23
Април 2021
След като в първата част се запознахме със спецификите на новите гуми и тяхната издръжливост, в продължението ще се фокусираме върху експлоатационния срок на гумите и как да го удължим.
Как да съхранявате гумите?
Протектор, пробег, възраст, начин на шофиране – с това не се изчерпват факторите, които влияят върху реалния експлоатационен живот на автомобилните гуми. Най-добрия начин, за да запазите гумите, а с това и да се погрижите за безопасното придвижване, е като ги съхранявате правилно. Ето още няколко фактора, които влияят на експлоатационния им срок и допълнителни съвети за проверка и поддръжка:
Може да правите тази размяна на всеки 8000 до 12000 км.
Как гумата остарява?
Ако вземете стар ластик и го разтегнете, ще видите пукнатини по него. По подобен начин в автомобилните гуми започват да се развиват пукнатини с течение на времето. Те се появяват и на повърхността и вътре в гумата. В крайна сметка този процес влияе неблагоприятно на протектора. Неправилната поддръжка и топлината ускоряват процеса. Гумите, които са оценени за по-голям пробег имат вградени антиозонантни химични съединения, които забавят процеса на стареене, но нищо не спира въздействието на времето върху каучука.
Ако все пак си мислите, че старите гуми не представляват риск, споменете си за катастрофата, при която загина актьорът Пол Уокър. Разследването разкри, че спортният му автомобил е използвал деветгодишни гуми. И това не са единични случаи, отчитат американските власти. Съществува потенциална опасност, при закупуване на употребявани или застаряващи гуми, включително такива, които дори никога не са използвани. Причината – гумените съединения се влошат с времето, независимо от видимо доброто състояние на протектора.
Ако изминавате 20-25 хиляди км годишно, старите гуми няма да бъдат проблем – протекторът ще се износи за около четири години, много преди гумените съединения. Но ако шофирате по-малко, например само през почивните дни, то стареенето на гумите може да се превърне в проблем.
По същия начин, ако купувате употребявана кола, има вероятност тя да се движи със стари гуми. Предупреждението за възрастта се отнася и за резервни гуми и привидно нови гуми, които никога не са били използвани, но са произведени преди години.
Защо да не шофирате с употребявани гуми?
Гумите са скъпи! Колкото са скъпи, толкова и са важни. Затова не правете компромис с употребявани гуми. При тях не знаете колко добре са поддържани и при какви условия са използвани. Предишният ползвател може да е шофирал с ниско налягане в тях, или често да ги е удрял в бордюри, или да е спукал някоя от четирите. Дори и да виждате, че са произведени преди две години – това не дава сигурност за качествата им.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!