17
Февруари 2017
Интервю на в-к Монитор с председателя на Съюза на българските автомобилисти инж. Емил Панчев.
- Г-н Панчев, какво смятате за новите мерки, които вече са в сила при провеждането на теоретичните изпити за получаване на шофьорска книжка? Според тях кандидат-водачите ще се явяват в специални стаи на Автомобилна администрация, ще бъдат проверявани на скенери за телефони и ще решават листовките пред огледала.
- По принцип всяка мярка, която се предприема в борбата с корупцията при получаването на шофьорски книжки, е добра. Но въпреки всичко смятаме, че това е половинчато решение. Поради тази причина още миналата година над 400 инструктори, реално работещи в системата и плащат данъци, патенти и осигуровки, се подписаха за излизането на изпитите от Автомобилна администрация. През годините обаче, когато се говореше за корупция, винаги се намесваше името на Автомобилна администрация. А тя контролира сама себе си. И сега какво се случи с тези промени? Те отнеха правото да се изпитва в други учебни кабинети и това трябва да става само в кабинетите на Автомобилна администрация. Като именно там досега се е случвало това със служителите, за което говорим.
- Кой има вина? Шофьорите, които предлагат подкуп, или служителите, които го взимат?
- Категорично трябва да отбележим, че и двете страни имат вина. Когато някой взема пари, това означава, че има и предлагане. И с новите промени се смята, че тази връзка ще бъде прекъсната. И наистина, поне на този първи етап ще е много трудно да се купи книжка. Важното е да се уточни, че говорим за теорията. Но практиката и опитът в други европейски страни показва, че на всяко нещо се намира решение. И може би в един момент пак ще се получат недоразумения в тази посока. Причината е, както изтъкнах, че този, който провежда изпита, не може сам да се контролира.
- Казахте, че говорим за теорията. Изпитът по практика също ли е проблемен от гледна точка на корупцията?
- Говорим предимно за купени изпити по теория. Тогава питам какво става по практиката? И на двете места има проблем. Абсурдно е да говорим, че на едното място се купува, а на другото не. И на двете вървят далаверите. Ние от години повтаряме, че корупцията - този балканския синдром, който е характерен за повечето бивши социалистически страни, вирее с пълна сила. За това изходът е само един – раздържавяване на Автомобилна администрация и извеждане на лицензионните режими да получаваш право да обучаваш. Трябва да се проведе конкурс. Това право да отиде в частна фирма и Автомобилна администрация да контролира как се извършва процесът там. В една частна фирма няма корупция. Никой не е луд да си изгуби хляба за 300 лева, за да си купи някой изпита от него. Така ще пропилее бизнес за милиони. Който говори, че в частната фирма ще има корупция, не познава икономическите механизми.
- Дали тогава контролът ще е реален?
- По този начин ще има контрол. Тогава няма да са необходими всички тези мерки и пари, които дава държавата за стаички, скенери и таблети. Фирмата ще си налага ефективен контрол на своите служители. Ако има някакъв проблем, те изключително бързо ще го отстраняват и по този начин ще има резултат. Сега ако има съмнение за корупция в дадена област на ДАИ, съответно ръководството възлага на началника на конкретната област да провери случая. Ами ако самият началник е извършил измамата, то той проверява сам себе си. Ето защо всичко е порочно. За това казваме, че мерките са половинчати и има какво още много да се прави в този сектор. Не трябва да прехвърляме вината на инструкторите по никакъв начин. Защото докато има възможност за корупция, дотогава ще има хора, които предлагат парите.
- Има ли някой интерес от това нещо? - На всичко му се намира начинът. Трябва да го разберем един път за винаги. Влагат се милиони. Вместо държавата да получава от тези фирми милиони и да осъществява контрол, да плаща високи заплати за този контрол, ние се чудим как и какво да направим, за да пресечем корупцията. Това означава, че някой има интерес това да се случва. Да се организират конкурси, да се купува оборудване и т.н.
- Какво сочи опитът в другите страни?
- В съседна Македония решиха този проблем за три месеца. Като видяха, че има нередности при взимането на книжки и че се купуват, държавата изведе изпитите в частна фирма и тази практика се прекрати. От 1926 г. в Холандия изпитва частна фирма. В Германия, която има над 80 млн. население, изпитват две частни фирми. У нас също трябва да е така. Но фирмата да е една. Иначе ще започне т.нар. изпитен туризъм. Хората ще ходят там, където е по-евтино или където могат да минат по втория начин.
- Експерти настояха част от въпросите в листовките да бъдат редуцирани. Има ли резон в това?
- От години повтаряме, че трябва да има нов Закон за движение по пътищата. Той трябва да бъде разделен на три части за всяка категория. Не може да има грубо 70 поправки на закона. Никой не може да се ориентира кога са направени те. Хората понякога буквално учат глупости. Неща, които не ги интересуват. От това се интересуват съответни служби, но не и бъдещият водач, който ще полага изпит.
- Наскоро се заговори и за курсове, които струват по 150 лева. Много хора обаче бяха измамени. Имате ли подобна информация?
- Хората продължават да се лъжат по цените. За съжаление това е като измамите по телефона, при които старите хора хвърлят парите си през прозорците и терасите. Тук е същото само че ги даваме на такива инструктори доброволно. Защото няма как за 31 часа курсът да е 150 лева. Тези хора декларират ниски цени на обучение, укриват се данъци. Според мен също така не се дават всички часове на курсистите, за да се избият тези средства. Няма как да даваш заплата на инструктора, няма как да поддържаш учебен кабинет и автомобил. Невъзможно е да плащаш данък, гориво и ремонт, а курсът да струва 150 лева. Хората трябва да знаят, че реалната цена е между 600 и 800 лева.
- От няколко седмици на територията на страната действат нови санкции за нарушителите. Номерата на пияните и дрогираните се свалят, а глобите за превишена скорост са драстично по-големи. Ще има ли ефект от по-строгите наказания?
- Не можем да борим нарушенията само с по-високи санкции. Когато те не се плащат, ефектът е нулев. Ние от СБА приветстваме промените в тази насока – свалянето на номерата, принтерите в полицейските автомобили, за да могат да ви връчат всички актове и наказателни постановления и да не се отчита, че не сте ги получили. Посоката е вярна. От МВР хващат по 500-600 неправоспособни водачи на седмица и това е добре. Депутатите приеха свалянето на номерата и на високите санкции. Но така го приеха, че свалят номерата само на 60-70 автомобила. Причината е, че според закона последствие търпят само колите, които се водят на името на водача. Съответно лизинговите автомобили или взетите от приятел не подлежат на тези санкции. Така защитаваме нарушителя. В Гърция например никой не го интересува на кого е автомобилът и директно свалят номерата.
източник: monitor.bg
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!