В края на миналата седмица се проведе 32-то издание на ретро парада в София с подкрепата на Съюза на българските автомобилисти. Онези от вас, които са разгледали незабравими класики на четири колела може би са се размечтали те да спасят някой любим модел от това да попадне на вторични суровини. Но преди да се захванете сериозно с това ето какво трябва да знаете още в самото начало за два важни компонента - горивото и маслото.
Горивото
Нулева толерантност към течове
Бензинът не е като маслото или антифриза. Ако усетите миризма на бензин, трябва да намерите теча и да го поправите, преди да карате отново колата. Често това е само краят на участъка от гумените горивни маркучи, които може, ако е необходимо, да бъде подрязан и отново затегнат (при някой автомобили). Ако е от изгнила метална горивна тръба или от ръждясал шев на резервоар, тогава се очертават по-големи разходи за вас.
Етанолът в бензина е проблем
Всеки литър бензин може да съдържа 10% до 15% етанол. (Рафинериите разчитат на повишаването на октановото число на етанола, за да постигнат рекламирания октан на бензина. Тъй като етанолът се губи с отделяне на водата, октанът на бензина, пристигащ в двигателя, се намалява.) Етанолът абсорбира вода. Когато етанолът присъства в бензина, корозивната смес от вода и етанол може да се натрупа на дъното на резервоара. Проблемите с корозията се задълбочават при ретро автомобили, които не се карат често, а те са със стоманени резервоари за гориво и обикновено са лошо уплътнени. Крайният резултат може да е груба работа на двигателя поради запушени филтри, инжектори или карбуратори.
Етанолът атакува и гумените горивни тръбопроводи, уплътненията, както и други меки части на горивната система, като поплавъците на карбуратора. Затова трябва да се заменят оригиналните гумени горивопроводи с модерни, устойчиви на етанол.
Не позволявайте на бензина да престои твърде дълго в резервоара
Преди колата да се съхранява в продължение на месеци (до следващия парад например) е разумно да добавите стабилизатор на горивото и след това да го напълните с бензин. Това ще предотврати така да се каже - „вкисването“ на бензина. Добавянето на различен алкохол – изопропанол, прави водата разтворима в бензина, когато се използва в съотношение от два обемни процента изопропанол към горивото. Това помага да се премине с добра производителност през процеса на горене. Добре е да знаете, че метанолът също има това свойство, но той трябва да се избягва поради склонността му да атакува меки метали в горивната система. Затова прочетете етикета преди да купите маслото.
И още нещо – добра идея е да напълните до горе резервоара преди съхранение, тъй като това елиминира въздушното пространство, където може да възникне кондензация при колебания на външните температури. Приемете това съображение като оправдание да използвате целия резервоар за продължително шофиране за удоволствие, когато излезете с колата на разходка.
Маслото
Заложете на конвенционалните масла, а не на синтетичните
Ако производителят изрично не е посочил синтетично масло, по-добре се придържате към конвенционалните масла, за да избегнете проблеми. Синтетичните масла са пригодени за много високи работни температури, които обикновено не се достигат в по-старите автомобили. Класическото автомобилно масло обикновено губи качеството си на смазване – поради окисляване, много преди да бъде достигнат препоръчания пробег, затова:
Сменяйте маслото на автомобила си ежегодно
Повечето ретро автомобили няма да достигнат препоръките за пробег за смяна на масло, така че сменяйте маслото и масления филтър поне веднъж годишно. Моторните масла съдържат антиоксидантни добавки, но веднъж отворена в тубата започва окисляване. След като двигателят е стартиран, процесът на горене замърсява маслото с влага и киселини от страничните продукти на горенето. Това е в основата на предложението на производителя на смазочни материали да се сменя маслото поне на всеки 12 месеца, без значение от изминатия пробег.
Сменете маслото точно преди да приберете колата в гаража в края на сезона. Така ще си гарантирате, че маслото е не съдържа влага и киселини, които определено не искате да стоят в двигателя през периода на съхранение. По-добре го източете и заменете с ново масло, за предпочитане с антикорозионна добавка.
Лек път!
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!