27
Януари 2020
Създаването на нови структури, писането на програмни документи и подробни анализи, промените в законодателството, поредицата кризисни мерки, полицейските спецоперации и кръгли маси за пътната безопасност не доведе до нищо по-добро по пътищата на страната. Точно обратното – налице е увеличаване на броя на загиналите в катастрофи. През 2019 г. 626 души са издъхнали в резултат в автомобилни инциденти, докато предходната година те са били 611. На какво се дължат влошените статистически данни, институциите вероятно през цялата нова година ще анализират и ще ни предлагат още повече мерки с доказан нисък или никакъв резултат.
Общо 6722 тежки пътнотранспортни произшествия са регистрирани през миналата година. Особено притеснителен е фактът, че всеки четвърти загинал в ПТП е бил пешеходец. По тази причина от МВР обявиха специализирана акция за спазване на правилата за движение, която ще продължи до 31 януари.
При тази категория участници в движението също има увеличение на жертвите - 149 души спрямо 123 за 2018 г. Ранените пешеходци са 1673 от общо 8466 пострадали хора в ПТП-та. В повечето случаи вината за инцидентите с фатален край е на водачите, сочат предварителните статистически данни на МВР. Това се отнася както за инцидентите с пешеходци, така и като цяло за всички катастрофи със загинали. От общо 626 убити 602-ма са починали заради нарушения, извършени от шофьорите.
От тях 22-ма са били прегазени на пешеходна пътека, а осем на спирка. Общо 49 пешеходци са издъхнали поради отнемане на тяхното предимство.
По причина „нарушение на пешеходеца” са станали 74 катастрофи с осем души (малко над 1%). Най-честата причина за инцидентите с фатален край са внезапно навлизане на пътното платно от страна на минувачите.
От Пътна полиция отбелязват също, че са станали и 135 катастрофи заради нарушения на пешеходци, регистрирани независимо от тяхната вина за настъпилото ПТП. При тези случаи има 19 загинали и 118 ранени. Такива нарушения отново са внезапно навлизане на платното за движение, пресичане при намалена видимост, прескачане на ограничения и мантинели и др.
Единствената област, в която няма загинал пешеходец, е Смолян. За този регион това не е нещо необичайно - статистиката с пътните произшествия там почти винаги е с най-ниски показатели.
Най-многобройна част от загиналите пешеходци са на възраст над 65 години (80). През 2019-та девет деца под 18 години са загубили живота си, докато пресичат.
Според агенцията по пътна безопасност най-уязвимата група деца са на възраст между 10 и 17 години - това е периодът, в който ходят самостоятелно на училище. Помните, в края на миналата година станаха няколко поредни тежки инцидента с ученици, които завършиха фатално. Трагедиите с тези деца постави на вниманието много важна тема: Нормално ли е непълнолетни ученици да приключват учебни занятия в 18,30-19,00 ч., особено през зимата, когато се стъмва още в 5 следобед, да се придвижват сами по улици с липсващо или лошо улично осветление, с липсващи или изтрита маркировки и др. Все въпроси, които засега решение нямат.
Пак според статистиката на МВР най-много инциденти с пешеходци стават от октомври до януари и то в тъмната част от деня – между 17 до 19 часа. Особено застрашени са онези минувачи, които изскачат на платното или излизат внезапно на пешеходна пътека без да се огледат изобщо, вперили поглед в мобилния си телефон или със слушалки на ушите. В някои държави има предвидени солени глоби именно за такива хора, които използват смартфони или слушат музика, докато пресичат дори на „зебра”.
снимка: БГНЕС
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!