10
Февруари 2020
Тол системата за тежкотоварния трафик тръгва от 1 март, няма план Б, заяви проф. Олег Асенов от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) по време на представянето на тол системата пред членовете на Българското обединение на шофьорите.
Таксуването с ТОЛ системата за камиони над 3,5 тона ще става по два начина. Единият е чрез бордово устройство в превозното средство, което ще засича изминатото разстояние и заплащането ще става в края на месеца. До дни ще стане ясно и каква ще бъде цената на самото устройството, което превозвачите трябва да купят.
Другият вариант е с маршрутната карта. Услугата е подходяща за еднократни пътувания на камионите и автобусите, както и за транзитния трафик.
Маршрутната карта е предплатена услуга, която позволява да се мине по предварително определен маршрут със зададени начална и крайна точки. Потребителите имат възможност да посочат по желание и до 4 междинни точки за по-детайлно определяне на трасето. Системата автоматично генерира маршрут – най-кратък и най-бърз, който шофьорът да избере. Маршрутната карта ще се предлага също от 1 март и ще е валидна в срок 24 часа от момента на активирането ѝ. Потребителите, които се регистрират с електронен адрес в системата, могат да я купят до 7 дни преди датата на активирането ѝ. Всички останали могат да я активират в срок до 23:59 ч. в деня, следващ покупката.
В случай, че се наложи шофьорът да се отклони по време на пътуването, той трябва да купи допълнителна маршрутна карта за новата дестинация. Ако на пътя възникне инцидент или се появи препятствие, заради което бъде официално оповестен обходен маршрут, шофьорът ще може да премине по него, без да бъде санкциониран. В Националното тол управление работи Център за верификация на нарушенията и управление на инциденти, в който ще постъпва информация за обходните маршрути. Генерираните от контролните рамки на пътя записи на нарушения ще се отхвърлят на основание „обход на инцидент“. В тези случаи няма да се дължи допълнителна такса.
Маршрутната карта ще може да се купи от каналите за продажба на е-винетки - сайтът на Националното тол управление www.bgtoll.bg, мобилното приложение BGTOLL, терминалите за самотаксуване, на гишетата в 27 областни пътни управления, в пунктовете за продажба на основните гранични контролно-пропускателни пунктове, от национални доставчици на услуги.
Транзитно преминаващите през територията на България ще имат възможност да получат консултация на границата, за да изберат най-благоприятния маршрут до следващия контролно-пропускателен пункт.
Знаците за тол системата ще бъдат поставени две седмици преди въвеждането на новото таксуване. Има и нови 34 точки за продажба на маршрутни карти на граничните пунктове и 10 места за заплащане на компенсаторни такси. Вече са факт и стационарните рамки за контрол. С тях ще могат да се издават и електронни фишове за водачи, които карат без е-винетка, маршрутна карта или бордово устройство. Още следващата седмица започват тестовете как ще става издаването на е-фишове. „За електронния фиш остава опцията за компенсаторна такса. Т.е. в рамките на 14 дни след получаване на електронния фиш, нарушителят, ако признае нарушението, може да заплати компенсаторна такса. Ако той откаже да заплати и не е възразил в срок, се издават наказателни постановления и глоби", уточни проф. Олег Асенов.
Постъпленията от тол такси и електронни винетка се очаква да надхвърлят 700 милиона лева за година. Над един милион е-винетки на стойност повече от 74 млн. лв. са продадени от началото на 2020 г. Пикът е бил на 31 януари, когато са купени близо 96 хил. е-винетки, от които 77 хиляди са годишни. Близо две трети от продадените през 2020 г. са за период от една година. За сравнение през 2019 г. най-много винетки са продадени на 1 февруари – 119 хиляди, от които 102 000 са били годишни.
Целта на тол системата е да се повишат приходите от пътни такси, за да има повече средства за поддръжка на пътища, казаха от АПИ.
На свой ред превозвачи предупредиха, че цените на стоките и услугите ще скочат заради по-високите им разходи. Според тяхното мнение първо трябва да се оправят пътищата и тогава да се стартира тол системата, както в Унгария например, а не обратното.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!