма изградена компютърна връзка между информационните системи на МВР, застрахователите и гаранционния фонд. През 2019 г. обаче бонус-малусът можело и да проработи, увериха от КФН.
Новият подход към формиране на цената на застраховката няма да повиши общата сума, която застрахователите събират от "Гражданска отговорност", увери Владимир Савов, член на КФН. При регистрирани към 2016 г. в страната 3 143 568 автомобила компаниите събират годишно 943 070 400 лева при средна премия от 300 лева на кола. Според експертите след въвеждането на "бонус-малус" събираните парите нямало да се увеличат, а само по-справедливо ще се разпределят между лошите и спазващите правилата шофьори. Савов посочи още, че през 2017 г. 64% от водачите не са били залавяни и глобявани за нарушения. За същата година по данни на МВР са наложени санкции на собствениците на 1 134 718 автомобила. 200 хиляди пък са шофьорите, които получават повече от една санкция на година.
На дискусията стана ясно още, че Пътна полиция е против да се трупат малус точки за 10 км/ч превишаване на скоростта в населено място. По тази причина границата вероятно ще бъде вдигната на над 20 км/ч.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Съюзът на българските автомобилисти в партньорство със ЗД „ДЗИ“, проведе дискусия на тема “Опасното поведение на водачите и безопасността на пътя”.
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!