05
Декември 2016
Първият сняг, който затрупа София миналата седмица, предизвика невъобразимо задръстване и над 600 катастрофи само в рамките на няколко часа. Хлъзгавите и мокри пътища напомниха на шофьорите, че трябва да минат на режим „зимно каране”. През този годишен сезон е изключително важно водачът да се съобразява с пътните и метеорологични условия, както и да спазва дистанция. Дори пътят да изглежда почистен, автомобилистът никога не знае дали няма да попадне на заледен участък или на мокър и хлъзгав асфалт и да изгуби контрол над колата. Според полицейската статистика през есенно-зимния сезон катастрофите в България нарастват с близо 30 процента.
Съюзът на българските автомобилисти (СБА) многократно е публикувал най-важните професионални съвети към шофьорите затова как да подготвят автомобилите си за зимата, за да се чувстват по-сигурни и спокойни, когато са на път. Много важно е също да преценят достатъчно добре уменията си зад волана, да не се надценяват и да избират подходящата скорост.
Сега публикуваме няколко препоръки за шофиране в зимни условия:
Използвайте зимни гуми Гумите са важна част от безопасността на един автомобил. Контактното петно на 4-те гуми е колкото площта на лист хартия във формат А4. Редовно проверявайте налягането им и не шофирайте с гуми, по-стари от 5 години. Много често този факт се подценява. Автомобилът със стари или износени гуми има по-дълъг спирачен път, особено при мокра или заснежена настилка.
За лек автомобил, движещ се с 80 км/ч, при натискане на спирачките докрай спирачният път на гуми от клас A за сцепление с мокра настилка е с до 18 метра по-къс от този на комплект гуми от клас F. Това е значителна разлика и може да се окаже от огромно значение в извънредна ситуация.
Трябва да знаете още, че гумите от клас А имат най-къс спирачен път, а от клас G - най-дълъг!
Имайте предвид също така, че гумите с висок скоростен индекс загряват по-трудно, което означава, че изискват време, за да достигнат оптималните си качества.
Спиране Преди спиране трябва добре да прецените необходимия спирачен път. Избягвайте внезапното натискане на спирачките и много високите скорости. Не правете никакви внезапни движения, избягвайте твърде резки ускорявания (те трябва да бъдат постепенни и не много големи). Спирането трябва да бъде много постепенно, за да се избегне блокиране на колелата, което би причинило плъзгане и загуба на управление на автомобила. В случай на блокиране и хлъзгане, отпуснете педала на спирачката, за да се получи отново сцепление, след това натиснете отново спирачката, постепенно, като продължите да използвате спирачната сила на мотора. За да намалите риска от плъзгане при изкачване, можете да използвате по-висока предавка от тази, която използвате при сухо време.
Потегляне При потегляне на автомобила на сняг, за да избегнете рисковете от хлъзгане, е задължително да подавате много постепенно газ. Ако колелата се плъзнат, включете на по-висока скорост, за да намалите силата, приложена върху колелата. Така ще можете да потеглите лесно.
Завой Преди да навлезете в завои, намалете скоростта, с която карате, като се стараете да запазите движението по права линия по време на намаляването на скоростта. За да вземете завоя, вашето въздействие върху волана трябва да бъде плавно и постоянно, за да се предотврати отлепяне на гумата от пътната настилка и невъзможност да бъде управлявана повече. В завоя запазете бавна и равномерна скорост.
Загуба на контрол – предни колела За да си възвърнете сцеплението, когато сте загубили контрол над предницата на автомобила, трябва да намалите скоростта като постепенно освободите педала на газта. При нужда натиснете леко спирачката без да блокирате колелата.
Загуба на контрол – задни колела Ако загубите сцеплението на задната ос (но все още имате сцепление на предната), при автомобили с предно предаване, ускорете, за да възстановите равновесието. При автомобили със задно предаване, постепенно отместете крака си от педала на газта, докато задните колела си възвърнат сцеплението. След това плавно ускорете до достигане на желаната скорост. В никакъв случай не натискайте спирачката, това би довело до увеличаване на дисбаланса отзад.
Предотвратете аквапланинга Аквапланингът е честа причина за загуба на управление особено по междуградските и магистралните пътища у нас. Той може да се появи след обилни валежи от дъжд или сняг. Много шофьори игнорират тази първа предупредителна лампа. При износени гуми аквапланингът се получава при значително по-ниска скорост. Наблюдавайте пътното платно и реагирайте навреме. Намалете скоростта предварително, преди да сте достигнали водата на платното. Попаднете ли в състояние на аквапланинг, дръжте здраво волана, не използвайте спирачки или газ. Ако автомобилът продължава да е в състояние на аквапланинг - настинете съединителя. Същите съвети важат и при внезапно спукана гума.
Седнете правилно зад волана Как да държим волана? В позиция „10” и „2” часа или "9" и "3" часа, следвайки циферблата на аналогов часовник. Счита се, че първият захват ограничава движението. А вторият дава по-добра възможност да въртите максимално волана в критична ситуация, без да махате ръцете си от него. Така имате най-много усет и координация, за да можете да насочите правилно автомобила в правилната посока. В общия случай, за среден ръст на шофьора и стандартен автомобил, би следвало да имате около 5 пръста между главата и тавана на автомобила. Нагласете седалката по дължина, като натиснете докрай съединителя (или спирачката при автоматиците) с левия крак, така че да имате сгъвка в коляното. След това настойте облегалката в изправено положение. Заедно с настройката на волана, проверете позицията си, като без да губите контакт на тялото с облегалката, сложете ръка на горната част на волана - на "12 часа". Воланът трябва да идва зад сгъвката на китката ви. Средата на подглавника на седалката трябва да е на една линия с очите и ушите ви.
И не забравяйте. В състояние на мъгла, не изпреварвайте. Никога не шофирайте със скорост на границата на видимостта. Винаги оставяйте резерв, който ще ви осигури безопасно и спокойно пътуване в подобни условия.
автор: Ваня Георгиева
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!