13
Август 2019
Проект на методика за изплащане на обезщетения при телесно увреждане и смърт, настъпили в пътни злополуки, бе представен от Асоциацията на българските застрахователи, Гаранционният фонд и консултантът "HLB България". Размерът на финансовата компенсация ще се определя от два компонента: имуществени и неимуществени вреди.
Имуществените вреди това са разноски за лечение, необходимост от специални средства и храна, полагане на домашни грижи и др., като се запазва установената практика за обезщетяването им само при доказване с безспорни документи. Новият момент тук е, че се въвеждат обективни, според застрахователите, критерии за изчисляване на имуществените вреди. Тоест трябва да има доказателства за пропуснати ползи - загуба на доход или загуба на издръжка на наследниците на починалото лице.
За определянето на неимуществени вреди е изработена Класификация на травматичните увреждания и точкова система за оценяване. Неимуществените вреди на пострадалото лице, изразяващи се в болка и страдание, се определят на базата на полученото травматично увреждане и предвидените травматични точки за него. Стойността на една точка е равна на минималната работна заплата към момента на събитието. За всяка травматична увреда са предвидени съответния брой точки – от 1 до максималните 200. При леки травми с няколко повърхности контузии ще се определя не по 1 точка за всяка една от тях, а общо 1 травматична точка. Максималните 200 точки ще се определят за лица с пълна неспособност за самостоятелно обслужване.
Неимуществените вреди на наследниците на починало в катастрофа лице се разделя на три вида: Основна и Особена вреда и Вреда от изключителен характер. Чрез въвеждането на Особени вреди се предоставя възможността за прилагане на коригиращи фактори, допълнително увеличаващи обезщетението, които се определят в зависимост от тежестта на вредата – загуба на единствен родител, загуба на дете, смърт на бременна жена със загуба на плода и др. Във вредите от изключителен характер се включват такива, които са необичайни и не са предвидени като Основна и Особена вреда.
Според тези правила съпруг или лице, с което починалият е живял на съпружески начала, ще получава от 40 000 до 60 000 лв. компенсация за Основна неимуществена вреда. За всяко дете на възраст до 18 години е предвидено да получи 50 000-60 000 лв. За родител е предвидена компенсация от 40 000-60 000 лв. и т.н.
Обезщетенията обаче могат да бъде надвишени с до 75% при наличието на посочените коригиращи фактори, тоест, ако е налице т. нар. Особена неимуществена вреда.
Така, ако дете до 18 години, загуби единственият си родител се предвижда да получи 50% увеличение на Основната неимуществена вреда, а при смърт на двата родители – 70%. Ако в катастрофа почине единствено дете, обезщетението на родителите се увеличава с 25%. При смърт на бременна със загуба на плода се предвижда до 30 000 лв. допълнително. В този случай обаче увеличеният размер на обезщетението се дължи единствено на съпруга.
Във връзка с обезщетенията застрахователите предвиждат двама души да са живели на съпружески начала най-малко една година, като трябва това обстоятелство се доказва с една и съща адресна регистрация.
След оповестяването на новата методика за определяне на обезщетенията експерти възразиха, че размерът на компенсациите всъщност ще намалее, в някои случаи от 3 до 5 пъти.
Застрахователи дадоха примери, които показват, че някъде наистина ще има спад, но ще има и увеличение на обезщетенията.
Например, през 2018 година 75-годишен мъж получава 2000 лева обезщетение заради получени вследствие на катастрофа контузии, охлузни рани, травми по гръдния кош. По новата методика той би трябвало да получи близо 5000 лв.
През 2015 г. друг тежко пострадал мъж е получил 150 000 лв. за ампутиран крайник. По новата формула пострадалият първо ще получи 67 000 лева за физическата травма. Към сумата ще бъдат добавени имуществените вреди (годишен доход, процент нетрудоспособност), като общата сума, която мъжът ще получи е с близо 80 000 лв. повече, или общо към 235 000 лв. За разлика от този пример, бе посочен и друг за катастрофа, завършила със смърт. След трагичния случай наследниците на починалия са получили 340 000 лв., а по новата формула биха взели с над 15 000 лв. по-малко.
Предстои обществено обсъждане на методиката, изготвена от Гаранционния фонд.
Въпреки че в определени случаи ще има по-големи обезщетения, застрахователите не очакват оскъпяване на задължителната полица "Гражданска отговорност".
Споровете обаче предстоят, най-вече заради заложените базови суми за обезщетения, които, според адвокати, са ниски.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!