26
Май 2019
Какво ще стане, ако сам си свалите „скобата“ за неправилно паркиране? В интернет има немалко клипчета, в които шофьори демонстрират нагледно как може да се преборите и изиграете общинските служители, които са сложили жълтото метално съоръжение на една от гумите на автомобила ви. Има и немалко коментари, включително от професионални ключари със съвети как да си отключите сам техническото средство тип „скоба“, както официално се нарича.
През 2018 година в София има 224 случая, в които водачи на принудително задържани превозни средства самоволно са премахнали "скобата", съобщиха за СБА от Центъра за градска мобилност (ЦГМ).
Какви последици може да има това за нарушителя?
Принудителното задържане с техническо средство тип "скоба" е
принудителна административна мярка (съгласно чл.167, ал.2, т.2 от
ЗДвП), обясниха от ЦГМ. В случаите на самоволно премахване на "скобата" собственикът на принудително задържаното ППС дължи разходите за принудителното задържане и цената за всеки час престой за съответната зона от момента на поставяне на „скобата“ до заплащане на сумите. Независимо от местоположението на превозното средство, същото се счита за принудително задържано, докато не бъде освободено от оторизирано лице.
Това означава, че ако например на 9 април в 9 ч. сутринта са ви поставили „скобата“ в „синя зона“, но вие сте я премахнали и сте изчезнали, сумата се натрупва до момента, докато ви издири полицията. В случай, че ви открият след един месец, вие няма да дължите само 30 лева, колкото е сумата за поставената „скоба“. Ще бъде пресметнат всеки час престой в „синята зона“ за този един месец, като съответно се вземе предвид само работното време на зоната. Сумата ще продължи да се натрупва, докато не платите, независимо, че автомобилът ви през това време може да е бил само в гаража ви. Това е така, защото ако автомобилът не е освободен от „скобата“ от оторизирано лице, той се счита за принудително задържан, разясниха от ЦГМ. Отделно от това, ако скобата е унищожена или счупена, нарушителят трябва да я заплати. Цената й е около 200 лв.
Освен това „Принудителната административна мярка“ (ПАМ) - принудителното задържане на ППС - е форма на държавна принуда и спирането й е точно регламентирано в ЗДвП. В този смисъл освобождаването на „скобата“ от неоторизирано лице е нарушение, за което се носи административна наказателна отговорност. Собственикът на принудително задържаното ППС по реда на чл.132 от Наредбата за организация на движението на територията на Столична община подлежи на санкция в размер до 500 лв.
От ЦГМ съобщиха, че при случай на повреждане, кражба или унищожаване на „скобата“ те уведомяват съответното районно управление на СДВР. Образува се преписка. Полицията трябва да издири собственика, изпраща му се призовка да се яви в районното. Процедурата е не е от най-бързите и през това време сумата за плащане се натрупва. Собственикът на МПС трябва да заплати доброволно разходите за принудителното задържане, цената за престой и цената на „скобата". Ако не го направи, се завежда иск в съда.
През 2019 г. само 19 собственика са заплатили доброволно тези разходи (за
принудително задържане, цената за престой и цената за техническото
средство тип "скоба"). По останалите случаи са образувани дела в Софийския районен съд, уточниха от Центъра за градска мобилност.
Как се доказва, че колата е била в нарушение?
Според ЦГМ принудителното задържане се осъществява посредством специализиран софтуер. Освен доказателствата в елекронната система на ЦГМ с точното позициониране на ППС, задължително се изготвя и снимков материал.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!