20
Януари 2025
Това от своя, страна най-накрая, ще направи електричките също толкова достъпни колкото и братовчедите им с двигатели с вътрешно горене (ДВГ). Тази изненадваща прогноза ни мотивира да проверим какво се случва с пазарите на суровини и доколко предвещанието може да се сбъдне, при условие, че именно при продажбите на електрически автомобили се забелязват спадове.
Отлив от електрическите коли
Има леко охлаждане към купуването на нови коли в Европа. С 0.4% се свиват продажбите за първите 11 месеца на миналата година по данни на Европейската асоциация на автомобилните производители. При електрическите автомобили обаче картината е различна – продажбите спадат с над 9% на годишна база и 15% на месечна. При бензина понижението е с близо 8%, а при дизеловите коли надхвърля 15%. Единствено при хибридите, и то не при всички, има ръст – значителен при това – с повече от 18%. Плъгините, които са и с най-големите батерии сред хибридите, също се свиват със 7.6%. Тази картина очертава неблагоприятното състояние не само за автомобилните концерни на Европа, но и за нагласите и тревогите на европейските потребители за социално-икономическата ситуация в бъдеще.
Пазарен дял за ноември на европейския пазар |
|
Хибрид |
33.2% |
Бензин |
30.6% |
Електрически |
15% |
Дизел |
10.6% |
Плъгин хибрид |
7.6% |
Други |
3% |
Източник: Европейската асоциация на автомобилните производители
Последните данни показват, че в България с 14% растат новите коли на годишна база. От тях с най-голям скок са хибридите – близо 108%, а най-скромен е при дизелите – с над 8%. Реално обаче като абсолютен брой най-много са новорегистрирани бензиновите коли – повече от 3 хил., а едва 36 са новите плъгини.
Слабият интерес към електромобилите е свързан основно с два фактора:
Секторът у нас успява да балансира потребността от зарядни станции по принцип, но изграждането на повече точки за зареждане е свързано с големи административни и технически предизвикателства. Опасения относно пробега и инфраструктурата за зареждане нарастват дори сред производителите. Тези проблеми могат да накарат потребителите да се замислят относно закупуването на електрически автомобил.
Ръст при хибридите
Като цяло продажбите на хибриди и плъгини се ускоряват в сравнение със забавянето на електромобилите. В голям пазар като американският например растежът на хибридите изпревари електромобилите през последните няколко месеца. Глобалните продажби на хибриди могат да надхвърлят прогнозите с 1 до 2 милиона автомобила. Хибридите може да са преходна технология, но те все пак имат по-малко негативно влияние над околната среда, а максимизирането на печалбите осигуряват ресурс за инвестиции в електрическата мобилност.
Хибридите се справят добре и по отношение на възвращаемостта на инвестицията и може да постигнат изплащане за малко над три години. Това се постига, чрез годишните икономии от гориво. Също така потребителското доверие в цените на употребяваните хибриди също е голямо.
Извън икономическите предимства хибридите имат по-висока производителност на конски сили от автомобилите с бензинови двигатели. Допълнителната подкрепа, която идва от електрическия мотор при ускоряване дава увереност на водачите, когато например трябва да се включат в бързо движещия се трафик по магистралите. На фона на намаляването на обема на бензиновите двигатели производителността на хибридите може да привлече повече внимание от потребителите. Но ако до 2030 г. бъдат реализирани по-ниски разходи за електромобилите, техните предимства отново ще бъдат на фокуса на клиентите и вероятно ще станат предпочитани.
Следва продължение.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
ГТП в СБА Карнобат няма да работи от 21 до 24.01.2025 г. (вкл.).
Може би знаете, но може би – не. Но за да нямате неприятни изненади на границата – това са изискванията за документи, които трябва да спазите, за да посетите съседните ни страни с личната си кола, след членството в Шенген.
Какви проверки могат да бъдат извършвани спрямо нас и кои държави въведоха временен граничен контрол.