09
Февруари 2017
По републиканската пътна мрежа в страната има 28 тунели и голяма част от тях не са ремонтирани от пускането им в експлоатация преди 25-30 години. На практика те са потенциални убийци, тъй като състоянието им е повече от трагично. За ремонта на тези съоръжения, заедно с виадуктите и мостовете са необходими 100 милиона лева годишно. Пари, които държавата не може да осигури.
Отчайващата равносметка бе направена след трагичния инцидент в неделя в лявата тръба на тунела „Ечемишка” на автомагистрала „Хемус”. Тогава силно корозирало осветително тяло се откърти от тавана на съоръжението и падна върху преминаваща кола. На място загина 64-годишна жена.
Въпреки усиленото строителство на пътища и магистрали и независимо от окаяното състояние на тунелите допреди година-две изобщо не се е мислило за рехабилитацията им. Те, както и пътуващите, които ги ползват, са били изоставени от държавата на произвола на съдбата. Поне така излиза от данните, които бившият строителен министър Лиляна Павлова публикува във вторник на своята Фейсбук страница.
Едва през 2016 г. правителството осигурява 16,3 млн. лв. за ремонта на тунелите „Витиня“ и „Ечемишка“ на АМ „Хемус“. По-паметливи си спомнят, че решението за това дойде след друг трагичен инцидент – катастрофата във „Витиня”, при която се сблъскаха 50 коли и загинаха трима души.
Тунел „Витиня“ е най-дългият у нас - 1195 м, и е в експлоатация от 1984 г. Последният му ремонт е преди 27 г., когато е извършено единствено осушаване на облицовката в съоръжението. Фаталният тунел „Ечемишка“ пък е с дължина 820 м. Той се използва от далечната 1985 г. и от тогава досега не са правени никакви ремонти.
На 27 юни 2016 г. стартираха ремонтните дейности в тръбата посока Варна на тунел „Витиня“, а на 1 септември 2016 г. на тръбата за Варна и на „Ечемишка“. Ремонтите на съоръженията включват възстановяване и усилване на тунелната облицовка, нова хидроизолация, обновяване на пътната настилка, на електрическата и вентилационната инсталация и т. н. Ремонтите и по двете съоръжения трябва да приключат през пролетта на тази година. След оглед на обектите от експерти е препоръчано и взето решение за стартиране на ремонтите дейности на тръбите, които са в по-тежко експлоатационно състояние. В случая и двете десни тръби. Веднага след приключване на ремонта на десните тръби било планирано да започне ремонтът и на левите.
Всъщност още преди 10 години е имало опити да се ремонтира „Ечемишка”. През 2007 г. държавата е сключила договор с частна фирма за ремонт на тунела. Въпреки че са платени авансово 2,4 милиона лева строителните дейности не са започнали, дружеството е прибрало парите без да свърши работа. С огромна закъснение през 2011 г. е сезирана прокуратурата, а миналата година на първа инстанция съдът е осъдил фирмата да върне парите на АПИ. В момента делото се гледа на втора инстанция. Въпреки неприключилото дело правителството на Бойко Борисов миналото лято отпуска средства за ремонт на тунела, който върви в момента.
През 2016 г. от бюджета на АПИ чрез програмата за текущ ремонт и поддържане са били почистени и обновени още няколко съоръжения: - двете тръби на тунел „Топли дол“ ; - двете тръби на тунел „Правешки ханове“ на АМ „Хемус“, - двете тръби на тунел „Траянови врата“ на АМ „Тракия“; - тунел „Железница“ на Е-79; - ремонтирано е осветлението в тръбата за София на „Витиня“; - ремонтирано е осветлението на „Топли дол“ на АМ „Хемус“; - ремонтирано е осветлението на „Траянови врата“ на АМ „Тракия“; - ремонтирано е осветлението на тунел „Железница“ на Е-79; - съоръжението при 388-ми километър на Е-79 в Кресненското дефиле, непосредствено преди Кресна.
Вложените средства от бюджета на АПИ са над 648 хил. лв., а както се вижда в част от тунелите е поправено само осветлението, нищо повече, което не решава генералния проблем с корозията и т.н.
Освен по магистралите, миналата година е завършен ремонтът на трите тунела на пътя Асеновград - Смолян, които са преди с. Бачково и след Бачковския манастир. И трите съоръжения са с нова асфалтова настилка, хидроизолация, облицовка, тротоарни блокове, LED осветление и др.
Преди това са били ремонтирани и 5 тунела на пътя Мездра – Своге – Нови Искър. В края на 2016 г. е доизграден тунелът в квартал „Устово“, част от главната пътна комуникация на Смолян. Съоръжението е с дължина 421 м и е с LED осветление.
Общо 100 милиона лева са дадени през 2015 г. за преасфалтиране на стари участъци на АМ „Тракия“ и АМ „Хемус“, както и за ремонт на почти всички виадукти по „Тракия“.
За да се решат изцяло проблемите обаче, годишно са необходими минимум 600 млн. лв. само за поддръжка на пътищата. За ремонт на тунелите, мостовете и виадуктите трябват поне още 100 млн. лв годишно.
Финансовият недостиг за пътищата е в размер на 6.92 милиарда лева. Бюджетът на АПИ е едва 300 млн. лв. и то след увеличаване на цената на винетките, която е единственият източник на средства за финансиране на пътищата.
Още миналата година СБА алармира, че състоянието на планинските проходи също е много тревожно, а мерки за това не се взимат. От 40 прохода в страната едва 10 са частично или изцяло ремонтирани. За останалите няма пари, независимо, че част от тях са на голяма надморска височина, опасани са с остри завои и големи наклони и като цяло са много рискови за шофьорите. Въпреки лошото им състояние държавата изисква от водачите да пътуват с винетка.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!