07
Юни 2019
Колко дисциплинирани са служебните шофьори в министерствата? Газта или спирачките натискат повече? Придържат ли се към скоростните ограничения или се чувстват недосегаеми, седнали зад волана на ведомствен автомобил? Глобяват ли ги за пътни нарушения и кой плаща санкциите: те самите или глобите се покриват от ведомствения бюджет, тоест плащаме ние, данъкоплатците?
В търсене на тези отговори СБА отправи запитване по Закона за достъп до обществена информация до няколко министерства, включително до Министерски съвет.
Шофьорите в министерствата или са много дисциплинирани и стриктно спазват закона, или рядко ги глобяват. Факт е, че за последните малко повече от четири години санкционираните са много малко.
14 водачи на служебни автомобили в Министерски съвет (МС) са били глобени от началото на 2015 до април 2019 година заради нарушения на Закона за движение по пътищата. Всички те са за превишена скорост, като общата стойност на наложените глоби е 1785 лв. От МС твърдят, че сгрешилите шофьори сами заплащат паричните санкции. От администрацията на премиера заявяват още, че не знаят за отнети книжки на служители при изпълнение на служебните им ангажименти с министерски автомобили. Има обаче един уволнен заради ПТП – това е служител на длъжност „старши експерт“ по трудово правоотношение, който извършвал транспортно обслужване на администрацията на МС.
Почти изключено е някои от тези 14 нарушители да са бързали, защото са возили например премиера (през посочения период са се сменили няколко министър-председатели). По закон той ползва кола, шофьор и охрана от НСО. Освен това в ЗДвП е записано още, че електронен фиш за превишена скорост се анулира, ако се докаже, че нарушението е извършено с моторно превозно средство със специален режим на движение.
Във връзка с нашето запитване подчинените на Борисов уточняват, че отговорността на водачите на служебни автомобили в МС е регламентирана с вътрешни правила и тя е персонална. При установяване на пътно нарушение освен трите имена на нарушителя трябвало да се посочва и служебната необходимост, поради която е извършено нарушението.
Заповедта е издадена на 13 юни 2018 г. (рождения ден на Борисов). Как е било преди това, не се знае.
Вероятно обаче тази заповед е свързана с поискана от премиера през април същата година справка от министрите си колко държавни служители имат неплатени глоби за пътни нарушения. От ведомствата отговориха, че такива данни нямат. По-късно, когато все пак справка бе направена, се оказа, че самият Бойко Борисов има 10 неплатени акта към КАТ. Оказа се, че на името на премиера, който официално го возят от НСО (въпреки че напоследък все по-често го виждаме сам зад волана), са написани актове на служебни коли на Министерски съвет. Парадоксът е, че те са регистрирани на МС, а не на Бойко Борисов. Кашата стана още по-голяма, след като стана ясно, че санкциите са платени в срок, но заради технически грешки това не било отбелязано и те се водели висящи.
В министерството на здравеопазването са още по-стриктни, показват предоставените от тях данни. За периода от началото на 2015 до април 2019 година има издадени само 4 електронни фиша за превишена скорост на стойност общо 495 лева. Глобите са платени от шофьорите. В МЗ няма уволнени водачи на служебни автомобили и няма отнети книжки на служебни шофьори.
На фона на предоставените ни данни от МС и МЗ странно изглежда отговорът, който получихме от министерството на икономиката. От администрацията на ведомството ни информираха, че имат задължение да предоставят достъп само до информация, която вече е създадена, обработва се и се съхранява от административните органи. При положение, че министерството на икономиката не съхранява и не създава такава база с данни, то не е длъжно да я предостави.
Изглежда, че все пак някои администрации събират информация за нарушенията на водачите на служебни автомобили.
От МВР все още нямаме отговор за пътните нарушения на служебните им шофьори, въпреки че запитването е от 2 май. Министерството на правосъдието пък удължи с 10 дни изготвянето на отговор, който все още не е изпратен.
Интересът ни по темата не е случаен. Той бе провокиран от едно изказване на шефката на новата агенция по пътна безопасност Малина Крумова, която неотдавна заяви, че около 40% от всички пътнотранспортни произшествия в Европейския съюз стават при служебни пътувания. Разбира се, в тази статистика участието на ведомствени коли не само в България, но и в ЕС, е твърде минимален, но все пак е любопитно да научим доколко внимателни и отговорни са водачите на служебни автомобили в българските министерства.
Загрижени за поведението им са и от агенцията на Малина Крумова, която заяви още, че в момента се разработват системи за управление на безопасността на служителите при движение по пътищата, които ще започнат да се прилагат първо в бюджетните организации.
„Стъпваме на европейския и международен опит като част от мерките са за завишаване на контрола към техническата изправност на превозните средства, на техните водачи и недопускане на шофьори с много нарушения да управляват служебни автомобили“, поясни още Крумова.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!