10
Юни 2022
Европейските народни представители потвърдиха забраната за нови автомобили използващи двигатели с вътрешно горене (ДВГ) след 2035 г., въпреки опита на лобистки групи, депутати от ЕНП и крайно десни политици да прокарат изключения. Европейският парламент отхвърли поправка целяща облекчаване на изискванията към производителите на автомобили да намалят емисиите до 90% до 2035 г., вместо 100%, предложени от Европейската комисия миналата година. Очаква се закупуването на електромобили да стане все по-достъпно за потребителите.
Законодателството все още не е окончателно, а гласуването само потвърди позицията на парламента при предстоящите преговори със страните от ЕС относно окончателния вариант. Ако бъде постигнато споразумение, това на практика означава края на автомобилите с двигатели с вътрешно горене в Европа – радикална промяна на транспорт, който доминира повече от век. Това би било и решаваща победа за климатичната програма на блока, тъй като транспортният сектор се оказва един от най-трудните за декарбонизиране. Все пак да отбележим, че решението на ЕП касае единствено спирането на производството на автомобили с ДВГ, а не шофирането им.
Целта на забраната е да ускори преминаването на Европа към електрически превозни средства и да насърчи автомобилните производители да инвестират сериозно в електрификацията, която има законодателна мярка в ЕС, с която ще се инсталират милиони зарядни устройства за екологично чистите превозни средства.
Законодателите от Европейската народна партия и десни групи се опитаха да смекчат забраната, подчертавайки опасенията за потенциална загуба на работни места в индустрията. Опити да разубедят повече евродепутати направиха и лобистки групи с надежда, че ЕП ще отмени целта за 2035 г. – безуспешно. Според тях така се санкционират алтернативни нисковъглеродни горива и е твърде рано да се поема твърд ангажимент в автомобилната индустрия на този етап, предвид несигурното внедряване на инфраструктурата за зареждане. Редица производители обаче публично подкрепиха плана за спиране на продажбите на нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в Европа до 2035 г., а други ще направят всичко възможно, за да преустановят производството на бензинови и дизелови коли в следващите 13 години.
Законодателите също гласуваха против поправка, която имаше за цел да позволи на производителите на автомобили да купуват кредити за така наречените електронни горива. Тези синтетични горива, направени с помощта на уловен въглероден диоксид, с водород, произведен от възобновяеми източници, са рекламирани като начин за поддържане на двигателя с вътрешно горене.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Пранично работно време на СБА Люлин, Троян и Мездра.
Мартин Нанчев е старши полицай на ГКПП Царево.
От януари 2025 г. България и Румъния се присъединяват към Шенгенското пространство. Какво трябва да знаем, когато планираме пътуване през новата година?