24
Август 2016
Попитах един приятел, на когото имам безрезервно доверие за автомобилите, какво мисли за новия „Форд Фокус”, а той ми каза следното:
„Когато Хенри Форд изрича прочутата фраза „Най-хубавата кола е новата”, едва ли е мислел, че цяла серия автомобили от създадената от него компания ще бъдат №1 не само защото са нови, но и защото наистина са много добри. Така е и с ”Фокус”-а, за който ме питаш”.
Нямаше как да не се съглася. След тридневно шофиране из нервния трафик на столицата, по натоварената магистрала „Тракия”, в по-спокойната провинциална градска среда и по някои разбити второкласни пътища, убедено мога да кажа: „Искам тази кола”.
Преди тест драйва нямах начертани в съзнанието си очаквания. След като видях синия „Форд Фокус” (хечбек с пет врати), осигурен от Мото-Пфое, останах приятно изненадана. Беше по-хубав от снимките. На задното стъкло имаше залепена лепенка „Най-добър двигател в света”, което вдигна високо летвата.
Външният дизайн на автомобила впечатлява с елегантност, изглежда голям и комфортен. Оформлението на задната част завършва със спойлер, който визуално издължава Форда и му придава по-аеродинамична форма. Приятната визия се допълва от позиционирания върху спойлера тънък стоп, който украсява допълнително задната част на колата. Предните фарове са изтеглени встрани, а през нощта тази форма придава на колата „хищническа” физиономия. Учудващо е само как една радиаторна решетка може да подсили усещането за изтънченост. Нарочно сравних снимка на по-стар „Форд Фокус” с новия, за да видя какво пък толкова може да промени един такъв детайл във визията. Променя я и то много. За „барнатите” джанти просто няма какво да се каже.
[caption id="attachment_5415" align="alignleft" width="265"] Стар Форд Фокус[/caption] [caption id="attachment_5418" align="alignleft" width="290"] Нов Форд Фокус[/caption]Прагматично погледнато новият „Форд Фокус” хем е хубав, хем върши работа.
Вниманието към детайла винаги ме е впечатлявало – то показва класата на създателите на един продукт. Тук дизайнерите и инженерите изглежда доста са си поиграли, за да постигнат в купето толкова добра комбинация от форма (интериор) и функции (технологии).
Салонът има само една дума и тя е комфорт. И за да не звуча голословно – разстоянието от предната врата на шофьора до подлакътника е 60 см и още толкова до другата – дясна врата, което си е направо широчко. Седалките са удобни и вдлъбнати навътре, очертават формата на гърба и „хващат” много добре тялото на завои. Воланът може да се регулира, лек и удобен е. По него има бутони, с които се управляват част от вградените технологии. Фордът притежава и старт-стоп система за икономия на горивото, но си трябва време да свикнеш с постоянното гаснене на двигателя. Вътрешната преграда на багажника е подвижна. Тя се сваля навътре в купето, като се усвоява пространството на задните седалки и стига чак до предните – представете си само колко габаритни товари може да превозвате с тази кола.
Плъзгащият се подлакътник между двете предни седалки пък си е истинско удобство – направо в шестицата. Шофьорът може да си го нагласи по най-удобния за него начин и да движи скоростния лост (който е позициониран на правилното място) с пестеливо усилие на ръката. За мен лично известно неудобство е, че няма предвидено място например за бутилка от 1,5 л вода. Централната конзола е широка, там можеш да поставиш чаши с напитки, но толкова висока бутилка – не. В ревюто на Форда е посочено, че конзолата в средата побира едновременно 1-литрова бутилка и 400-милиметрова чаша.
Колата се пали не с ключ, а с бутон. Има 6-степенна ръчна скоростна кутия, а превключването на предавките става с минимална сила. Ако си свикнал да „ръчкаш” лоста на някоя по-стара кола, в началото може и да се чувстваш малко странно, докато свикнеш да бъдеш по-нежен. Същото е със спирачките - само трябва леко да погалиш педала, за да не заковеш на място. Е, на мен ми се случи няколко пъти, докато уцеля степента на чувствителност.
Както много съвременни и компактни автомобили, новият „Фокус” също е оборудван с дисплей на панела зад волана, които във всеки един момент от движението информира какъв е разходът на гориво и препоръчва на шофьора коя предавка да използва. В края на деня електрониката отчита какъв е средният разход на гориво за изминатия маршрут (градско и извънградско). При мен показа 7,7 л/100 км, което е над посочения разход по каталог.
Може би едно от най-големите достойнства на модела е гласовата технология SYNC 2. Системата съчетава 8-инчов цветен сензорен екран и гласово управление на аудио системата, навигацията, климатика и мобилните телефони. Има USB вход, bluetooth връзка с телефон, управление на аудиосистемата от волана, а акустиката в купето е страхотна.
Една от новите технологии в автомобила е паркирането без ръце в успоредни паркоместа. Монтираните отзад сензори пък при всяко паркиране отчитат опасностите от двете страни на автомобила и ви предупреждават, за да ги избегнете. В това отношение - идеален за дами!
Автомобилът има още цял арсенал модерни технологии, които са пожелание на клиента. Вкараните умни технологии са насочени не само за да осигурят удобство на шофьора и пътниците, но и безопасност. Например: ако автомобилът пред вас спре внезапно, а вие се движите със скорост под 50 км/ч, спирачките ще се задействат автоматично; има индикатори, които засичат возила, които вие не може да видите; оборудвана е с радарни сензори, сканиращи „мъртвите точки” на видимост от двете страни на автомобила и др.
Гордостта на този „Форд” се намира под предния капак - 1,0-литров бензинов EcoBoost двигател, пет пъти подред провъзгласяван за Световен двигател на годината до 1 литър. Пъргав и безшумен мотор, леко, бързо и плавно набиране на скорост, без вибрации.
По статистически данни през първата половина на 2014 г. един на всеки три продадени Focus-а в Европа е бил именно с такъв двигател.
Друго изумително качество на автомобила е поведението му на пътя. Колата е като залепена за асфалта. Устойчива и стабилна е и това най-добре се усеща по завоите и планинските пътища. Новият „Фокус” е и с най-добрата обезшуменост в своя клас, постигната благодарение на по-плътните настилки, по-дебелите странични стъкла и подобрената изолация на двигателя.
И на финала: ако суперлативите ви изглеждат много, то е защото срещата с този автомобил бе повече от вълнуваща. Струва си да изпиташ подобно удоволствие.
автор: Ваня ГеоргиеваКатегории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!