10
Януари 2017
Всеки собственик на автомобил трябва да знае какви промени влизат в сила от началото на тази година, независимо дали кара колата си редовно или не.
Съюзът на българските автомобилисти вече публикува промените в Закона за движение по пътищата и в Наказателния кодекс, които се отнасят да шофьорите нарушители. Новите правила бяха приети от депутатите в края на миналата година. Някои от тях вече влязоха в сила, а другите ще станат задължителни само след няколко дни – 21 януари.
Освен измененията в тези два закона има и други важни неща, които съпътстват автомобилистите и те трябва да са наясно с тях. Затова ще ги изброим тук, за да не чудят водачите кое е в сила и кое не.
Миналата година приключи с недоволство и гняв заради голямото поскъпване на винетките. За радост или не, през 2017-та цената им няма да отиде нито надолу, нито нагоре. Стикерите ще се продават на същите нива, независимо, че административният съд се произнесе, че процедурата по определянето на по-високите цени е извършена в нарушение. Годишната винетка за леки автомобили остава 97 лв., месечната – 30 лв., а седмичната - 15 лв. При закупуването им шофьорите трябва да изискват касова бележка с вписан регистрационен номер на превозното средство, която трябва да се пази. Винетки ще се продават в над 2500 пункта - бензиностанции, офисите на „Български пощи“, областните пътни управления и гранично контролно-пропускателните пунктове. Ако потребител е закупил седмична или месечна винетка за 2016 г., например на 31 декември, тя ще бъде валидна през следващите седем дни или един календарен месец. Годишните стикери за 2016 г. за всички видове превозни средства са валидни до 31 януари 2017 г.
Буквално в последните дни преди Коледа депутатите гласуваха на първо четете въвеждането на срочни винетки (еднодневна, тримесечна) – нещо, за което настояваха мотористи, собственици на кемпери, комбайни, автомобили и др. Промяната ще стане факт след гласуване на второ четете тази година.
Полицата „Гражданската отговорност” може да поскъпне с 5-10%, прогнозират експерти по пътна безопасност. В последните два месеца на годината обикновено около 70 на сто от водачите подновяват задължителната автомобилна застраховка. Тогава брокерите обявяват малко по-ниски оферти, но за кратко. Следва повишение. С колко ще бъде тази година- ще видим в близките седмици. Увеличението обаче няма да е чувствително. Около 20-30% от шофьорите нямат такава полица, което ги поставя от другата страна на закона.
Миналата година стана ясно, че не е проработила достатъчно ефективно служебната дерегистрация. Знаете, в новия застрахователен кодекс се предвиждаше КАТ да сваля от отчет по служебен път автомобилите, които нямат сключена „Гражданска отговорност”. Информацията трябваше да бъде подавана от застрахователите към Пътна полиция, но системата не сработи, така както се очакваше. Досега официално не са съобщавани данни през 2016 г. колко возила са били с прекратена регистрация заради липсваща застраховка, а неофициално се твърди, че са над 100 000, независимо, че автомобилите без полица са повече.
Дори и да ви се е случило колата ви да е снета от отчет заради несключена „Гражданска отговорност” трябва да знаете, че това не ви отменя задължението да си платите пътния данък, който се определя от местните власти и се плаща в съответната община. Такъв налог не се дължи само, когато собственикът върне в КАТ регистрационните табели и свидетелството за регистрация на возилото.
Данъчните се заканиха, че тази година ще ускорят процедурата по запорирането на сметки заради неизплатени глоби, наложени от Пътна полиция. Очаква се системите на КАТ и НАП да бъдат свързани. Така информацията за наложени, но неплатени санкции, ще пристига в почти реално време при данъчните.
Именно МВР е институцията, която прехвърля най-много фишове и наказателни постановления към данъчните за принудително изпълнение. За последните шест години бройката е над 2,5 милиона, а 90% са за глоби до 100 лева. Ако това действително се случи, водачите много добре трябва да си направят сметката дали ще оставят глобата си неплатена, очаквайки да я покрие давност, или ще я погасят в срок, защото може да се окажат със запорирана заплата.
Що се отнася до глобите, водачите трябва да знаят и за още една много важна промяна. През 2017-та всички патрулки на КАТ трябва да бъдат оборудвани с принтери, а фишовете ще се връчват на нарушителите на място. Очаква се с тази мярка да се повиши събираемостта на глобите, тъй като в момента тя е твърде ниска – само 1 от четирима нарушители плащат дължимото.
Принтерите ще са с размер, подходящ за полицейска кола, и ще издават честитките още на пътя – на специален бон като касова бележка. Така водачът няма да може да каже впоследствие, че не си е получил глобата.
С таблет на пътя ще се проверява и за стари нарушения. Експертите искат и пос терминали в патрулките, за да могат виновниците направо да превеждат глобата по специална сметка.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!