03
Май 2019
Живея в голям столичен квартал вече 20 години. В началото, когато се установих там, пред блока ми с 6 входа имаше място колкото искаш за паркиране на автомобили. През годините с всеки изминат ден местата ставаха все по-малко. Постепенно колите започнаха да превземат зелени площи. Утъпкаха ги, неприветливите околоблокови пространства станаха още по-мръсни, кални и грозни.
Около блока ми в периметър от няколко километра имаше два частни платени паркинга, с абонамент и без нито едно свободно място. След Нова година единият паркинг бе опразнен и ограден с метални прегради. Май ще се строи жилищен блок. Тоест още нови съседи с още повече коли, които също ще търсят начин да „отхапят“ своя част от улицата или тротоара.
Не само около моят блок е така. Кварталът ни вече се задъхва. Не може да поеме повече превозни средства. Просто места няма - големи социалистически блокове със стотици обитатели във всяка сграда, десетки нови кооперации с недостатъчна обезпеченост на паркоместа. Много домакинства имат вече не по едни, а по два, че дори и по три автомобила.
Общината колкото и да се прави на сляпа, отдавна вижда проблема с паркирането, но търси решение само в едно. Организира хайки за неправилно паркирали шофьори. От една страна епизодично праща свои инспектори, които лепят глоби по прозорците на колите. От друга – пуска „паяка“, който прочиства около метростанции, паркове, по-големи квартални търговски обекти и т.н.
Нашият квартал си има Фейсбук група. Когато някой забележи „паяка“, колегиално алармира колегите в групата. Или предупреждава: „Онези от общината лепят глоби по еди коя си улица“. Автомобилистите се гневят още повече, а пешеходците се радват, че общината налага малко ред. Е, вярно, че има и немалка част тарикати, които по принцип си спират, където им скимне и си заслужават глобите. Но проблемът с паркирането като цяло е много сериозен. За тези две десетилетия само около моя блок автопаркът се увеличи десетократно, но за това време не бе построен или обособен нито един нов паркинг. С времето асфалтът на паркоместата пред много по-стари сгради тотално се съсипа и изрони. Все едно си заорал в нивата.
Подобен проблем с паркирането има във всеки един квартал на София, да не кажа, че има райони в още по-тежко положение от моя квартал. Малките градчета също вече започват да усещат явлението „недостиг на паркоместа“.
Докога обаче ще се отлага търсенето на адекватно решение за регулиране на паркирането? Докога единственото решение на общината ще бъде „да разчистим с „паяка“? А, и увеличаване на обхвата на „зелената зона“, която задължава хората да купуват винетен стикер за локално паркиране в своя квартал. В друго инвестиция не се прави. Интересно ще бъде да узнаем с парите от синя и зелена зона какво се е направило в полза на шофьори или пешеходци.
Всяка година София събира милиони левове от платеното паркиране в „синя“ и „зелена зона“. Отделно столицата разчита и на многомилионен бюджет, а тази година дори надхвърли 1,6 милиарда лева. Време е отнякъде да се започне, защото ние данъците си ги плащаме, нали?
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!