05
Август 2019
Собствеността на МПС да се прехвърля с писмен договор с нотариално заверени подписи на страните, предвижда и проектозаконът за пътните превозни средства, публикуван наскоро за обществено обсъждане. Новото е, че сделките с превозни средства, за които няма издаден паспорт с технически данни, ще става, след като те минат през частен пункт за идентификация, откъдето ще им бъде издаден такъв паспорт.
Очаквано, предложението да се запазят нотариалните заверки бе посрещнато нееднозначно.
Първите коментари, които се появиха под публикувания проект в портала за обществени обсъждания, бяха свързани именно с това.
„Абсолютно задължително е отживелицата с нотариалната заверка на договора за прехвърляне на МПС да отпадне. (...) Колите са вещ като всяка друга - пръстени, диаманти, телевизори и т.н. Даже последните са по-скъпи от голямата част от автомобилната база в България“, гласи едно от споделените мнения. Сходна идея е изразил и друг гражданин: „Това само в България си остана. Това все пак си е една вещ. Телевизорите са по-скъпи от едно МПС втора употреба. В Германия регистрацията минава в общински пунктове само с договор за продажба, малкия и големия талон.“
Според юристи нотариалното удостоверяване в България има повече от едновековна история, като специално въпросът за уреждане на собствеността върху МПС-тата е преуреден още през 1964 г. За толкова дълъг период не за пръв път се повдига публично въпросът нотариалните заверки на договорите за прехвърляне на собствеността върху автомобили да се премахват. Преди около пет години дори правителството предложи това като мярка за намаляване на административната тежест на гражданите. Предвидено бе част от задълженията на нотариусите да бъдат прехвърлени на Пътна полиция, вероятно не безплатно. Така или иначе промяната не се случи.
Нотариуси от София и провинцията са категорични, че тяхната роля при удостоверяване на договора при покупко-продажба на МПС не е маловажна. Защото на практика те гарантират за коректността на сделката. Покупката на употребяван автомобил крие подводни камъни и ако тя не се осъществи според изискванията на закона, има опасност купувачът да остане с пръст в уста. Затова в хода на производството нотариусът има задължението да извърши един куп проверки. Изповядването на сделката започва с проверка на самоличността на продавача и купувача, а оттук нататък следва проверка и на още редица обстоятелства – дали продавачът наистина е собственик, има ли наложен запор върху МПС-то, отговаря ли договорът на всички законови изисквания, платен ли е данък „МПС”, има ли сключена сключена застраховка „Гражданска отговорност“. Много важна е също проверката на наследствени отношения на купувача, както и дали продаваното МПС е в съпружеска имуществена общност, защото от това следват още задължителни неща.
Юристи, експерти по пътна безопасност и представители на институциите, ангажирани с написването на закона, са единодушни, че нотариалната заверка е необходима като гаранция за законност.
Трябва ли да останат нотариалните заверки и защо – попитахме и ръководството на Нотариалната камара още преди дни, но все още няма изпратено становище.
Вижте какво друго е записано в проекта на Закона за превозните средства относно прехвърлянето на собственост:
И още няколко акцента от проектозакона:
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
Съюзът на българските автомобилисти в партньорство със ЗД „ДЗИ“, проведе дискусия на тема “Опасното поведение на водачите и безопасността на пътя”.
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!