06
Декември 2019
Преобладаващата част от българските шофьори ще влязат в „бонус“ частта на системата „Бонус – Малус“. Ако се приеме варианта с 20-степенна скала, 44,2% от водачите ще ползват максималния бонус от 25%. Според изчисленията при общ брой от 3,5 млн. водачи това ще са 1,55 млн. души. В максималния „малус“ клас от 400% попадат едва 0,6% от водачите, или около 21 000 водачи. Очакванията са, че над 80% от всички водачи ще попаднат в някакъв бонус клас, смятат от Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ). Те организираха бизнес закуска с медиите, за да оповестят своето становище. Според тях много малка част водачи с тежки нарушения ще понесат сериозни икономически последици за своето поведение на пътя, което ще бъде и справедливо.
Предложеният модел на система „Бонус-Малус“ е възможно най-олекотеният вариант, защото е базиран само на по-тежки нарушения на правилата за движение по пътищата. Опитът и статистиката от други държави сочи, че след въвеждането ѝ пътно-транспортните произшествия са намалели средно с 10-30%.
Икономическите загуби за нашата държава от пътния травматизъм се изчисляват на около 2 млрд. лева. Понижение от само 10-20% след въвеждане на системата ще доведе до значими икономически ползи, прогнозираха още застрахователи.
Според тях премията по застраховка ГО ще се определя по нов начин. Това ще става на две нива. На първо ниво е базовата тарифа на застрахователя, при която ще се отчитат критерии като история на щетите (рискова надбавка/отстъпка, основана на история на щетите); кубатура на МПС; място на регистрация/използване на МПС; възраст на водача. Те и сега са използвани при формиране на базовата премия.
На второто ниво се прилага „Бонус-Малус“ коригиращ коефициент, базиран на някои по-тежки пътни нарушения и престъпления, свързани с движението по пътищата. Коригиращият коефициент ще се предоставя на застрахователите чрез информационна система на Гаранционния фонд като стойност, без информация как и на каква база е изчислен.
Както знаете, от КФН надзор предложиха за обществено обсъждане два варианта за системата „Бонус-Малус“. Едната с 15 (петнадесет класа) при базов неутрален клас 6, пет класа бонус и девет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия бонус се стига до отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас поскъпването може да стигне 400%.
Вторият вариант съдържа 20 (двадесет класа) при базов неутрален клас 8, седем класа бонус и дванадесет класа малус. При нея най-голямата отстъпка е 25% от базовата премия, а в най-утежняващия малус клас се стига до 400% скок.
Застрахователите харесват повече втория вариант. Ето защо:
Системата „Бонус-Малус“ е въведена първо във Великобритания преди 105 години, а към момента няма държава от ЕС, в която да не се прилага.
„Въвеждането на системата бонус малус няма да има директно отражение върху общото ниво на премийния приход на застрахователите по ГО и съответно не може да се очаква масово повишаване на застрахователните премии по тази застраховка“ – подчерта председателят на АБЗ Костантин Велев. Всъщност, опитът и данните от въвеждането на системата в европейски държави през последните 15 години сочат, че първоначалният ефект е в посока намаляване на ефективната средна премия. Намалението е в резултат на това, че преобладаващата част от водачите ще влязат в „бонус“ частта на системата.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Съюзът на българските автомобилисти в партньорство със ЗД „ДЗИ“, проведе дискусия на тема “Опасното поведение на водачите и безопасността на пътя”.
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!