28
Август 2019
Порталните рамки на тол системата ще могат да засичат не само камиони и автобуси без платена тол такса, но и леки автомобили без закупена винетка. Това ще стане възможно след въвеждането в експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси. От няколко дни тя работи в тестови режим, а крайният срок за пускане в търговска експлоатация е до 1 март 2020 г.
Рамките са оборудвани с лазерни скенери и различни видове камери, включително и с камера за обзор. Част от тях вече са монтирани върху някои от инфраструктурните участъци, които ще попаднат в обхвата на платената пътна мрежа.
Те обаче няма да се използват за таксуване, а само за контрол, обясниха пред СБА от Агенция „Пътна инфраструктура” (АПИ).
В момента у нас хората масово смятат, че предназначението им е да пресмятат изминатото разстояние на тежкотоварните камиони и автобусите и да калкулират дължимата от тях сума. Всъщност тяхната функция е да прихващат „нарушители” – не само превозните средства, които по закон трябва да плащат тол такса, но и леките автомобили с максимално допустима маса под 3,5 т, които се движат с електронна винетка, обясни проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ.
Как ще работят порталните рамки?
Когато едно пътно превозно средство премине през рамката, тя ще го регистрира. В базата се проверява дали за сегмента, върху който е позиционирана рамката, за това возило има ръчна тол декларация (издадена маршрутна карта, която ще се купува предварително и която дава право на камиона или автобуса да преминат по зададен от потребителя маршрут), или има автоматична тол декларация (отчитането на таксите става на базата на данни от джипиес). Ако е налице едно от двете условия, системата ще отчита,че возилото не е в нарушение. Ако обаче нито едно от двете условия не е налице, системата ще регистрира превозното средство като нарушител. В този случай се прави обзорна снимка със запис на номерата, а информацията автоматично ще стига до първия екип на тол управлението, разположен най-близо до рамката, засякла нарушителя. Това е възможно благодарение на радарите в автомобилите на контрольорите, които имат определен радиус на действие.
Налагането на санкция е по познатия начин. При спиране на нарушителя контрольорът предлага на водача да заплати компенсаторна такса, която е различна за различните видове пътни превозни средства. Ако водачът не може на момента да я плати, се издава акт и му събира т. нар. максимален тол. Той има на разположение 14-дневен срок да плати компенсаторната такса. Ако и в този срок не плати сумата, се издава наказателно постановление. Когато отново не последва плащане, дължимото се изпраща в НАП за принудително събиране. Процедурата се отнася както за тежкотоварните, така и за леките автомобили.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!