21
Февруари 2017
Злоупотреби, застрахователни измами и хаос на пътя, който ще се решава с юмручно право.
Според застрахователи това ще е резултатът от новите правила за сключване на двустранни протоколи между шофьори, станали участници в катастрофа.
Както СБА вече ви информира, КФН актуализира наредбата за документите и реда за съставянето им при пътнотранспортни произшествия. Занапред двустранен констативен протокол ще се подписва не само при леки, но също така и при тежки произшествия с изключение на: катастрофи с пострадали и/или убити хора; при съмнение за алкохол и дрога; при неправоспособност на един от водачите.
Също така отпада изискването всяка една катастрофа или двустранен протокол да се регистрира в КАТ.
Досега двустранният протокол можеше да се подписва между участниците в по-леките произшествия. Въпреки това шофьорите бяха задължени да информират КАТ, откъдето получаваха входящ номер за регистрация на протокола.
След въвеждането на новите правила застрахователите смятат, че на практика КАТ няма да контролира и следи за обстоятелствата около катастрофите и съответно няма как да се определи кой е истинският виновник. В този смисъл те са силно притеснени, че ще има големи злоупотреби с признаването на щетите. Според застрахователите проблем ще има и с това да се определи дали протоколът действително е създаден на мястото и по времето, както е описано. Пред СБА брокери допуснаха, че ще има бум на несъществуващи катастрофи. Например, ако удариш колата си на паркинг, няма как да получиш обезщетение. Но винаги можеш да намериш някого, с когото да се разберете, да подпишете двустранен протокол, че уж сте се ударили и така да вземете пари от застрахователната компания.
Другата схема е за едно и също произшествие да се вземат пари от няколко компании.
И досега тези измами не са били невъзможни. След като отпадна изискването катастрофите да се регистрират в КАТ, вероятно обаче те ще зачестят още повече. Несъществуващите пътни произшествия ще доведат по източване на фонда, а оттук и до поскъпване на застраховките с минимум 10%, заплашиха застрахователи.
Другият възможен проблем е да зачестят случаите на агресия и саморазправа.
И досега много често мутри принуждавали водачи да поемат вината при ПТП. Брокери предполагат, че след оттеглянето на КАТ от контрола тези прояви ще зачестят още повече.
По този повод от Пътна полиция обясниха, че освен за алкохол, дрога и липсваща шофьорска книжка, КАТ ще се вика и при липсата на съгласие за вината на водача. Така че ако някой шофьор бъде принуждават да поеме чужда отговорност, трябва да знае, че има право веднага може да извика полиция.
Ако катастрофата възпрепятства трафика и предизвиква задръствания, екип на Пътна полиция отново задължително ще посещава местопроизшествието.
Позицията на КАТ е, че те не абдикират от отговорността си, но с новите правила искат да си поделят функциите със застрахователите, тъй като тяхната роля е по контрола на пътното движение и превенцията срещу катастрофи.
Застрахователите пък опонират, че всяка година Гаранционният фонд отчислява 5% от всички вноски, тоест по около 1,5 млн.-2 млн. лева, за да участва и МВР в контролната дейност.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!