21
Август 2019
След стартирането на тол системата за превозните средства с максимална маса над 3,5 тона един от начините за ползване на платената пътна мрежа ще бъде чрез закупуването на маршрутна карта. Тя обаче ще бъде валидна само 24 часа след началото на активирането ѝ. Ако в рамките на това време камионът се счупи или на шофьора му прилошее и той не може да измине маршрута, за който предварително е платил, сумата няма да се възстановява. Водачът ще трябва да си вади нова карта.
„Маршрутната карта няма как да бъде презаверявана. Когато на някого му е необходим по-гъвкав вариант за пътуване, трябва да използва някои от методите за автоматично тол таксуване - или с бордово устройство, или с джипиес тракер”, обясни проф. Олег Асенов, член на УС на АПИ.
Засега не е ясно, ако по независещи от водача причини той не може да изпълни маршрута си, как ще бъде компенсиран.
Електронната система за събиране на пътни такси за изминато разстояние трябва да заработи до 1 март 2020 година. На тол таксуване подлежат превозни средства с максимално допустима маса над 3,5 тона. Както и в момента, автомобилите с маса до и равна на 3,5 т ще пътуват с електронни винетки.
От няколко дни системата за тежкотоварни автомобили и автобуси работи в тестови режим. Първоначално ще се изпробва ръчното отчитане на тол таксите с маршрутни карти.
За целта вече работят 4 демонстрационни центрове – в София, Пловдив, Варна и Русе. Екип на СБА бе сред първите, допуснати в демоцентъра в столицата, където имахме възможност да тестваме как се издават маршрутни карти за тежкотоварни автомобили и да се запознаем с т. нар. тол калкулатор, който на база тестови обхват на пътищата с тол такса и тестова тарифа изчислява дължимата такса за определен маршрут.
Тестовият обхват е 6000 км, като преобладаващата част са магистрали, но са включени също участъци от първокласната и второкласна пътна мрежа, както и малки отсечки от третокласните пътища, които водят до граничните пунктове, обясни проф. Асенов пред СБА. Тарифите също са тестови – за превозни средства Евро 4, Евро 5 и Евро 6 от 18 до 25 ст. на километър. Системата като цяло може да поддържа до 560 комбинации за тарифи в зависимост от техническите характеристики на превозното средство, маршрута и др.
Абсолютно всеки превозвач или заинтересован от тол системата гражданин може да посети приемните в следващите два месеца и да се информира за начините за купуване на маршрутни карти, за тестовите тарифи, за това колко ще струва толът и всякакви други въпроси. Центровете ще работят от 14 до 18 ч. всеки работен ден. При необходимост АПИ може да организира и обучения за браншови организации.
Маршрутните карти ще се купуват по четири канала – терминал за самообслужване, сайта www.bgtoll.bg, мобилното приложение и от гишета в областните управления на АПИ и на граничните пунктове.
Как ще се купува маршрутна карта чрез терминал?
Купуването ѝ отнема между 3 и 5 минути, демонстрира представител на тол управлението. Със сигурност при хора, които за пръв път се изправят срещу машината, обаче процедурата ще отнеме повече време.
При използването на терминал за самообслужване в менюто излизат 4 основни категории пътни превозни средства, които ще се таксуват с тол такса. Това са общо казано малък и голям камион, малък и голям автобус. Потребителят първо трябва да избере типа ППС, а после националност на регистрационния номер. Следваща стъпка е въвеждането на регистрационен номер, емисионен клас (например Евро 5), броят на осите.
След като попълни тези полета, купувачът трябва да зададе началото на валидността на маршрутната карта. Ако не е регистриран потребител в сайта на тол управлението, той може да регистрира картата с един ден напред. Така че може да я ползва в деня на закупуването или най-късно следващия ден. Ако обаче е регистриран потребител, може да отложи пътуването до една седмица напред. Регистрацията става през уебсайта и отнема много кратко време. Освен това така ще имате възможност да си запазите данните на превозното средство, за да не ги въвеждате всеки път.
След задаването на датата, трябва да се отбележи и часът. На следващо ниво се избира маршрут. Ползвателят на републиканската пътна мрежа трябва да посочи начална и крайна точка на маршрута си, както и до четири междинни точки по заложеното от него трасе. Системата автоматично предлага маршрут от ГКПП до ГКПП за улеснение на транзитния трафик, като посочва още опция за избор на най-кратък и най-дълъг път. След като изчисли сумата, системата иска потвърждение на въведените данни. Това е един вид подсещане да си проверите полетата за грешки, защото корекции след плащането са невъзможни. Клиентът може да си напише и имейла, на който ще получи детайлна справка за избрания маршрут.
При избор на най-бърз маршрут се заплаща минимална тол такса. Така например един камион с тегло 12 т, Евро 5, с пет оси, който пътува от граница до граница, а именно от ГКПП - Калотина до ГКПП - Капитан Андреево, по магистрала „Тракия” ще плати 69 лв. тол.
Ако удължи маршрута си, минавайки през други пътища, таксата ще бъде различна. Много важно е потребителят да отбележи посоката на пътуване. Ако например пътува от Капитан Андреево към Калотина, но когато задава маршрута не е обърнал внимание, че стрелките сочат обратно – тоест от Калотина към Капитан Андреево, при движение по пътищата електронната система ще го „прихване” като нарушител.
Първите превозвачи, посетили демоцентъра, останаха изненадани, че след купуване на маршрутна карта терминалът разпечатва бележки, приличащи на касов бон. Те смятали, че машината ще дава цяла пътна карта с желания от тях маршрут.
„Това няма как да стане. Бележката съдържа код за достъп. Ако превозвачът желае, може преди път да влезе в сайта на тол управлението, да въведе кода за достъп и да види целия маршрут, разписан сегмент по сегмент. Така той ще види как му се формира таксата. Ще има представа през колко километра магистрала ще пътува, през какви участъци от първи, втори и трети клас пътища минава. Ще види също как се проектира тарифата за всеки един от участъците и колко е тол таксата накрая”, каза още проф. Асенов.
Той припомни, че маршрутната карта е само един от начините за ползване на платената пътна мрежа. Останалите два са чрез монтирано в превозното средство бордово устройство или чрез GPS устройство. „Те са много по-гъвкави като вариант, защото не се изисква предварително планиране и плащане”, увери проф. Асенов.
Проф. Олег Асенов демонстрира пред СБА как ще се купува маршрутна карта от терминал за самообслужване. След заплащането на таксата апаратът издава бележка със секретен код, чрез който може да получите детайлна справка за маршрута си.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!