24
Януари 2025
ЧАСТ 2
Поевтиняване на електрическите коли
Първите електрически автомобили не можеха да предложат голям пробег, но изискваха голяма инвестиция. Обясненията и очакванията тогава и дълго време след това бяха, че този транспорт постепенно ще се наложи, и плавно цените ще се понижат, като стане масов и предпочитан от клиентите. Все още обаче средната цена на електрическите модели, независимо от класа на автомобила, остават по-скъпи. Да, на пазара има разнообразие – от малки градски до луксозни коли са налични от всеки производител. Но не всеки може да си ги позволи, а у нас основната причина да се купи е заради безплатния паркинг в центровете на големите градове.
Технологиите определено напредват – това означава подобряване на електрическия капацитет, пробега и ефективността, която може да предложи електрическия автомобил. В същото време цената за киловат/час на батериите се понижава – през 2022 г. е била $153, а през 2026 г. се очаква да стигне около $80 средно за киловат/час. Ако това се сбъдне, цената на „електричките“ ще постигне ценови паритет с ДВГ. Причините за бързото понижение са две.
Първо.
Технологичният напредък, който води до създаването на все по-иновативни батерии. Иновацията е свързана със структурата на батериите. Клетките стават все по-големи. Вместо обаче да се поставят в модули производителите работят по това клетките директно да се монтират, с което се спестява и място. По-опростените структури намаляват разходите, но увеличават енергията на батерията.
Трябва да отбележим, че има едва пет компании, които контролират близо 80% от пазарния дял в сектора на производство на автомобилни батерии. Всеки от тях е в индустрията повече от две десетилетия, а през последните години са увеличили агресивно разходите си за научноизследователска и развойна дейност. Това създава порочен кръг, който затруднява всеки друг потенциален конкурент. По-новите участници навлизат на пазара по време на цикличен спад, но за много от тях е трудно да оцелеят, като се има предвид, че не са постигнали правилното ниво на производствена ефективност.
Има много причини, поради които бариерата за навлизане в производството на батерии е висока. Отнема около 10 години между стартирането на научно-развойната дейност и първите стъпки в производството. Отнема още повече време, за да се постигне добро ниво на качество. Масовото производство е следващо ниво. А самото производство не означава, че е постигната добра структура на разходите. Не на последно място е предизвикателство при намирането на квалифицирана работна ръка в тази индустрия.
Второ.
Цените на металите, които преди две години растяха главоломно, сега се понижават, а 60% от разходите за създаването на батерията зависи именно от металите. Ключови при производството на батериите за електрическите коли са лития и кобалта. В периода 2020 – 2023 г. имахме „зелена“ инфлация, когато цените на суровините се изстреляха заплашително нагоре. Но очакванията са до края на десетилетието да има 40% понижение в стойността на батериите за електромобили, което ще се формира именно от по-ниските цени на суровините.
Така отново се връщаме на темата за ценовия паритет с автомобилите с двигател с вътрешно горене. Когато сравняваме след колко време ще се изплати един автомобил на ток или с ДВГ обикновено изчисляваме колко ще спести електромобила от икономията на гориво спрямо бензиновите и дизеловите събратя. Дългосрочно обаче трябва да се погледне и на друг фактор – стойностите при препродажба на електромобили падат по-бързо. Причината за това е, че потребителите смятат, че могат да купят по-евтин електромобил след може би три години. При сбъдване на прогнозата за бърз спад в цените на батериите и повишение в цените на петрола може да се постигне паритет на самите общи разходи за притежание на електрическа кола, който е постижим в следващите години и потенциално най-рано след 2026 г.
Източник: KBB
Приближение при цените в превозните средства може да видим в графиката, на която в син цвят са отбелязани средните цени на електромобилите в сравнение със средните цени автомобилния пазар – в червено. Или с други думи данните показват, че не е изключено да видим сбъдване на очакванията за ценови паритет в близко бъдеще.
Тук е моментът да споменем, че за една страна бъдещето е почти настояще – Норвегия. В скандинавската страна близо 90% от продадените нови коли са били изцяло електрически, което е ръст спрямо година по-рано. Тогава продадените електромобили са над 82%. Останалите коли са предимно хибриди, а под 1000 са с бензинов двигател. Всичко това обаче се постига с подкрепата на правителството.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Информацията в тази статия няма характер на правен съвет. Всичко посочено се базира на законодателството, което подлежи на изменение от институциите със законодателна инициатива. При нужда от правна помощ се обърнете към адвокат.
Двамата покориха на две и четири колела 47-ото издание на рали Дакар 2025 и 6-ото в Саудитска Арабия.
Любопитна прогноза на една от големите американски банки посочва, че цените на батериите за електромобилите ще падне с 50% до следващата 2026 г.