23
Януари 2025
Още двама пилоти записаха имената си като победители в списъка със славната история на рали Дакар. Това са Даниел Сандърс при мотоциклетите и Язед Ал-Раджи при автомобилите.
На финала завършил в Шубайта пристигнаха 175 превозни средства. От тях 77 мотоциклета (включително 67 Rally 2), 40 автомобила Ultimate, 1 автомобил Stock, 21 Challengers, 23 SSV и 13 камиона достигнаха финалната линия след покриване на всичките 7453 км (FIM) или 7828 км (FIA) от маршрута. 52 превозни средства, които са използвали жокери (обслужващи екипи), също финишираха. Докато 108 бяха принудени да напуснат преждевременно ралито (т.е. 32,24%).
Мотоциклетното състезание беше завръщане на най-високото стъпало на подиума за KTM, който се радва на своя 20-и триумф в състезанието благодарение на непоклатимия Даниел Сандърс. Той стана вторият австралийски победител в Дакар, след Тоби Прайс. Сандърс доминираше в ралито от началото до края, като последно Марк Кома го направи през 2009 г.
Почетният списък на Дакар приветства ново име и нова националност в автомобилната категория благодарение на милиардера Язед Ал-Раджи. Саудитският пилот упорства до край в 11-ото си участие, за да се наслаждава на срещата си със съдбата, с рядката привилегия да спечели ралито на родна земя, какъвто беше случаят, когато Пиер Лартиг триумфира през 1994 г. на Париж-Дакар-Париж!
Първи победи постигнаха Николас Кавилясо, който триумфира в категорията на четириколките през 2019 г., спечелването на титлата в клас Challenger и Брок Хегер в състезанието SSV на неговия 25-и рожден ден, двама нови пилоти също триумфираха. Само Мартин Мачик, който доминираше надпреварата в категорията на камионите, победоносно защити титлата, която спечели миналата година.
Ultimate: Търпението се оказва по-мъдро за Ал Раджи
При автомобилите Ханк Латеган отбеляза солидно завръщане в Дакар след отсъствието си през 2024 г. Той бе начело на половината път. Добави етапен успех към почетния си списък и остана стабилен до деветия специален етап, когато страдаше от необходимостта да отвори пътя.
Язед Ал-Раджи, който изоставаше след южноафриканеца, направи два опита, за да го изпревари. Направи по-голяма разлика, на обиколката около Шубайта. Саудитският пилот си отмъсти на Празния квартал, където беше елиминиран през 2024 г. В навечерието на финала милиардерът имаше преднина от шест минути пред най-близкия си съперник Латеган. Това беше достатъчно, за да завърши ралито с преднина от 3:57 мин. и спечели първата си титла при единадесетото си участие. Сред предишните победители в Дакар само Жан-Луи Шлесер беше също толкова безмилостен, преди да триумфира през 1999 г.
Зад дуелистите за победата, битката за третото стъпало на подиума оспорваха Матиас Екстрьом с Ford и Насър Ал-Атия с Dacia. Шведският пилот се премести трети на третия етап и никога не напусна позицията. Неговата последователност и етапна победа в Шубайта на етап 11, помогнаха да се намали разочарованието от преждевременното напускане на Карлос Сайнц за клана Ford. Това остави своя отпечатък при първото участие на марката в Дакар.
Екстрьом запази хладнокръвие пред атаките на Ал-Атия, чиито редки грешки, допуснати заедно с навигатора му Едуар Буланже, бяха достатъчни, за да го задържат на четвърто място, от маратонския етап нататък. За своя дебют в състезанието Dacia трябваше да се справи с дисквалификацията на Себастиен Льоб от съображения за безопасност, но все пак в отбора могат да бъдат доволни от достигането до финала, етапна победа и почетна финална позиция за своя шампион от Катар.
Мотори: Първа победа за Сандерс, двадесета за KTM
Нищо не можеше да спре Даниел Сандърс тази година. „Чъки“ беше основният играч през първата седмица на ралито, като спечели 4 от 6-те специални етапа. Справи се перфектно с преднината си в Празния квартал. Главният стратег на изданието през 2025 г. постигна първия си триумф и трети за Австралия след двете титли на Тоби Прайс (през 2016 и 2018 г.). Той също така стана първият ездач, който печели, като води в генералното класиране от старта до финала след Марк Кома през 2009 г. Това донесе първи успех в кариерата на 30-годишния състезател при петия му опит в ралито.
Както и през 2024 г. Honda постави две машини на подиума. Тоша Шарейна (2-ра позиция) спечели първия си медал на Дакар, докато Адриен Ван Беверен (3-и) повтори представянето си от миналата година. Лучано Бенавидес (4-ти) с КТМ постигна най-добрия резултат досега в кариерата си, докато носителят на титлата Рики Брабек с Honda завърши пети.
Едгар Кане, най-младият официален състезател в историята на възраст 19 години, също стана най-младият ездач, спечелил клас Rally 2. Той стана и най-добрият новобранец в ралито. Изгряващата испанска звезда триумфира пред австрийската надежда Тобиас Ебстер. Ромен Дюмонтие на трето място постигна четвърто поредно класиране на подиума в класа. Също така беше водещият пилот, който не е зад кормилото на KTM на своята Honda.
Текст: Стефан Илиев
Снимки: ASO
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Информацията в тази статия няма характер на правен съвет. Всичко посочено се базира на законодателството, което подлежи на изменение от институциите със законодателна инициатива. При нужда от правна помощ се обърнете към адвокат.
В продължението на статията, ще разгледаме причините за очакваното бъдещо поевтиняване на електромобилите.
Любопитна прогноза на една от големите американски банки посочва, че цените на батериите за електромобилите ще падне с 50% до следващата 2026 г.