03
Юли 2020
В първата част от поредицата стана въпрос за основните характеристики на различните видове гуми и кога трябва да ги сменяте, за да имат те максимално добро сцепление на пътя. В тази част ще разберете най-важното за всички символи, изобразени на гумите, и как те могат да ви помогнат при покупката.
КАКВО ОЗНАЧАВАТ НАДПИСИТЕ ПО ГУМИТЕ?
Размер на гумата
Ако сменяте сегашните си гуми с такива с равностойни показатели, трябва да сте наясно с точния им размер. При леките автомобили той обикновено се изписва в кратка серия от цифри и букви, които изглеждат така 245/40-R18. Първото число показва ширината на гумата в най-широката ѝ точка в милиметри. Числото след наклонената черта е това, което се нарича пропорция. То показва колко висока е страничната стена като процент от ширината. Колкото по-голямо е числото, толкова по-висока е страничната стена. Гумите, монтирани на спортни автомобили, са нископрофилни и тяхното съотношение е около 30-40. Семейните седани и джипове са в диапазона 45-60 или повече. Крайното число в серията е размерът на вътрешния диаметър на гумата или още диаметър на джантата. "R" означава, че това е радиална гума, каквито са практически всички днешни гуми. Ако няма буква или е D, то тя е от диагонален тип.
Категория за скорост
Това обозначение показва цялостния потенциал на производителност на гумите. Гумите на по-мощните автомобили имат по-висока категория за скорост от тези за нормалните семейни седани и джипове. Категорията за скоростта на оригиналните гуми, с които колата излиза от завода, отговаря на максималната скорост, която автомобилът може да развие. Този индекс се изразява като буква в буквено-цифровия код, който е изобразен след размера на гумата. Буквите варират от L до Y, а максималната скорост на покритие варира от 120 км/ч до повече от 300 км/ч.
L - 120 км/ч |
Q - 160 км/ч |
U – 200 км/ч |
M - 130 км/ч |
R - 170 км/ч |
H - 210 км/ч |
N - 140 км/ч |
S - 180 км/ч |
V - 240 км/ч |
P - 150 км/ч |
T - 190 км/ч |
W - 270 км/ч |
|
|
Y – 300 км/ч или повече |
Информация за износване на протектора
Тук трябва да проверите две неща, които ще ви помогнат да прецените колко километри може да изменете с комплект гуми: коефициент на износване на протектора и гаранция за пробег на гумата. Коефициентът на износване на протектора е посочен като число на страничната стена на гумата след думата „treadwear“ или износване. Колкото по-голям е този брой, толкова по-вероятно е гумата да издържи по-дълго. Но тестовете, които се провеждат за определянето му, не са съвсем точни, така че имайте предвид това.
По-добър начин за измерване на потенциалния живот на гумите и за сравняване на очакваната дълготрайност на различните гуми е да разгледате гаранциите на производителя за протектора. Много, но не всички гуми, имат гаранция за протектора в допълнение към гаранциите за качество/дефект на производството. Тази информация може да бъде намерена онлайн или в маркетинговите материали на производителя на гуми. Общото правило на индустрията е, че около три четвърти от всички шофьори от опит установяват, че гумите им издържат поне толкова дълго, колкото е посочено в гаранцията за протектора.
ДА ЗАМЕНИТЕ ЛИ НАСТОЯЩИТЕ ГУМИ С ИДЕНТИЧНИ…
Има още едно решение, което трябва да вземете: просто заменяте гумите на автомобила си с нещо равностойно или надграждате? Ако ще замените гумите, с които е дошла колата, с нещо равностойно, сте избрали лесния път. Онлайн бързо можете да проверите за подходящи „нови обувки“ за вашия автомобил или в близкия магазин за гуми и въпросът е решен. Предимството онлайн е, че от дома си можете да разглеждате и сравнявате измежду огромната палитра от гуми и да поискате множество мнения от търговци, експерти или потребители, ако имате нужда.
… ИЛИ ДА ЗАКУПИТЕ РАЗЛИЧНИ ПО ДИМАМЕТЪР И СЪОТНОШЕНИЕ ГУМИ?
Искате да изпробвате различни гуми за автомобила. Това е по-сложно, отколкото да смените гумите с подобни, тъй като има няколко начина. Можете да изберете гума с по-висока производителност със същия размер спрямо сегашния комплект. Например, да сложите високопроизводителни всесезонни гуми вместо стандартни, ако можете да намерите такива, които да пасват точно. Или може да изберете комплект по-широки, с по-ниски профили летни или високопроизводителни всесезонни гуми, но това е дори още по-сложно. Трябва да знаете дали гумите ще паснат без да има триене върху окачването или части на каросерията – изключително важен въпрос за безопасността. Внимателно проучете и се консултирайте със специалисти.
снимка: utires.com
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!