01
Октомври 2019
Специализираните детски седалки са изключително важни за пасивната безопасност на най-малките участници в движението. При удар, преобръщане или внезапно спиране необезопасените деца рискуват да бъдат изложени на несъвместимо с живота им количество кинетична енергия. Обезопасената детска седалка намалява скоростта си със същата инерция като автомобила и по този начин разпределя кинетичната енергия, влияеща върху тялото на детето за по-дълъг период и за по-дълго разстояние.
На фона на това се оказва, че над 90% от хората в България не знаят, че децата трябва задължително да се возят в детско столче, докато не достигнат височина от 150 cm. Данните са от национално проучване, оповестено от Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“.
Според статистиката на МВР над 60% от децата, пострадали при пътни инциденти в България, са били пътници в превозни средства. Не е известно обаче дали има информация в колко от случаите те са били обезопасени, което в крайна сметка е задължение на родителя или възрастния придружител, отговорен за тях.
Пак по данни на МВР използването на предпазен колан може да повиши с 40-60% шанса за оцеляване след потенциално смъртоносна катастрофа.
От Държавната комисия по безопасност на движението припомнят някои факти, които е полезно всеки родител и шофьор да знае. При катастрофа с едва 50 км/ч дете, което не е обезопасено със специална система или с колан, ще бъде изхвърлено напред със сила, от 30 до 60 пъти по-голяма от собственото му тегло. Силата ще подхвърля детето из колата, като наранява него и останалите пътници. При произшествие детето може да бъде смазано между тялото на родителя и вътрешността на превозното средство. Дори и да ползвате колан, силата на инерцията ще изтръгне детето от ръцете ви. Също толкова опасно е да опашете себе си и детето си едновременно с обезопасителен колан.
Най-безопасният начин за превоз на деца в автомобил е специалната детска седалка, съобразена с теглото на детето. Тя е задължителна по закон.
Пътните експерти препоръчват новородените и по-малките деца да пътуват в обезопасителни системи от пълния клас с включени всички компоненти и присъединителни устройства.
Във всеки един детски магазин, където се предлагат столчета за автомобили ще ви консултират какъв тип да изберете спрямо килограмите на детето. До достигане на височина от 1,50 м то трябва да ползва фабрично инсталираните предпазни колани на автомобила заедно със специална повдигаща седалка. Причината за това е, че предпазните колани са проектирани за хора, по-високи от 1,50 м. Ако детето е по-ниско и не ползва повдигаща седалка, самият колан може да го нарани.
В ЗДвП системите за обезопасяване на деца са класифицирани в пет групи:
група 0 - за деца с тегло под 10 kg;
група 0+ - за деца с тегло под 13 kg;
група I - за деца с тегло между 9 и 18 kg;
група II - за деца с тегло между 15 и 25 kg;
група III - за деца с тегло между 22 и 36 kg.
Системите за обезопасяване на деца се подразделят на два класа:
Деца с ръст под 150 сантиметра, които пътуват в МПС от категориите M1, N1, N2 и N3, оборудвани със системи за обезопасяване, задължително трябва да бъдат обезопасени със столче или т. нар. бебешка кошница в зависимост от теглото на детето.
В моторните превозни средства от категории M1, N1, N2 и N3, които не са оборудвани със системи за обезопасяване, не се допуска превозването на деца под тригодишна възраст. Децата на възраст 3 и над 3 годинки и с ръст под 150 сантиметра нямат право да се возят на предна седалка.
В Закона за движение по пътищата (ЗДвП) е посочено още, че превозването на деца до 12-годишна възраст е забранено на задната седалка на мотоциклет или мотопед. Забраната важи и за предната седалка на лек автомобил, освен ако за детето е поставена допълнителна специална седалка.
В таксиметрови автомобили, които не са оборудвани със системи за обезопасяване на подрастващи, деца с ръст под 150 сантиметра се превозват на седалка, която не е предна.
Не се допуска превозването на малчугани в система за обезопасяване на деца, обърната в посока, обратна на движението, когато тя е закрепена на пътническа седалка, с предно разположена въздушна възглавница, освен ако възглавницата не е деактивирана.
В Правилника за прилагане на ЗДвП е записано още, че се допуска в лек автомобил да се превозват допълнително на задната седалка още две деца до 7 години или едно - до 14 години.
За да изберете правилното детско столче за автомобил, може да се обърнете към верига детски супермаркети Хиполенд, където членовете на СБА използват 10% отстъпка от цената на продуктите. Вижте повече тук.
И още няколко факта за коланите
Коланите са спасили най-малко 300 000 живота и са предотвратили повече от 9 милиона травми из високо моторизираните държави през последните 25 години, посочват от МВР. Изследвания на Националната служба за безопасност на движението по пътищата на САЩ (NHTSA) показали, че от 330 000 живота, спасени от технологии за безопасност в САЩ (в периода 1960-2002), повече от половината са оживели благодарение на обезопасителните колани.
През последните две десетилетия, в резултат на повишената степен на използване на обезопасителни колани, смъртните случаи са намалели с 20% във Великобритания и Австралия и с 25-30% в Германия.
В България за неизползване на колан законът предвижда глоба както за водача, така и за пътника.
Неизползване на предпазен колан от водач - 50 лв. + 6 контролни точки
Неизползване на предпазен колан от пътник - 50 лв. глоба и за пътника нарушител, и за водача.
Обезопасителни колани могат да НЕ използват:
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!