27
Април 2023
Наскоро Париж забрани услугите за споделено използване на електрически скутери. Сериозен импулс за забраната дойде след пътен инцидент, при който млада жена бе блъсната и убита от човек управляващ електрически скутер.
В същото време това е индустрия със сериозни печалби. Приходите само на европейския пазар за споделяне на ел. скутери се очаква да достигнат 717 милиона евро тази година, според статистическия сайт Statista, и да надхвърлят 1 млрд. евро през 2027 г. Прогнозата е, че след четири години броят на потребителите ще доближи 59 млн. души.
Какви са забраните в други градове?
Властите в няколко европейски страни също предприеха забрани за наемането на електрически скутери дори още преди Париж да приеме това решение. Но забраните са различни – важат само за определени часове на деня. Целта обаче остава същата – да се ограничат инцидентите. Проверяваме какви са режимите за каране на електрически скутери под наем в Северна Европа, която е лидер в превенцията на пътния травматизъм.
Още преди две години в Осло забраняват наемането на електрически скутери през нощта. Мярката се приема след като лекари недоволстват от нарастващия брой наранявания вследствие на употребата на такива средства за придвижване. В Норвегия каските са задължителни за водачи до 15-годишна възраст. Страната също така въведе същите ограничения за шофиране в нетрезво състояние, които са в сила и за шофьорите на автомобили.
Малко по-късно през 2021 г. в Хелзинки заимстват идеята и забраняват наемането на скутери след полунощ през почивните дни. Налагат ограничение и на скоростта, отново заради поредица от инциденти, причинени в голяма степен от ползватели употребили алкохол.
В Стокхолм обаче възприемат по-различен подход от съседите им. Общинските съветници гласуват за намаляване наполовина на електрическите скутери, които могат да се наемат от гражданите. Електрическите скутери се използват за 60 000 пътувания на ден в Стокхолм. Драстично намаляват и броят на лицензираните фирми от осем на три. И отново причина за мерките са множеството инциденти и проблемите с паркирането. Градската управа начислява на компаниите такса от около 140 евро на скутер, за да ги насърчи да се грижат по-добре за електрическите превозни средства. Трите компании, които продължават да работят в Стокхолм, трябва да наложат ограничения за паркиране включително да гарантират, че скутерите могат надеждно да стоят изправени, когато са паркирани и да предлагат обслужване на клиенти на шведски език.
На юг в Дания и Испания, властите въведоха задължително използване на каски при каране на електрически скутер. В иберийската страна има и минимални технически стандарти, които трябва да покриват.
На изток, властите в Рим предприеха мерки за ограничаване на електрическите скутери, включително ограничаване на използването им от възрастни, които трябва да предоставят официални документи за самоличност и допълнително ограничаване на скоростта, с която могат да се движат. Ограничението на скоростта за електронните скутери в италианската столица е 20 км/ч по пътищата и 6 км/ч в пешеходните зони без автомобили. Броят на операторите за отдаване под наем на електронни скутери е намален до три, ограничения има и за паркирането.
У нас тротинетка трябва да се кара по велосипедната инфраструктура, а където такава не съществува, движението да се осъществява най в дясно на пътното платно, но само където максималната разрешена скорост е 50 км/ч. Самата разрешената скорост за тротинетките е до 25 км/ч. Минималната възраст е 14 години като използването на каска е задължително до 18-годишна възраст. Само едно лице може да се придвижва с едно устройство, така също и без товар. Движението по тротоарите е забранено, а в тъмната част от денонощието трябва да имат светлоотразителни елементи и да са с включени светлини.
Какво още може да се направи за подобряване на безопасността?
Натискът от страна на местните власти в европейските столици подтиква фирмите предлагащи споделено използване на електрически скутери сами да въвежда мерки за безопасност.
Наличието на GPS на ел. скутерите позволява да се определят зоните с бавна скорост, в които тротинетките автоматично да забавят. Подобни рискови места са районите около търговски центрове, заведения, ресторанти и училища.
В Швеция например има допълнителна мярка – „селфи с каска“, което дава отстъпка от цената на услугата, когато клиент докаже със снимка, че използва каска при управлението на тротинетката. Друга мярка е тест за трезвеност, който да се прилага, ако потребител иска да използва скутер късно през нощта. Независимо от резултата обаче, клиента може да отключи ел. скутер. Целта обаче е потребителят да се замисли да използва скутера, ако е употребил алкохол.
С обособяването на специални места за паркиране, зони забранени за оставяне на скутерите и наказания за ползвателите им, които не спазват рестрикциите са сред мерките, които водят до разчистване на тротоарите и пешеходните алеи от препречващите електрически скутери.
Рисковете от травми при управление на електрически скутери изглежда завишен. Колко опасни са те – очаквайте скоро статия по темата.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!