25
Април 2019
Всеки ден по пътищата стават стотици леки катастрофи. За щастие последиците при повечето такива инциденти са материални - ожулена боя, огънати ламарини и др. Това, че щетите по колата са минимални, обаче не винаги означава същото и за човека. Какво може да се случи на шофьора или пътника, когато едно превозно средство удари в задната част возилото пред него? Дори сблъсъкът да не е с висока скорост резултатът за пътуващите в предната кола може да не е толкова безболезнен. Дори при удар с 20-30 км има риск да се получи т. нар. камшичен удар, който може да доведе до значителни увреждания. Този вид травма се получава и при страничен сблъсък между два автомобила.
Пътнотранспортните произшествия са причина номер едно за камшичния удар. В България едва ли се води медицинска статистика, но се счита, че не малка част от хората, преживели подобен инцидент с автомобил, получават такъв вид нараняване.
Камшичмният удар е травма, а не диагноза. Тя описва механизмът, при който се получава травмата на врата. А именно внезапно максимално движение назад на врата, последвано от максимално движение напред на врата. При това рязко движение (назад и напред на главата и шията) може да се получат увреждания на меките тъкани, мускулите, сухожилията, дисковете на шийните прешлени и др. Съществува и риск от фрактура на прешлен.
Симптомите за разпознаване на този вид травма са няколко. 90% от хората, претърпели камшичен удар, се оплакват най-вече от болка в шията. Други възможни оплаквания са: главоболие, замайване, загуба на равновесие, ниска болка в гърба, болки в челюстта, изтръпване на крайници, умора, шум в ушите, зрителни проблеми и др.
Белезите на травмата могат да се появят незабавно. Някои от симптомите обаче е възможно да се усетят и със закъснение.
Още при първите болежки пострадалият трябва да потърси медицинска помощ. Най-добре е да мине всички необходими прегледи и образно изследване, за да се изключи вероятността от фрактура или тежка травма на гръбначния стълб. Възстановяването може да продължи и с месеци, зависи от тежестта на увреждането. Най-добре при лечението да си взаимодействат различни специалисти като невролози и кинезитерапевти.
Според МВР за предотвратяване от т. нар. “камшичен удар” и възможна фрактура на прешлени освен ползването на коланите, автомобилът трябва да има предпазни възглавници на облегалките на предните седалки.
За да минимизират риска от камшичен удар, автомобилни компании добавят в някои модели автомобили все по-съвършени технологии за активна безопасност. Така например има автомобили със сензори, монтирани в облегалките за главите. При опасност от удар отзад, гърбовете на задните седалки автоматично се изправят от наклонена позиция, като движението се извършва едновременно с притягането на коланите и автоматичното излизане леко напред на предпазните подглавници, за да се избегне камшичен удар. Те засичат положението на главите на шофьора и пътника и в зависимост от това настройват позицията на облегалката така че да е по-предпазна позицията за човека.
Съществува и други радарни технологии, които при катастрофи активират контрамерки чрез спиране, натягане на коланите и задейства въздушните възглавници. Тези предпазни средства обаче не са сред оборудването на масовите модели автомобили и съответно за тях се плаща.
Категории
СБАПътна безопасностКампанииЗастрахованеФИАЛюбопитноПриложно колоезденеЗакониПътна полицияИАААКазусиСъветиСБА в медиитеПозицииТехнологииТест драйвАвтомобилиПътуванеПоследни публикации
За 30 пореден път стартира кампанията по пътна безопасност "Акция Зима".
Обръщение на председателя на СБА инж. Емил Панчев към членовете и абонатите на СБА!