16
Декември 2019
Има ли право Пътна полиция да налага глоби за нарушения по Закона за движение по пътищата в молове, на паркинги на търговски обекти, банки, затворени жилищни комплекси и др.?
Този въпрос възникна преди дни, след като МВР обяви специализирана акция срещу неправомерното паркиране на места, предназначени за хора с увреждания. Операцията бе част от календара на Европейската мрежа на службите на Пътна полиция (TISPOL) и се проведе във всички страни-членки. В България за 24 часа бяха установени 1330 нарушители от 4788 проверени водачи.
След полицейската операция много хора попитаха подлежат ли паркингите на големите търговски вериги например на подобен контрол? Някои водачи са на мнение, че вътрешно устроеният ред на един частен паркинг, който е на територията на мол или голям хранителен магазин, както и регулацията на движение в него, не би следвало да подлежи на санкция от страна на Пътна полиция.
За да разясни спорния казус, потърсихме Алекси Стратиев - един от най-изтъкнатите експерти по пътна безопасност у нас. Повече от две десетилетия той е работил в МВР, бил е началник на отдел „Пътна полиция” и зам. директор на Главна дирекция „Охранителна полиция”.
Ето неговия коментар:
„В Закона за движение по пътищата (ЗДвП), в чл. 2 (2), се казва, че всеки има право да се движи по пътищата, отворени за обществено ползване, като спазва установените правила за движение. В следващата алинея е посочено, че този закон се прилага и за пътищата, които не са отворени за обществено ползване, освен ако собственикът или администрацията, управляваща пътя, определи нещо друго. Изрично законът казва, че органите за контрол нямат правомощия да санкционират върху пътищата, които не са отворени за обществено ползване.
Но както вече стана ясно, законът прави уговорката: освен ако собственикът или администрацията на пътя реши нещо друго! Според мен това означава, че тогава, когато собственикът има необходимост от контрол, законът му дава право да се обърне към органите на Пътна полиция и те да му окажат съдействие.
Така че този контрол в моловете, който бе осъществен по отношение на местата за паркиране за хора с увреждания, е право на администрацията да потърси и получи съдействие от полицейските органи, в случаите, когато те самите не могат да наложат ред в свои обекти. В един от репортажите служител на охранителна фирма в търговски обект каза: „Ние не можем да се справим”. Което ме навежда на мисълта, че вероятно те самите са искали да се осъществи ред и да се потърси отговорност от онези, които неправомерно ползват места на хора с увреждания.
Наказанието за паркиране в извън разрешените места, в паркове, градинки и др. е от 50 до 200 лв. Законът предвижда максимална глоба от 200 лв. и за лице, което без да има това право, паркира на място, определено за превозно средство, обслужващо хора с трайни увреждания, или за превозно средство, приспособено и управлявано от хора с трайни увреждания (чл. 178д от ЗДвП).
Собственикът или администрацията на пътя може да потърси съдействие от Пътна полиция не само за неправомерно паркиране на места за хора с увреждания, но и при други ситуации. Например, да поиска униформените да контролират за скорост на необществен път. Или да поиска проверка на пиян шофьор. Ето например има много затворени комплекси с ресторанти. Ако някои реши да отиде с колата си на другия край на комплекса, да пие три ракии и да се върне обратно до дома си с колата, собственикът не може да го спре, но може да поиска съдействие от Пътна полиция този водач да бъде проверен за алкохол.”
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!