23
Януари 2017
Ивайло Славков, управител на СБА-Лозенец: При сняг се кара на по-висока предавка, с по-малко газ и без резки спирачки.
Редица изследвания в автомобилния бранш разкриват тревожни данни, според които над 30% от младите водачи в Европа не знаят как да шофират при зимни условия и се чувстват некомфортно зад волана при сняг и лед. Обилните снеговалежи в последните седмици поставиха пред изпитание шофьорските възможности на стотици хиляди мъже и жени и у нас, и то не само на такива с току-що взета книжка.
За особеностите и спецификите при шофирането върху сняг разговаряме с Ивайло Славков – управител на СБА-Лозенец. Той е автоинструктор от 1981 г., има натрупан вече 36 години стаж, през който е обучил близо 30 000 шофьори.
Кое е най-важното за безопасното каране през зимата, г-н Славков?
- Автомобилът трябва да бъде подготвен по няколко показателя. На първо място - да има добри зимни гуми. След това да е с пълен резервоар особено ако ви предстои пътуване извън града. Необходимо е да се снабдите със силно незамръзваща течност за чистачки, в багажника да имате лопата, малко пясък, за да може при евентуално забуксуване да изчистите около гумите на автомобила. Най-важното за мен обаче е водачът да има поне малко опит върху сняг. Да навлезе в по-дълбок сняг, да направи няколко маневри и да прецени какви са му възможностите. Да усети затъването на автомобила, пребуксуването, да направи няколко опита как се държи колата, когато е в пряспа. Защото при сняг се шофира по специфичен начин, по специфичен начин се излиза от преспите, по специфичен начин се паркира.
Трябва също да не се тръгва със заснежени стъкла, хубаво е колата да е затоплена, с изсушени отвътре стъкла. Иначе видимостта е намалена и това затруднява водача.
Как се излиза от преспи? В последните дни виждаме много хора как се мъчат да изкарат колите си.
- Тръгваме задължително от първа предавка. Обикновено снегът оказва съпротивление и затова трябва да подадем повече газ, за да може автомобилът да поеме. Ако не иска и се е окопал, трябва да направим т.нар. лашкане „напред и назад“. С полусъединител отиваме напред, после - назад по инерция, после пак тръгваме напред и т.н. Това може да се прави съответно на първа скорост, после на задна скорост, после пак на първа скорост, после на задна скорост. И така докато автомобилът си направи лека пътечка. По този начин гумите утъпкват мястото и могат да поемат в снега. Ако са затънали дълбоко и това тръгване напред и назад не става, трябва да се изчисти около гумите на двигателните колела с лопата. Но пак повтарям – нямате ли добри гуми, изобщо е безсмислено да тръгвате на път. Колата е неуправляема, затъне ли няма вадене. Трябва да се тегли, бута...
Как се използва газта при шофиране в сняг?
- Обикновено се кара на по-висока предавка с по-малко газ. При тръгване на суха настилка на нормален път засилваме повече автомобила и тогава преминаваме на втора предавка. При сняг или лед обаче се превключва по-рано. По този начин намаляваме мощността на автомобила и увеличаваме въртящия момент. Моят съвет е, когато тръгваме, веднага да превключим на втора. После малко увеличаваме скоростта - веднага на трета. Например при 30 км/ч. Обяснявам защо... Когато колата е на по-висока предавка, тя има по-малко мощност и гумите няма да превъртат и да пребуксуват в снега. Ако караме обаче с 30 или 40 км на втора предавка, гумите вече започват много бързо да се въртят, нямат сцепление и започват да буксуват. Като сме на по-висока предавка, предотвратяваме т.нар. пребуксуване на автомобила.
Какви са спецификите при зимно шофиране на автомобил със задно и с предно предаване?
- При тежни зимни условия много по-лесно се управлява кола с предно предаване. Защото предните двигателни колела (отпред тежи и двигателят) по-лесно могат да поемат през снега. А при задно предаване колата пребуксува много по-лесно.
Как да реагираме, ако поднесе колата?
- Трябва да завъртим обратно на задната част на колата. Ако тя отива надясно, вие трябва да въртите наляво. Така е и при колите с предно, и при колите със задно предаване. Но при задното предаване се усеща много повече поднасянето, защото двигателните колела са отзад, те избутват автомобила. Когато предните колела са двигателни, автомобилът се управлява по-лесно.
Обикновено при завой колите поднасят, особено там, където мястото е под сянката на някоя сграда и няма досег със слънце.
- Най-важното нещо е да се влезе бавно в завоя. Ако е с по-голяма скорост, дори и да имате хубави гуми, физичните закони са по-силни и от най-добрия и уверен шофьор - колата поднася и забивате или в отсрещния автомобил, или в бордюра. Ако при влизане по-бързо в десен завой, задницата тръгва наляво, вие веднага трябва да завъртите волана в същата посока, в която отива задницата, за да предотвратите това поднасяне.
Много водачи изпитват трудност да потеглят при наклон при хлъзгава настилка. Какъв съвет бихте им дали?
- Зависи от наклона. Ако е много голям, няма да могат да се изкачат дори и с хубави гуми. Само 4х4. По принцип е хубаво да се изкачват на по-ниска предавка. Ако се даде много газ, гумите ще пребуксуват. Но пак е много специфично. Точно определение няма. Това е усет и водачът на момента ще почувства как да реагира. Затова е нужно да имаш опит.
По нанадолнище немалко водачи използват инерцията. Допустимо ли е?
- Това е една от най-грубите грешки. При каране по инерция колата се засилва и става неуправляема. Принципът е - колкото по-голям е наклонът, толкова по-ниска предавка използваме. Защото автомобилът като се засили, много трудно ще го спрем.
Как се използват спирачките при сняг?
- Повечето съвременни автомобили имат системи за безопасност АВS. Те помагат много при по-рязко спиране и не позволяват на автомобила да завърти, да поднесе. Автомобилът остава да се движи в права посока и е управляем. Дори да видим, че колата не спира, можем да завъртим, за да избегнем удар. Ако няма АВS, гумите са неуправляеми и колата е като шейна - каквото и да правим с кормилото, тя се движи в една посока. Моят съвет е: отдалеч и бавно спиране, никакви резки спирачки. Така не позволяваме гумите да блокират. Колкото по-отрано се намали, толкова по-добре. Колкото по-голяма дистанция се спазва от предните автомобили, толкова по-добре.
Коя е безопасната дистанция?
- Няма точен алгоритъм. Това зависи от възможностите на автомобила, на шофьора, на гумите, значение има също тежината на колата, видимостта, настилката. Много са компонентите и няма точна формула каква да е дистанцията.
В последните дни виждаме все по-често не само как шофьори се борят да изкарат колите си от преспите, но и как да паркират.
- Първо трябва да излязат от коловоза. Ако не успеят, не могат да паркират. Хубаво е малко да се позасилим преди да излемем от коловоза, за да може возилото да преодолее снега. След това може би е добре да се направят няколко маневри, за да може автомобилът да утъпка и да си направи пътечка. Така по-лесно ще влезе и излезе от паркомястото. Пак трябва да се направи това лашкане „напред-назад“, за да се преодолее снега и леда.
Проучвания показват, че младите водачи не умеят да карат върху лед и сняг. Какви са вашите впечатления - плашат ли се хората от това да се записват през зимата на шофьорски курс?
- Записват се, да. Но има такива, на които им е студено, има киша, сняг и затова предпочитат лятото. Тези, които се записват по това време на годината и карат при зимни условия, обаче стават по-добри шофьори.
Значи препоръчвате да се учат през зимата?
- Да, защото така трупат опит и през следващата зима вече знаят как да контролират колата, за разлика от другите водачи, които са се учили през лятото на суха настилка.
Вие казахте, че за зимата първото най-важно нещо е колата да има зимни гуми. Промените в Закона за движение по пътищата обаче допускат употребата и на летни и всесезонни гуми с минимум 4 мм грайфер. Това достатъчно ли е?
- С такава гума в дълбок сняг просто нямате шанс. Да карате, да паркирате... Те са предвидени за по-топло време, когато е изчистено до асфалт и няма преспи и навявания. Има дни от годината, когато е студено, но няма сняг. Да, тогава е допустимо да използваш такива гуми. Но иначе не.
През зимата има ли значение дали колата е на газ, дизел или бензин?
- Не няма значение, но тази зима, като паднаха температурите под 15 градуса, много коли закъсаха поради некачествен дизел. Замръзва резервоарът и не могат да запалят. Иначе няма разлика. Стига автомобилът да е изправен.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!