03
Юли 2023
Всички кандидат-водачи ще отговарят на въпроси по видео клипове. С тяхното въвеждане се цели да се подобри подготовката за реална пътна среда. Така желаещите да придобият категория В, които нямат опит зад волана, ще трябва да отговарят на въпроси представящи реални ситуации.
Теоретичният изпит остава с 45 въпроса, но два от тях ще бъдат „видео-въпроси“. Те ще тестват възприятията на кандидата и способността му да преценява рисковете на пътя. Той ще може да изгледа до три пъти всяко видео. След това системата ще го пита, дали е готов да отговори на въпроса. Въпросът ще бъде на база показаното в клипа. На кои въпроси е отговорено вярно и на кои грешно, кандидатът ще разбира едва след като изпитът приключи. Новата мярка цели да подобри качеството на провежданите изпити за придобиване на любителска шофьорска книжка.
Изпитната система автоматично генерира резултата без човешка намеса. По този начин теоретичният изпит не може да се вземе от неподготвен или неграмотен кандидат. Поне половин година ще бъде нужна, за да се направи оценка на ефективността на нововъведението. Видеоклиповете ще бъдат част от теоретичния изпит само за придобиване на категория В. Причината е, че приоритет се дава на младите хора, които искат да придобият правоспособност и нямат предишен опит зад волана.
От Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" (ИААА) напомнят още, че преди теоретичния изпит се преминава метал-детекторна рамка, с което се проверя, ако някой кандидат за книжка не се опитва да използва нерегламентирано техническо средство и да преписва.
Видео клиповете са разработени от университетски екип, след обявена обществена поръчка, обясняват от ИА "Автомобилна администрация". Промените влизат в сила и след обществено обсъждане, уточняват от транспортното министерство. Съдържанието е консултирано с школите за обучение, ползван е и чуждестранният опит при създаването им, предимно немският, изтъкват от ИААА.
От ИААА обясниха, че тази мярка дори не е нова - била е заложена в Наредба № 38 за провеждане на изпитите от 2021 г. През миналата година с промяна в наредбата, срокът за въвеждането ѝ е отложен с още една година. Общо клиповете са 60 на брой, използван е немският модел за създаването им, при който клиповете са публично достъпни. Така всеки заинтересован може да ги види. От ИААА изтъкват, че до 90% съответстват на тези използвани в Германия, като дизайн и възможност за преценка на водача да установи рисковите ситуации на пътя.
От 1 август устройство ще определя маршрутите за практическия изпит
С промените в Наредба № 38 се предвижда и техническо средство, което да определя маршрутите по време на практическия изпит. Въвеждането на тази мярка обаче изисква повече време, тъй като трябва да бъдат обхванати всички области на страната и градовете с население над 30 хил. души. Все още се работи по изчистване на грешки в работата на системата в Югозападна България: София, Благоевград, Петрич, Гоце Делчев. От ИААА уточняват, че системата все още е в тестови режим, защото е важно тя да не заблуждава кандидата при посочване на изпитния маршрут. Очаква се тя да заработи след месец - от 1 август, но ако дотогава все още има технически пропуски, въвеждането ѝ ще бъде отложено допълнително. Целта е да се намали субективният фактор - изпитващият единствено да следи системата и посоките, които тя задава на кандидата. Изпитващият няма да определя маршрута, по който преминава изпита. Субективизмът настъпва, ако на един кандидат се посочи по-лесен маршрут, а на друг по-труден. С новото техническо средство в изпитващата кола, това ще бъде премахнато, тъй като то ще посочва маршрута на случаен принцип.
В момента в практическите изпити също се използват технически средства на ИААА, които записват маршрута. В методиката е позволено изпитващия да промени зададения маршрут и на новите технически средства, когато е видимо, че на пътя се случва нещо непредвидено, което не е актуализирано на картата на устройството. От ИААА посочват за пример, че в големите градове може да започне ремонт, да възникне авария, да се провежда протест. Когато системата видимо насочва кандидата да премине през такъв участък, изпитващия ще може да промени маршрута. Това обаче ще може да се случва еднократно. Системата ще може да преизчисли и разчертае нов маршрут, напълно определен от устройството. Всичко това обаче ще се записва от системата, която ще подава сигнал към мониторинговия център на изпълнителната агенция. Там служители, които наблюдават за провеждането на изпитите в страната ще бъдат насочени към проблемни сигнали от системата. Така, служителите ще проверяват, дали правомерно е променен маршрута на изпита.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!