17
Август 2021
Официалната статистика на МВР за пътнотранспортните произшествия в страната и загиналите и ранените при тях за първото полугодие на т.г. сочи повишаване в броя на починалите и пострадалите при тежки катастрофи. Несъобразената скорост, неправилните маневри и отнетото предимство остават водещи причини за пътен травматизъм. На този фон, бихме искали да повдигнем темата за използването на предпазните колани, особено на задната седалка. Макар поставянето им да е задължително за всички пътуващи в лек автомобил, независимо на кой ред седят, твърде често поставянето им се неглижира и пренебрегва, от водачите и превозваните от тях пътници на задната седалка. Сякаш поставянето им от шофьора и пътуващия до него отпред е по-скоро с цел, при проверка от органите на МВР, да се избегне глоба и отнемане на контролни точки, отколкото личната безопасност и отговорното поведение, каквото се очаква от правоспособни водачи.
Законът и предпазния колан
Законът за движение по пътищата (чл. 184 (4) 7.) е категоричен: Наказва се с глоба 50 лв. водач, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска или превозва пътник, който не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска. Към паричната санкции се добавя и отнемане на 6 контролни точки на шофьора на превозното средство.
За да знаете правата си, трябва да отбележим, че според чл. 137а. (2) от същия закон: Могат да не използват обезопасителни колани:
След като проверихме какво показва актуалната статистика и какво казва действащото законодателството, то ето какво можем да научим от историята.
Историята на предпазните колани в 7 важни години
1885: Американското патентно ведомство издава първия патент за предпазен колан.
1949-50: Компанията Nash Motors предлага предпазни колани за скута в определени модели автомобили.
1959: Инженерът на Volvo Нилс Бохлин изобретява първия триточков предпазен колан в Швеция, като комбинира колана и презрамката в един непрекъснат колан, който може да се закопчава с една ръка. Отвореният патент на изобретението позволява на други производители да го използват.
1968: В САЩ е приет първият закон за предпазните колани, наречен Федерални стандарти за безопасност на моторните превозни средства, който изисква всички нови автомобили, продавани в САЩ, да разполагат с предпазни колани на предните седалки и задните седалки.
1984: Ню Йорк приема първото „първично правоприлагащо законодателство“, при което полицай може да спре и да глоби шофьор само за това, че не е с предпазен колан. Естествено мярката води до бърз скок в използването на им, а с това и по-малко смъртни случаи и наранявания.
1993: Кампанията „Закопчай или фиш“ в Северна Каролина, която включва телевизионни реклами и билбордове, значително увеличава използването на предпазните колани от 65% до 81%. Десетилетие по-късно кампанията става национална.
2006: Поставянето на безопасни колани е задължително за всички пътуващи в моторно превозно средство на територията на Европейския съюз. По официални данни на ЕС, липсата на безопасен колан при пътуване е втората най-честа причина за смърт на пътя, след високата скорост. На трето място е шофирането в нетрезво състояние. Освен законодателството ЕС осигурява финансиране за кампании за детската безопасност при пътуване.
Елементарен навик – съществена промяна
Едва ли съществува друг навик, толкова лесен, но същевременно ефективен като поставянето на предпазния колан, който буквално спасява живота. Данните показват, че над 90% от населението в САЩ през 2020 г. е използвало предпазен колан. И изглежда, че резултатите са налице. Например през 2014 г. употребата на безопасни колани е спасила над 12 800 живота, а през 2017 г. числото е почти 15 000. Изчислено е, че от 1975 до 2017 г. предпазните колани са предотвратили преждевременната смърт на близо от 375 хил. американци. Установено е, че през 2019 г. около половината от загиналите пътници са били без поставен колан в превозното средство.
Но стига толкова суха информация. Представяме пълен наръчник за използването на предпазния колан – без повече оправдания – скоро, в продължението. Междувременно запомнете трите най-важни неща от тази статия:
Защо предпазните колани са задължителни? – Наръчникът
Да продължим от там, от където бяхме стигнали. Ако си спомняте в Съединените щати през 2017 г. предпазните колани спасяват близо 15 хил. души от фатален край. А знаете ли, че са констатирани случаи, при които други над 2500 души са могли да останат живи след тежки катастрофи през същата година – ако са били с предпазен колан по време на произшествието. Последствията от липсата на предпазен колан при пътуване или неправилното му поставяне е очевидна:
В числа, ползите от поставянето на безопасен колан при пътуване са категорични: рискът от наранявания водещи до смърт пада с до 45%, а средните до тежки наранявания са с 50% по-малко. Ако пътувате в джип, рискът от смърт намалява с до 60% и можете да избегнете по-тежките нараняване с до 65%, когато сте с колан.
Наръчник за правилно използване на предпазния колан
Три – толкова са точките, касаещи предпазния колан, които всеки пълнолетен гражданин трябва да знае.
И още нещо – правилният размер. Преди да купите кола, проверете дали нейните предпазни колани са подходящи за вас. Попитайте продавачът за регулаторите на предпазните колани, които могат да ви помогнат да постигнете най-доброто напасване. Ако имате нужда от по-широк колан, свържете се с производителя на автомобила си, за да получите удължители. Ако притежавате по-стара или ретро кола, която не е оборудвана с триточков колан, консултирайте се с производителя на автомобила или експерти по безопасност, за това как да модернизирате класическото си возило с днешните по-сигурни колани, а с това да спазите и нормативните изисквания.
Предпазният колан, децата и бременните жени
Действащото българско законодателство позволява на бременните жени да не поставят предпазен колан при пътуване. Но ако сте бременна и желаете да осигурите повече безопасност за себе си и нероденото си дете, ето някои препоръки, които бихте могли да приложите според ситуацията и собствената си преценка. Особено важно е да запомните как да позиционирате седалката си и да поставите предпазния колан.
Лекарите не поставят ограничения пред използването на предпазния колан, който може да слага през всеки етап от бременността. Не забравяйте, че това е единственото най-ефективно действие, което може да предприемете, за да защитите себе си и бебето при потенциален пътен инцидент.
Раменната част от колана се поставя далеч от врата, но не и от рамото. Той преминава през гръдната област – не бива да стои прекалено хлабаво. Коланът се поставя под корема, така че да приляга плътно през бедрата и тазовата кост. НИКОГА не поставяйте раменния колан под мишница или зад гърба си. НИКОГА не поставяйте колана през или над корема си!
Нагласете седалката в удобно, изправено положение. За да сведете до минимум разликата между рамото и предпазния колан, избягвайте да накланяте седалката повече от необходимото. Ако шофирате, спазвайте възможно най-голямо разстояние между корема и волана. Уверете се, че достигнете удобно волана и педалите. Избягвайте да оставяте корема да докосва волана.
Въздушните възглавници не отменят правилното поставяне на предпазния колан, защото те са предназначени да работят заедно с него, а не да го заменят. Без предпазен колан можете да се блъснете във вътрешността на превозното средство, други пътници или да бъдете изхвърлени от превозното средство.
Не, оставете активирана системата за въздушни възглавници. Предпазните колани и въздушните възглавници работят заедно, за да осигурят най-добрата защита за вас и бебето.
Потърсете незабавна медицинска помощ, дори ако смятате, че не сте ранени, независимо дали сте шофьор или пътник.
Да обобщим най-важното, което да запомните:
В продължението ще разгледаме всички въпроси касаещи използването на предпазния колан при децата.
Защо предпазните колани са задължителни? – Децата
В развитието на всеки човек има един период, в който от дете става тийнейджър. Преходът има отношение и към безопасността, която трябва да бъде осигурена при пътуване. В този период родителят трябва да направи точна преценка, кога неговото дете вече няма нужда от детска седалка и трябва да използва предпазният колан.
Кога детето е готово да използва предпазния колан в автомобила самостоятелно?
Преходният период се случва около 12-годишна възраст. Но децата са различни и кога ще спрете използването на детската седалка зависи от това дали тя вече е умаляла и дали можете да поставите правилно предпазният колан на детето – например, ако то е достигнало височина от 1.50 м. Има три условия, които трябва да бъдат изпълнени, за да демонтирате за постоянно детската седалка:
Обърнете внимание и на други фактори:
Винаги проверявайте дали предпазният колан може да бъде поставен правилно на детето, когато ще пътува в различен автомобил. Детската седалка може да бъде нужна в някои коли, а излишна в други. Ако предпазният колан, не може да бъде поставен, съобразно изброените правила, то тогава детето трябва да използва детска седалка.
Не забравяйте, че родителят винаги е пример за подражание на своите деца!
Поведението на родителя има най-голямо влияние върху действията на децата. Възпитайте децата да спазват правилата за безопасност със своя личен пример. Винаги поставяйте предпазният колан, преди да потеглите – така основателно ще изисквате от тях да поставят и техните веднага щом се качат. Всички в семейството трябва да знаят, че безопасността е отговорност на всички пътуващи в превозното средство.
Възможно е да срещнете трудности, при налагането на правилата за безопасност, когато децата растат. НЕ бива да правите компромиси – поставянето на предпазния колан при пътуване не подлежи на договаряне. Затова винаги поставяйте своя предпазен колан и никога не потегляйте, докато и децата не поставят своите. Ето няколко съвета:
На предната или на задната седалка?
Според действащото законодателство (чл. 133 (2) от ЗДвП): Превозването на деца до 12-годишна възраст е забранено на предната седалка на лек автомобил, освен ако за детето е поставена допълнителна специална седалка. Препоръчително е за максимална безопасност, децата да се превозват на задната седалка. Причината – повечето инциденти се случват в предната част на колата, а задната седалка е най -отдалечена при удар. През първото шестмесечие у нас са загинали общо 7 деца, от които 5 като пътници и нито едно като пешеходец. Общо 380 малолетни и непълнолетни са пострадали при ПТП. Не подценявайте риска!
За финал – най-важното, което да запомните като родител, за детската безопасност в автомобила:
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!