30
Септември 2022
Пробегът – думата, която стои в основата на всяка критика около електрическите коли. Дори и онези твърдо решили да се сдобият с първия си електромобил се притесняват по темата за ефективността на батерията. Безпокоят се за пробега – това усещане, че са хванати на тясно с привършващ заряд и на прилични километри от най-близката зарядна станция.
Опитът с мобилни телефони, таблети и преносими компютри е научил потребителите, че с течение на времето батериите, които ги захранват, могат да загубят ефективност, което води до необходимостта от по-често зареждане. Така че трябва ли да се притеснявате? Ами добрата новина е, че клетките на електрическите автомобили са по-издръжливи, отколкото си мислите, освен това има начини да сте сигурни, че батериите на вашия автомобил ще оцелеят повече от много други.
За живота на батерията на електрическия автомобил
След безпокойството за пробега, идва пряко свързаната тема за животът на батерията – едно от най-честите притеснения за хората, които преминават от автомобили с двигатели с вътрешно горене към електромобили. Всички батерии се разграждат с течение на времето и с тяхната употреба. Това означава, че стават по-малко ефективни с напредване на времето и в крайна сметка пробегът на автомобила намалява. Освен това технологията, която се използва за автомобилните батерии, не е евтина и когато клетките загубят ефективност, подмяната струва много. Дори повече отколкото вече струва самата кола. Поради, което вероятно ще предпочетете да замените направо цялата кола.
И все пак не всички новини са негативни, защото има начини да увеличите живота на батерията на вашия автомобил, поддържайки я в добро здраве и максимално продължителна ефективност. По-важното е, че докато производителността може да се влоши с течение на времето, в крайна сметка клетките все още трябва да осигуряват поне 70 процента от капацитета си дори след 300 000 км. И ето пример от живия живот – на лондонското летище Гетуик, се използват такситата за превоз на пътниците са електрически коли и те са натрупали почти 500 000 км за три годишен период. Всички коли са запазили най-малко 82% от капацитета на батерията.
Защо батерията на електрически автомобил губи заряд или се разгражда?
Непрекъснатият напредък в технологията на батериите означава, че проблемите, свързани с влошаването на производителността, намаляват през цялото време. Въпреки това, дори най-новите литиево-йонни клетки не са напълно имунизирани срещу загуба на производителност с течение на времето, като редица фактори играят роля. Може би най-големият принос за намаляването на ефективността е цикълът на разреждане и зареждане. Честото изтощаване на клетките, последвано от пълно зареждане, може с течение на времето да увреди способността на батерията да поддържа оптималното си съхранение на енергия - ето защо производителите обикновено препоръчват зареждане само до 80 процента и никога да не позволяват обхватът да падне до нула км.
Бързото зареждане също играе роля, тъй като канализирането на толкова много електрическа енергия бързо генерира много по-високи температури в батерията. Течното охлаждане на клетките помага за смекчаване на нежелания ефект, но ако използвате бързото зарядно устройство често и с течение на времето тези екстремни топлинни цикли ще причинят повреда на литиево-йонните пакети. По подобен, но по-малко екстремен начин, автомобилите, които се използват в по-горещ климат, са склонни да страдат от по-значимо намаляване на производителността, отколкото тези в по-хладни условия. Но това е едва доловимо.
В продължението ще научите как да се грижите за батерията на електромобила. Дотогава можете да научите още за електрическите автомобили:
Митове за електромобилите: Твърде дълго се зареждат! (част 1)
Митове за електромобилите: Твърде дълго се зареждат! (част 2)
Какво е значението на зарядните станции за бързия преход към електромобили?
Колите с ДВГ остават в миналото след 2035 г.
Безопасни ли са електрическите коли?
Как мога да се грижа за батерията на моя електрически автомобил?
Ефективността на батерията в електрическия автомобил намалява с времето, но а щастие има начини, по които можете да ѝ помогнете тя да се запази по-дълго в отлично състояние. Един от основните начини за защита на клетките е чрез внимателно управление на зареждането и разреждането на клетките. В идеалния случай това означава да се опитате да избегнете падането на капацитета под 20 процента и да не надхвърляте повече от 80 процента при зареждане. Всъщност над 80% батериите са склонни да стават най-горещи, което оказва влияние върху деликатната химия на клетките. Още повече в последните 20% до достигане на пълния капацитет отнемат и повече време.
За щастие, повечето електромобили сега (за разлика от първите модели) дават възможност за програмирате на график за зареждане на автомобила. Това позволява сами да решите кога да тече електричество. И нещо изключително важно – дави ви възможността да поставите сами максимален предел на зареждане на клетките. Съответно обратния принцип също е приложим – да не изтощавате батерията до край. Повечето електромобили винаги ще гарантират, че има минимален остатък от енергия, дори и той да е недостатъчен да позволи движение на колата. Но все пак избягвайте продължителни периоди с минимален заряд. Със сигурност това ще има неблагоприятно отражение върху ефективността и съответно максималния пробег.
По повод зареждането е най-добре да подхождате пестеливо към бързото зареждане с постоянен ток. Въпреки ползите, например за допълване при по-дълги пътувания или при спешни случаи, когато имате нужда от бърз прилив на енергия. Не забравяйте, че високата температура, която се достига при бързите зарядни устройства е вредна за литиево-йонните батерии.
Ако колата трябва да се използва при екстремни горещи или студени температури, винаги проверявайте, че колата е включена за зареждане (с максимално ограничение, зададено на 80%, разбира се), независимо от пробега. Тази техника за бавно зареждане позволява на системата за термично управление на батерията да продължи да работи и да поддържа клетките при оптимална температура за максимално дълголетие.
И накрая, начинът, по който шофирате електрическата кола, може да повлияе на живота на батерията. Подобно на бързото зареждане, бързото изтощаване на клетките може да причини повреда, която с течение на времето ще доведе до намалена ефективност и пробег. И в крайна сметка, колкото по-бързо шофирате и колкото повече използвате незабавния въртящ момент, толкова повече причинявате неблагоприятното натрупване на топлина в батерията.
Какви гаранции дават производителите за батериите в електромобилите?
Производителите са наясно, че потенциалните купувачи на електрически коли могат да бъдат отблъснати от възможността за преждевременна и скъпа повреда на батерията. Истината е, че когато се третират правилно, повечето съвременни литиево-йонни модули вероятно ще издържат целия живот на автомобила. Въпреки това повечето компании покриват батерията с отделна разширена гаранция.
Повечето гаранции за автомобили са за около три години и поне 100 000 км. Но що се отнася само до батериите производителите обичайно дават 8 години гаранция за клетките и но това се увеличава за елемента на батерията в електромобилите. Например редица немски и френски автомобилостроители покриват клетките за 8 години и над 160 000 км. Една от корейските компании повишат гаранционния пробег до 200 000 км. При водещия американския производител на електрически коли също се дава 8-годишна времева рамка, но ограничението в пробега варира между различните модели – от 160 000 до 240 000 км. Освен това повече компании включват максимален допустим капацитет, обикновено между 70 и 75% за батерията, който ще задейства подмяна, ако падне под тази цифра по време на гаранционния период.
И да не забравяме, че освен да се грижите за батерията с тези лесни стъпки за изпълнение, нямате почти никаква поддръжка. Защото електрическите коли имат много по-малко части, които могат да се развалят, отколкото тези задвижвани от двигател с вътрешно горене и много компоненти, които съставляват колата. Но повече за поддръжката на електрическия автомобил ще научите в следващата статия от поредицата.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!